دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

100 هزار مخاطب در یک هفته «رد خون» را دیدند/ یک میلیارد و 300 میلیون تومان؛ فروش قسمت دوم ماجرای نیمروز در 7 روز

فروش فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز 2: رد خون» پس از یک هفته اکران و با بیش از یک‌صد هزار مخاطب از یک میلیارد و 300 میلیون تومان گذشت.
کد خبر : 428665
nimrooz-9top-movies-fajrfilmfestival-thumb.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز 2: رد خون» در اولین هفته اکران توانست از مرز یک‌صد هزار مخاطب عبور کرده و به فروشی معادل یک میلیارد و 300 میلیون تومان برسد.


«رد خون» بخش دوم فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی است. ماجرای نیمروز در سال 1396 اکران شد. این فیلم در آن زمان با 4 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش به کار خود پایان داد. با این حال فارغ از میزان استقبال در گیشه، سوژه حساس و ساختار مناسب و کارگردانی هوشمندانه مهدویان در کنار بازی‌های روان بازیگران ماجرای نیمروز را به یک فیلم شاخص در سینمای سیاسی ایران تبدیل کرد. فیلمی که به ماجرای روزهای پرآشوب سال 1360 و ماجرای ورود منافقین به فاز مسلحانه و اقدامات تروریستی این گروهک در تابستان این سال می‌پردازد. به موازات این سوژه، اقدامات گروه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای کشف این طراحی‌ها و مقابله با آنها نیز به شکلی باورپذیر در بستر یک درام مهیج روی پرده رفت.


ماجرای نیمروز با متلاشی شدن خانه تیمی موسی خیابانی مرد شماره دو سازمان مجاهدین در زعفرانیه و کشته شدن او به دست نیروهای امنیتی در بهمن ماه 1360 به پایان رسید. رد خون همان‌گونه که از نامش پیداست ادامه مقابله نیروهای امنیتی با جنایات منافقین را روایت می‌کند با این تفاوت که هفت سال از بازه زمانی فیلم اول گذشته است.



مسعود و مریم رجوی از خردادماه سال 1365 مقر فعالیت‌های خود ضد جمهوری اسلامی ایران را از اروپا به بغداد منتقل کرده‌اند. در شرایطی که جنگ میان عراق و ایران همچنان در جریان است، سازمان مجاهدین خلق پس از پذیرش قطعنامه 598 طرح حمله به ایران در قالب عملیات «فروغ جاویدان» را به اجرا می‌گذارد.


هم در زمان نمایش این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و هم در یک هفته گذشته نقدها و نظرهای مختلفی درباره کیفیت قسمت دوم ماجرای نیمروز و نقاط ضعف و قوت آن بیان شده است. در یک نگاه کلی می‌توان گفت اگرچه بار درام و البته گره‌هایی که در نسخه اول به خوبی در فیلمنامه تعبیه شده بود، در رد خون کم رنگ‌تر است، اما نمی‌توان از نقاط قوت این فیلم هم چشم پوشید.


سکانس‌های مربوط بازسازی عملیات مرصاد و چگونگی هجوم نیروهای منافقین به مناطق غربی کشور و سپس زمین‌گیر شدن آنها در «تنگه چهارزبر» درخشان و باورپذیر است. این سکانس‌ها را می‌توان اوج هنر سازندگان این فیلم دانست. «رد خون» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین را در سه رشته بهترین صداگذاری، طراحی لباس و جلوه‌های ویژه میدانی از آن خود کند.



استقبال نسبتاً خوبی که از رد خون صورت گرفت نشان می‌دهد که سینمای ایران هنوز این توان را از نظر سوژه، عوامل فنی و فیلمنامه و بازیگران دارد تا بتواند موضوعات راهبردی را بر پرده سینما به تصویر بکشد و در عین حال در گیشه هم موفق عمل کند.


انتهای پیام/4072/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب