دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1398 - 12:13
آنا گزارش می‌دهد؛

فاجعه‌ای بدتر از سیل در انتظار مردم خوزستان است/ مسئولان برای حل مشکل برنج خوزستان ورود پیدا کنند

امسال بیش از 205 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان خوزستان زیر کشت برنج رفته است که اگر فکری به حال برداشت آن نشود فاجعه‌ای بدتر از سیل در انتظار مردم خوزستان است.
کد خبر : 441553
برنج-کاری.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه؛ امسال پس از بارندگی‌های ابتدای سال و برای استفاده از انبوه آبی که در استان خوزستان در برخی از زمین‌ها مانده بود تولید انبوه شلتوک صورت گرفت؛ اما در حال حاضر نبود زیرساخت‌های لازم برای خرید و نگهداری و درنتیجه از بین رفتن محصول و غارت آن توسط دلالان موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


به علت خشک‌سالی سال گذشته در این استان، کشت برنج محدود و در حدود 45 هزار هکتار بود؛ درنتیجه قیمت شلتوک در سال قبل بسیار خوب بود؛ بر همین اساس در پی پرآبی امسال طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی 205 هزار هکتار و طبق آمار غیررسمی 245 هزار هکتار برنج در استان کشت شده که اگر آمار 205 هزار هکتار سازمان جهاد کشاورزی را هم ملاک قرار دهیم به ازای حداقل 4 تن تولید شلتوک در هر هکتار حداقل با تولید 820 هزار تن شلتوک در یک بازه زمانی 20 روزه در سطح استان مواجه خواهیم بود.


این در حالی است که استان خوزستان ظرفیت خشک‌کردن همه این شلتوک‌ها را ندارد و اگر مدیریتی صورت نگیرد این شلتوک‌ها یا روی دست مردم می‌ماند و یا اینکه دلالان به موضوع ورود کرده و آن را با قیمت ناچیز از دست کشاورزان خارج می‌کنند.


شلتوک‌های کشاورزی باید 36 ساعته خشک شوند


حسین عبدالعزیزی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص وضعیت مردم خوزستان پس از سیل و هشدارهای سازمان هواشناسی درباره بارندگی‌های آبان و آذر سال جاری گفت: در خوزستان انبارهای کارخانه‌های محصولات کشاورزی پاسخگوی حداکثر 250 هزار تن محصول است. این در حالی است که شلتوک محصولی است که فوراً باید خشک شود وگرنه به علت گرمای درونی ناشی از رطوبت دچار پوسیدگی می‌شود.


وی تأکید کرد: در استان خوزستان حدود 200 کارخانه برنج‌کوبی وجود دارد که هرکدام دارای دستگاه‌های برنج خشک‌کنی با میانگین 20 تن است درنتیجه ما در شبانه‌روز توان خشک‌کردن حداکثر 4 هزار تن و اگر 2 شیفت کار کنند 8 هزار تن شالی داریم که این بدان معناست اگر تمام ظرفیت شالی‌خشک‌کن‌های استان بدون ثانیه‌ای خرابی یا تعطیلی کار کنند، 103 روز وقت نیاز است تا کل شالیِ کشاورزان را خشک و بعد به برنج تبدیل کنند درحالی‌که شلتوک بعد از برداشت حداکثر ظرف 36 ساعت باید به درون دستگاه خشک‌کن برود و عملاً این به معنای نابودی بخش عمده‌ای از محصول استان است.


این کارشناس بهداشت مواد غذایی اضافه کرد:‌ در یک توضیح ساده می‌توان گفت که خوزستان در فصل تابستان برای خرید گندم خشک که به خشک‌کردن نیاز ندارد, هوا نیز به‌شدت خشک و بدون رطوبت است و گندم نیز غله‌ای فسادناپذیر است نیازی به داشتن زیرساخت برای نگهداری 820 هزار تن گندم در فضای بسته را ندارد. حالا تصور کنید حداقل 820 هزار تا یک‌میلیون تن شلتوکِ تر را که باید در فضای بسته و خشک نگهداری شود و در پاییزی که پرباران پیش‌بینی‌شده به‌شدت قابلیت فساد دارد، در یک مدت‌زمان کوتاه روی دست استان بماند.


عبدالعزیزی اضافه کرد:‌ در سال‌های قبل استان‌های فارس و استان‌های شمالی و سایر استان‌ها در بحث اعزام کمباین، خرید محصول و انتقال آن در استانِ ما نقش مؤثری ایفا می‌کردند درحالی‌که در سال جاری در همه استان‌ها خصوصاً فارس میزان برنج کشت‌شده 5 برابر سال‌های گذشته بوده و ظرفیت‌های آن استان‌ها جوابگوی خودشان هم نیست تا چه رسد اینکه به کمک خوزستان بیایند.


وی با تأکید بر اینکه این شرایط می‌تواند استان خوزستان را با مشکل روبرو کند اضافه کرد:‌ کارخانه‌های برنج‌کوبی و تجارِ برنج با درک و اطلاع از وضعیت تولید گسترده و اینکه می‌دانند کشاورز ناچار است که محصول خود را فوراً از مزرعه خارج کند قیمت شلتوک را به‌شدت پایین می‌آورند و خرید نقدی هم نخواهد شد و پول کشاورز بعد از ماه‌ها به دست او خواهد رسید حال مشکل اینجاست که این کارخانه‌ها، برنج به‌دست‌آمده از شلتوکِ مفت خریداری شده خود را نه‌تنها ارزان به دست مردم نمی‌دهند بلکه آن را نگهداری کرده و بعد از 2 ماه با قیمت گزاف به مردم می‌دهند یعنی شلتوک ارزان می‌شود و قیمت برنج هیچ تغییر محسوسی نمی‌کند که بگوییم حداقل مردم مستضعف برنج ارزان گیرشان می‌آید؛ دراین‌بین کشاورز و مردم ضرر کرده و واسطه سود را می‌برد.


این کارشناس بهداشت مواد غذایی خاطرنشان کرد:‌ در چنین شرایطی که همه از تحت‌فشار بودن و عرضه وحشتناک شلتوک خبردار می‌شوند تعداد زیادی کلاه‌بردار تحت عنوان خریدار و تاجرِ برنج به کشاورزان مراجعه می‌کنند و پیشنهاد خرید شلتوک به آن‌ها را می‌دهند و کشاورز چون هیچ راهی ندارد محصول خود را که در حال خراب شدن است به‌صورت مدت‌دار به آن‌ها می‌دهد و بدین ترتیب این کلاه‌برداران محصول کشاورز را می‌برند و هیچ‌وقت پول او را نخواهند داد.


وی با ارائه این پیشنهاد که باید با استان‌های دیگری برای فروش و ارسال بخشی از تولید استان رایزنی شود تا این برنج در آن استان‌ها خشک شود، اضافه کرد:‌ در این راستا مهم‌ترین موضوع این است که کشاورز محصولش را به یک نهاد یا ارگان یا خریدار مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح بدهد که حداقل اگر به‌صورت نقدی بهای محصولش را نمی‌گیرد بعد از چند ماه مطمئن باشد پولش را دریافت می‌کند. در کل به نظر می‌رسد وقوع خطرات پیش‌تر گفته‌شده و تحمیل فشار خردکننده اقتصادی (به علت هزینه‌های بسیار سنگینی که کشت برنج بر دست کشاورزان گذاشته و اگر با قرض کردن تأمین شود) بعد از مشکل سیل پارسال بسیار محتمل باشد و اگر مسئولان به فکر نباشند، مصیبتی بزرگ‌تر از سیل در راه است و محصول برنج استان در خطر غارت یا نابودی است.


علی خدادادی مدیرکل هلال‌احمر استان خوزستان نیز که درباره اوضاع مردم مناطق سیل‌زده خوزستان با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفتگو می‌کرد ضمن اشاره به مشکلی که در آینده گریبان کشاورزان این استان را خواهد گرفت، گفت: تسهیلات خوبی پس از سیل خوزستان در اختیار مردم قرار گرفت؛ اما پس‌ازآنکه زمین‌های کشاورزی استان پر از آب شد، پیشنهاد داده شد تا مردم برنج بکارند و بر اساس اطلاعات کشاورزی بیش از 205 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان خوزستان به کشت برنج اختصاص داده شد.


وی افزود: اما نکته‌ای که در این خصوص اهمیت دارد، این است که استان ظرفیت برداشت مزارع برنج را ندارد و این ظرفیت خارج از توان استان است. این در حالی است که تا 20 روز آینده باید این برنج‌ها جمع‌آوری شود.


مدیرکل هلال‌احمر استان خوزستان با اشاره به اینکه این برنج‌ها معیشت مردم منطقه را در حال حاضر در دست دارد، ادامه داد: باید برای حل این مشکل قدم اساسی برداشته شود.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: استان خوزستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته