دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1398 - 14:46

مغز اولویت‌های تمرکز شما را تعیین می‌کند

مغز اجازه نمی‌دهد هر محرکی توجه و تمرکز انسان را از موضوع اصلی پرت کند.
کد خبر : 418496
Brain.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از کوانتوم مگزین، نتایج تحقیقات جدید دانشگاه روچستر نشان می‌دهد مغز با اولویت‌بندی موضوعات محیط اطراف اجازه می‌دهد برخی از محرک‌ها به صورت خودکار توجه و تمرکز انسان را به خود جلب کنند.


به‌تازگی مکانیسم فیلترینگی توسعه داده شده که اجازه می‌دهد انسان توجه خود را روی موضوع مورد علاقه‌اش متمرکز کند. برای مثال در اتاقی پرسروصدایی که موسیقی با صدای بلند پخش می‌شود، فرد می‌تواند توجه خود را روی گفتگویی که در سمت دیگر اتاق اتفاق می‌افتد، متمرکز کند. درست مانند زمانی که به دنبال دوستی قرمز پوش در جمعیتی می‌گردد که  آبی، زرد و سبز پوشیده‌اند.


در این فرایند نیاز است که برخی از داده‌های حسی سرکوب تا سیگنال‌های خاصی برجسته شوند و توجه اصلی فرد روی آنها متمرکز شود. با این حال گاهی اوقات عملیات‌های پردازشی در سطح پایین‌تری از آگاهی صورت می‌گیرد و اطلاعاتی که مغز اولویت‌بندی می‌کند را فیلتر می‌کند. در این موارد تمرکز انسان بر هدف نیست بلکه براساس اولویت‌بندی محرک‌هاست. به گفته دانشمندان، این پدیده از نظر تکاملی قابل‎توجیه است. اولویت اشیای در حال حرکت برای بقای انسان بسیار مهم به شمار می‌رود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: تکامل تمرکز مغز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته