دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1394 - 13:14
آنا گزارش می‌دهد؛

سکوت معنادار جامعه جهانی در برابر افزایش خشونت‌ها در فلسطین اشغالی

با افزایش خشونت و درگیری میان نیروهای فلسطینی و اسرائیلی و در حالی‌که گروه‌های فلسطینی امروز شنبه را روز خشم نامیدند، برخی طرف‌های بین‌المللی خواستار خویشتنداری دو طرف و کاهش خشونت‌ها شدند. این در حالی است که همچنان شاهد سکوت معنادار سران غربی و عربی هستیم.
کد خبر : 42963

مجتبی اسماعیلی: در حالی‌که بیش از یک هفته از تنش در سرزمین‌های اشغالی با محوریت قدس و کرانه باختری می‌گذرد، از روز گذشته (جمعه) و با فراخوان گروه‌های فلسطینی درباره برپایی تظاهرات گسترده، شاهد دور تازه‌ای از درگیری میان جوانان فلسطینی با نیروهای اسرائیلی هستیم.


این تظاهرات با استقبال برخی سران فلسطینی از جمله «اسماعیل هنیه» از رهبران جنبش «حماس» مواجه شد. افزایش خشونت‌ها به حدی است که به باور بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای «انتفاضه سوم» فلسطینی‌ها کلید خورده است.


با وجود این، تاکنون سران عرب و رهبران اروپایی و آمریکایی درقبال جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان از جمله نقض حقوق آنها در ورود به مسجدالاقصی سکوت اختیار کردند. حکام عرب که پیشتر جسته و گریخته دم از حقوق فلسطینیان می‌زدند و از خشونت‌های اسرائیل علیه فلسطینیان انتقاد می‌کردند اکنون در گوشه‌ای نشسته‌اند و گوش به فرمان طرف‌های غربی هستند.


سران اروپایی و آمریکایی نیز در این میان، خود را به بازی‌های سیاسی با روسیه در سوریه و اوکراین سرگرم کرده‌اند تا به‌نوعی نخواهند صدای ملت مظلوم فلسطین را بشنوند و به حقوق آن‌ها رسیدگی کنند. سازمان ملل متحد که هر از چند گاهی اقدام به انتشار بیانیه به طرفداری از ظالم و علیه مظلوم می‌کند نیز چشم به واشنگتن دوخته است تا خطوط قرمز خود را با آن هماهنگ و در نهایت با صدور قطعنامه‌ای، با انتقاد از اقدامات اسرائیل، فلسطینیان را به‌دلیل دفاع از حق قانونی خود محکوم کند.


گرچه جامعه بین‌المللی همچنان به سکوت خود ادامه می‌دهد، جسته و گریخته از برخی منابع انتقادهایی نسبت به خشونت‌های اسرائیل شده است. «جان کربی»، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، در کنفرانسی خبری گفت: آمریکا به دقت گزارش‌های منتشر شده درباره افزایش تنش میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را رصد می‌کند.


«کربی» با بیان اینکه ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان از ابزارهای خشونت‌زا استفاده می‌کند، افزود: واشنگتن به‌شدت افزایش خشونت علیه شهروندان اسرائیلی و فلسطینی را محکوم می‌کند.


این مقام آمریکایی از همه طرف‌ها خواست تا گام‌های قاطعی برای بازگشت آرامش به منطقه بردارند، از اعمال خشونت‌زا خودداری کنند و از به‌کار بردن عباراتی که تحریک‌آمیز است خودداری کنند. وی همچنین خواهان برقراری وضعیت باثبات در مسجد‌الاقصی برای کاهش تنش میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی شد.


از سوی دیگر «پتروس غالی» دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد روز گذشته (جمعه) اقدامات سرکوبگرانه اسرائیل علیه ملت فلسطین و نیز تعرض به مقدسات و نقض حقوق قانونی این ملت را محکوم کرد.


وی با بیان اینکه اینگونه اقدامات به مثابه نقض آشکار قوانین بینالمللی و تشویق کننده خشونت و تروریسم است، تاکید کرد: اسرائیل باید تغییرات تازه‌ای که در نظام بین‌الملل ایجاد شده است را درک کند. به سود اسرائیل است که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و باید و نبایدهای آن را اجرا کند.


تجاوز به مسجدالاقصی و آغاز انتفاضه سوم


این روزها اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه به‌گونه‌ای است که امکان بروز تشنج در سرزمین‌های اشغالی حتی شدیدتر از گذشته وجود دارد. این در حالی است که تلاش مقام‌های تشکیلات خودگردان ازجمله «محمود عباس» برای عضویت فلسطین در سازمان‌های بین‌المللی و برافراشتن پرچم فلسطین در سازمان ملل، با اقبال عمومی فلسطینیان مواجه نشد، زیرا به‌دنبال این سلسله اقدامات، حملات اسرائیل به فلسطینیان بیشتر و محاصره غزه تنگ‌تر شده است.


تجاوز نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی خشم فلسطنیان را در شهرهای مختلف کرانه باختری برانگیخته و همین موضوع باعث افزایش تنش و خشونت شده است.


در این حال، کارشناسان معتقدند اوضاع به‌گونه‌ای است که با وجود تلاش تشکیلات خودگردان برای آرام کردن امور، ازجمله پیام‌های مشترک «محمود عباس» و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، امکان انتفاضه سوم به‌وجود آمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته