دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1394 - 12:10
در جمع خبرنگاران؛

قشقاوی خبر داد: ماموریت 10 عضو وزارت خارجه برای بازگرداندن پیکرهای حادثه منا/ من نگفتم کمیسیون برجام را جدی نگیرید

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه این وزارتخانه به هیچ وجه نسبت به برنامه کمیسیون برجام بی‌توجه نیست و همواره به این کمیسیون پاسخگو بوده است، گفت: این در تاریخ پارلمان سابقه ندارد که پاسخ به یک کمیسیون یک بار به صورت شفاهی مطرح شود و دوباره آن را به صورت مکتوب ارسال کنیم.
کد خبر : 42623

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در حاشیه ششمین نشست نیروی انتظامی با سفرا و کارداران مقیم در تهران با اشاره به اظهارات اخیر علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه گفته بود معاون وزیر خارجه گفته است کمیسیون برجام را جدی نگیرید، اظهار کرد: وزارت خارجه نسبت به برنامه کمیسیون برجام پاسخگو است ما به هیچ وجه به این موضوع بی‌توجه نبوده‌ایم و به تمام خواسته‌های کمیسیون برجام عمل کرده‌ایم.


وی افزود: تفاوت در دیدگاه ما بود. زاکانی نامه‌ای را خطاب به آقای ظریف نوشته بود تا تمام اظهاراتی را که در جلسات علنی مطرح شده بود وزارت خارجه به صورت مکتوب پاسخ دهد. طی تماسی که با ایشان داشتم گفتم پس جلساتی که در این خصوص داشتیم و تلویزیون آن را پخش کرد کافی نبود؛ این رسم در کجا وجود دارد که یک بار به صورت شفاهی پاسخ دهیم و دوباره همان جواب‌ها را به صورت کتبی ارسال کنیم آیا این رسم است که جلسه‌های علنی و غیر علنی مجلس را دوباره به صورت مکتوب ارسال کنیم؟


معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه این موضوع در تاریخ پارلمان سابقه ندارد، ادامه داد: وزیر امور خارجه و معاونان آقای ظریف بیش از 200 ساعت پاسخگوی سوالات بعضا تکراری کمیسیون برجام بودند حال اینکه بخواهیم دوباره همان سئوالات را به صورت مکتوب پاسخ دهیم به نظر صحیح نمی‌آید مثلا فکر کنیم وزیر راه دیروز در مجلس استیضاح شد و سئوالات را پاسخ داد حال ایشان بخواهد دوباره همین گفته‌های خود را به صورت مکتوب بیان کند.


قشقاوی با اشاره به اینکه در خصوص پاسخگویی به نامه اشکال فنی نیز وجود داشت عنوان کرد: زمانی که گزارش برنامه برجام توسط کمیسیون تصویب می‌شد آقای ظریف در نیویورک بود و در کنار رئیس جمهوری مشغول جلسات خود بودند. من به زاکانی گفتم هم اکنون من به ایشان دسترسی ندارم و به شوخی گفتم حالا آنقدر جدی نگیرید که البته او خود متوجه شد که من این موضوع را به شوخی بیان کردم.


وی تصریح کرد: تیم در آن زمان در نیویورک بود و امکان دسترسی وجود نداشت تا بتوانیم در عرض 24 ساعت پاسخ نامه را به کمیسیون برجام ارسال کنیم. ما با آنها تفاوت افق داریم. ما تدوین گزارش برجام را و کمیسیون برجام را جدی گرفته‌ایم علاوه بر مسائل حاشیه‌ای و دور از شأن مجلس و وزارت خارجه بنا بر دستور مقام معظم رهبری ما این موضوع را تحمل کردیم و به صورت جدی به تمام سوالات کمیسیون پاسخ دادیم.


