دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1398 - 13:00
رئیس همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران:

آمار خودکشی در ایران کمتر از آمار جهانی است/ مشکلات خانوادگی بیشترین علت افسردگی افراد

رئیس همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران افسردگی را عامل مهمی در خودکشی افراد دانست و گفت: آمار خودکشی در ایران بهتر از آمار جهانی است.
کد خبر : 429256
564.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مریم رسولیان ظهر امروز در نشست خبری که به منظور برگزاری همایش بین‌المللی سلامت روان برگزار شد، با بیان اینکه هفته سلامت روان، هفته‌ای جهانی محسوب می‌شود و مختص به ایران نیست، گفت: در سال‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی اقدامات بسیاری را در راستای پیشگیری از افسردگی انجام داده است؛ افسردگی موضوع مهمی محسوب می‌شود و حتی برخی از بیماران به فکر خودکشی می‌افتند، لذا توجه به اقدامات پیشگیرانه امری موثر در این زمینه است.


وی با اشاره به اینکه خودکشی معضلی اجتماعی است اما این موضوع در برخی مواقع گرفتار سیاست‌زدگی می‌شود، اضافه کرد: برخی سطوح اجتماعی و فردی سبب می‌شود افکار خودکشی در فرد تقویت شود اما متأسفانه این موضوع گرفتار مباحث سیاسی شده است.


رئیس همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران با تأکید بر اینکه 73 درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی و فقر در خودکشی افراد موثر بوده است، اما از آنجا که این اتفاق در مناطق مرفه‌نشین نیز رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که خودکشی عوامل دیگری نیز دارد.


رسولیان تصریح کرد: بر اساس آمارهای جهانی 10 نفر خودکشی در هر 100 هزار نفر دیده می‌شود اما این موضوع در کشور ما کمتر بوده و 6 نفر در هر 100 هزار نفر است.


وی با اشاره به اینکه در استان‌های غربی مانند کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و لرستان آمار خودکشی بالاتر از سایر نقاط است، افزود: آمارهای خودکشی در کشور ما نشان می‌دهد که از آمار جهانی کمتر هستیم و باید تلاش کنیم این آمار را همچنان کاهش دهیم.


رئیس همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران خاطرنشان کرد: انسان موجودی روانی اجتماعی است و وقتی فردی افسرده می‌شود، عوامل مختلفی باعث این امر می‌شود؛ وقتی در مورد افسردگی صحبت می‌کنیم، باید مجموعه‌ای از شرایط در یک نفر باشد تا بتوانیم به او بگوییم که دچار افسردگی شده است و تا زمانی‌که پیش‌زمینه آن در فرد دیده نشود، نمی‌توانیم عنوان افسردگی را بیان کنیم.


رسولیان تأکید کرد: مشکلات خانوادگی 30 تا 80 درصد علل افسردگی محسوب می‌شود.


وی اضافه کرد: استرس نقش مهمی در بیماری‌های روان‌تنی دارد و روان‌تنی زمانی رخ می‌دهد که فرد افسردگی را جدی نگرفته باشد.


انتهای پیام/4087/4110/


انتهای پیام/

برچسب ها: خودکشی فقر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته