استادان و خبرگان دانشگاه در تعالی رشتههای علوم انسانی مشارکت کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه عصر امروز در نشست علمی بررسی سرفصلهای درسی روانشناسی اسلامی مثبتگرا که با حضور مدیران گروه روانشناسی واحدهای دانشگاهی منتخب سراسر کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، اظهار کرد: «معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این است که با مشارکت اعضای هیئت علمی، استادان و خبرگان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای دولتی طرحهایی را ناظر بر تعالی رشتهها تصویب و ابلاغ کند.»
وی افزود: «بهعنوان طلبه فلسفه میتوانم به مبانی فلسفی اشاره کنم؛ اما اینکه این مبانی چه کاربستی میتواند بر نظریههای روانشناسی داشته باشد را باید استادان روانشناسی که آشنایی با مباحث فلسفی دارند نظر بدهند.»
به گفته معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، روانشناسی مثبتگرا به عنوان یک دانش جدید در دنیا خود را شناسانده و باید از این دانش و سایر علومی که در دنیا مطرح شده و استفاده میکنند، مطلع باشیم.
خسروپناه بیان کرد: «برخی جوامع غربی، ایرانیان را با رویکرد تقلیلگرایی مبتنی بر خصلتهای منفی و ذاتگرایی تفسیر کردهاند و در کتابهایی که در مورد ایران مینویسند خصلتهای منفی در آن به وفور مشاهده میشود؛ بنابراین این پرسش مطرح است که آیا روانشناسی مثبتگرا میتواند درد روشنفکران را درمان کند یا نه ؟»
وی افزود: «اگر قرار باشد معاونت علوم انسانی و هنر رشتهای به رشتههای دیگر بیفزاید، هنر این است که روانشناسی مثبتگرا در نهادها و ساختارها، نهادینه شود؛ زیرا اگر کارخانهای نگاه مثبت به فعالیتش داشته باشد میتواند تولید خود را چند برابر کند و برعکس.»
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «اگر از روانشناسی مثبتگرا بتوان به یک روانشناسی مثبتگرای بالینی رسید به نظر باید نخست به درمان روشنفکرانمان بپردازیم تا در توصیف ایرانیان منفینگر نباشند.»
وی فلسفه تشکیل معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی را تعالی علوم انسانی و هنر برشمرد و اظهار کرد: «این معاونت بر سه مؤلفه روزآمدی، بومیسازی، حکمتسازی استوار است و با هدف تعالی علوم انسانی و هنر فعالیت میکند.»
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/