قشقاوی در خصوص سفر اخیر خود به عربستان تصریح کرد: به دنبال سفری که به ریاست وزیر بهداشت به همراه رئیس هلال احمر و معاون بین الملل وزارت بهداشت داشتیم ملاقاتی را با طرف سعودی انجام دادیم و طی این ملاقات از طرف سعودی خواستیم بدون فوت وقت بدن‌های پاک شناخته شده را به ایران باز گردانند. همچنین خواسته دیگر ما این بود که هیچ بدنی را بدون رضایت خانواده در عربستان دفن نکنند که البته پنج مورد خانواده درخواست داشتند که فرد فوت شده در عربستان دفن شود. همچنین درخواست دیگر ما همکاری در جهت شناسایی مفقودین بود. در هر سه زمینه همکاری ایران و عربستان ادامه دارد و ما امیدواریم این قرار عملیاتی قطع نشود و طرف سعودی طبق توافق همکاری خود را ادامه دهد.


معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: در همه حوزه‌ها به صورت تلفنی، فعالیت حضوری و حضور بخش پزشکی تماس ادامه دارد و سفیر و سرکنسول ایران در عربستان این تعامل را ادامه می‌دهند.


وی با بیان اینکه بر گرداندن پیکرهای ایرانی به کشور حاصل همکاری‌های صورت گرفته است، اضافه کرد: برخی کاروان‌ها اعلام کرده‌اند که چند تن از زائرانشان بازنگشته‌ اند. ما نمی‌دانیم وضعیت 73 نفر باقی مانده چگونه است و قاطع نمی‌توان گفت 73 نفر باقی مانده فوت شده‌اند یا خیر چون جسدی نداریم که آن را شناسایی کنیم و البته نمی‌توان گفت آنها زنده‌اند چون آنها را ملاقات نکرده‌ایم. همچنین بازداشت شدن یا مجروح بودن آنها همه در عالم احتمال است و هیچ کدام ثابت نشده است. زمانی می‌توان به طور قطع مرگ را اعلام کرد که جنازه شخص فوت شده را ببینیم و یا زمانی می‌توان اعلام کرد که فرد زنده است که این موضوع اعلام شود.


قشقاوی با بیان اینکه 10 عضو وزارت خارجه به صورت فعال در عربستان حضور دارند، گفت: به غیر از سفیر و سرکنسول وزارت خارجه 8 همکار کنسولی اعزام شدند و کارمندان ثابت و دیپلمات فعال در وزارت خارجه ایران در عربستان به صورت لحظه‌ای با وزارت خارجه عربستان در تماس هستند.


وی با بیان اینکه در سفر اخیر ملاقاتی با مقامات عالی، امنیتی و پلیس عربستان داشتیم اضافه کرد: توافق انجام شده همچنان پابرجاست. عمق فاجعه در ساعات اولیه و انتقال سریع و غیر استاندارد جنازه‌ها به سردخانه بیمارستان‌ها در کنار تعطیلات عید قربان دست به دست هم داد تا سیستم سازمان یافته‌ای برای شناسایی جنازه‌ها وجود نداشته باشد و این موضوع باعث شد تا تلاش مضاعفی برای شناسایی جنازه‌ها انجام شود. مثلا ما دیروز متوجه شدیم در سردخانه پاکستانی‌ها دو جنازه ایرانی وجود داشته است.


معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: هیچ کشوری دیپلماسی اش به اندازه ما فعال نبوده است و این موضوع باعث شده جنازه‌ها بازگردانده شود. در بسیاری از کشورها هنوز جنازه‌ها باز گردانده نشده‌اند و برخی حتی شناسایی هم نشده‌اند. در حادثه سال 66 تا پیدا شدن آخرین جنازه حدود دو ماه طول کشید.


قشقاوی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید سطح توقعات خانواده‌ها را در این خصوص بالا ببرند، تصریح کرد: این کار زمانبر است. ما نباید خانواده‌ها را بیش از اندازه امیدوار و یا ناامید کنیم بلکه باید مرز بین امیدواری و ناامیدی باشد. البته جا دارد همین جا از تمام خانواده‌ها به خاطر تحمل صبورانه‌شان تقدیر و تشکر کنم.


معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با همه کشورهایی که رابطه دیپلماتیک دارد سه توافق‌نامه را به امضا رسانده است، اضافه کرد: این توافق‌نامه معاضدت قضائی و امور مدنی و کیفری، انتقال محکومین به ایران و استرداد مجرمین است. در این خصوص ما موفق شدیم از سه هزار و 800 ایرانی که در زندان‌های خارج از کشور بودند را به دو هزار و 700 نفر تقلیل دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته