دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1394 - 14:56
در هشتمین جشنواره نانو /۱

مکمل دارویی ضد التهاب شرکت «اکسیر نانوسینا» سومین محصول برگزیده شد

شرکت دانش بنیان «اکسیر نانو سینا» در هشتمین جشنواره نانو در بخش محصولات برگزیده توانست با معرفی داروی «سیناکورکومین» رتبه سوم را به صورت مشترک با یک شرکت دیگر کسب کند. این شرکت در جشنواره نانو داروهای مبتنی بر فناوری نانوی خود را معرفی کرد.
کد خبر : 42492

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- دکتر مهناز قمی، دکترای شیمی تجزیه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و مدیرعامل شرکت اکسیر نانو سینا درباره این شرکت گفت: «این شرکت در سال 1388 توسط دکتر محمودرضا جعفری، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حمایت ستاد ویژه فناوری نانو ریاست جمهوری تاسیس شد».


نخستین دارویی که توسط دانش فنی محققان این شرکت برای اولین بار در خاورمیانه فرموله شده، فرم لیپوزومال داروی ضدسرطان دوکسوروبیسین هیدروکلراید تزریقی با نام تجاری «سینا دوکسوزوم» است که پس از اخذ مجوز در سال 1391 در کارخانه سبحان انکولوژی تولید شد.


عمده کارهای پژوهشی این شرکت فرمولاسیون بر پایه میسل‌ها، لیپوزوم‌ها و نانوذرات برپایه چربی‌ها و تولید صنعتی با کاربردهای تزریقی، خوراکی و موضعی است. با اعمال این روش کینتیک داروها از نظر اثربخشی بهتر و سمیت کمتر، بهینه‌سازی می‌شود.


اکسیر نانوسینا در تلاش است با اعمال روش‌های نوین، فواید داروها را برای بیماران افزایش دهد و با به کار بردن روش‌های پیشرفته بهبود کیفیت زندگی بیماران را میسر کند.



این شرکت تاکنون دو دارو را به بازار عرضه کرده که سینا دوکسوزوم، برای شیمی درمانی در چهار نوع سرطان و سینا کورکومین، ماده موثر زردچوبه هستند و یک محصول دیگر با نام سینا آمفولیش، موثر در بیماری سالک پوستی دارد که تا پایان امسال وارد بازار می‌شود.


سینا کورکومین، داروی ضد سرطان برگرفته از زردچوبه



این دارو تمام مجوز‌هایش از وزارت بهداشت اخذ و وارد بازار شده و به عنوان آنتی اکسیدان، ضد موتور، ضد التهاب در درمان آلزایمر، عوارض دیابت موثر است.


به گفته وی، کورکومین (دی فرولوئیل متان) مهمترین جزء فعال ریشه گیاه زردچوبه با نام علمی (Curcuma Ionga) متعلق به خانواده زنجبیل است. درمان سنتی با زردچوبه به حدود پنج هزار سال قبل برمی گردد که از آن به عنوان یک آسپرین گیاهی برای غلبه بر التهاب، در بیماری‌های عفونی و خودایمنی استفاده می‌شد.


از قدیم به طور سنتی در درمان بیماری‌های مختلف از جمله روماتیسم، زردی، زخم معده، سرماخوردگی، گلودرد، تب، بیماری‌های ریوی مثل آسم و آلرژی، بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و ترمیم زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.


خواص درمانی کورکومین


دکتر قمی گفت: «بسیاری از مطالعات کشت سلولی، حیوانی و بالینی انجام شده در یک قرن اخیر نشان دهنده اثرات بالقوه کورکومین به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد تکثیر سلولی بوده است که آن را به عنوان یک مکمل ارزشمند در پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مستعد کرده است».


به گفته وی، کورکومین خاصیت ضد التهاب در بیماری‌های التهابی مفاصل (استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید)، التهاب گوارشی (کرون، گاستریت و سندروم روده تحریک پذیر)، التهاب دهانی (ژنژیویت و آفت) و التهاب پوستی (اگزما و زخم) دارد.


قمی گفت: «همچنین کورکومین خاصیت پیشگیری کننده از انواع سرطان‌ها و کاهش دهنده عوارض شیمی درمانی و پرتودرمانی دارد و مکمل موثری در بیماران مبتلا به افسردگی است. آنتی اکسیدان قوی و مکمل مفیدی برای سلامت سیستم قلب و عروق به شمار می‌آید و بهبود دهنده عملکرد کبد برای درمان کمکی کبد چرب و پیشگیری از بیماری‌های پیشرونده کبدی است».


به گفته وی، کورکومین در درمان دیابت و پیشگیری از مشکلات ناشی از دیابت نیز موثر است.


مزایای سیناکورکومین


دکتر قمی گفت: «با توجه به ماهیت لیپوفیل کورکومین، جذب خوراکی کورکومین در فرم‌های معمولی خوراکی (پودر، کپسول و قرص) بسیار پائین است ولی در فرآورده سینا کورکومین، تمام کورکومین در بخش هیدروفوبیک نانومیسل‌های کورکومین محبوس است. این نانومیسل‌های کروی شکل اندازه ذره‌ای حدود 10 نانومتر دارند و باعث افزایش حلالیت در آب کورکومین می‌شوند».


وی افزود: «پس از مصرف خوراکی، کپسول‌های سافت ژل حاوی نانومیسل‌های کورکومین کمتر از 15 دقیقه در محیط اسیدی معده پخش می‌شوند. این نانومیسل‌ها در محیط اسیدی معده حداقل 6 ساعت پایدارند و از بین نمی‌روند و به صورت دست نخورده به روده کوچک می‌رسند. نانومیسل‌ها پس از رسیدن به روده کوچک، انتقال کورکومین را از لایه آب دست نخورده موجود در سطح سلول‌های اپیتلیال روده‌ای تسهیل می‌کند و باعث افزایش جذب کورمین از راه خوراکی می‌شوند».


قیمت هر 50 کپسول سیناکورکومین 43000 تومان است.


هشتمین جشنواره نانو


گفتنی است هشتمین جشنواره نانو که به صورت سالیانه توسط ستاد توسعه‌ فناوری نانو برگزار می‌شود، بزرگترین و معتبرترین ‏نمایشگاه داخلی در حوزه‌ فناوری نانو و دومین نمایشگاه فناوری نانوی آسیا به شمار می‌رود.


از جمله اهداف برگزاری این جشنواره می‌توان به‌ شناخت پتانسیل‌های تحقیقاتی و صنعتی، تقویت همکاری بین صنعت و دانشگاه، نفوذ فناوری‌های توسعه‌یافته نانو در صنایع موجود، زمینه‌سازی برای حضور شرکت‌های نانو در بازارهای بین‌المللی، ارتقای دانش عمومی در حوزه فناوری نانو و تقدیر از برترین‌های فناوری نانو اشاره داشت.


در هشتمین جشنواره فناوری نانو نیز، نهادهای فعال در قالب، نهادهای ترویجی شامل باشگاه دانش‌آموزی، فروشگاه کتاب تخصصی، انجمن‌های دانشگاهی و شرکت‌های آموزشی، مراکزعلمی شامل آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، پارک‌ها و مرکز رشد و شرکت‌های صنعتی در ۱۲ بخش (Pavilion) سازندگان تجهیزات، خودرو، آب و محیط زیست، بهداشت و سلامت، ساختمان، کشاورزی و بسته‌بندی، نانومواد، نساجی، نفت و صنایع وابسته، بازرگانی؛ شرکت‌های مشاوره‌ای – خدماتی و کارگزاران خدمات فناوری و بخش بین‌الملل حضور خواهند داشت.


این جشنواره از 13 تا 16 در نمایشگاه بین المللی تهران، سالن خلیج فارس دایر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب