دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1398 - 11:02
لاوروف:

خروج آمریکا از برجام به منزله تحریف اصول حاکم بر جهان است/بسترسازی واشنگتن برای لغو معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای

وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام را مصداق عینی تحریف اصول حاکم بر جهان بر شمرد و از بسترسازی این کشور با هدف لغو معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای ابراز نگرانی کرد.
کد خبر : 417338
9.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سرگئی لاوروف چندی پیش در مقاله‌ای با عنوان «جهان در چهارراه ساختار روابط بین‌الملل مترقی» که نشریه «روسیه در سیاست جهانی» منتشر کرده، آورده است: هفتاد و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آستانه برگزاری است و هم‌زمان با آن طبق همیشه، فصل سیاسی جدیدی در سطح بین‌المللی آغاز خواهد شد.


وی افزود: موضوع مهمی که باید در این فصل از سیاست‌های نوین جهانی به آن پرداخته شود، تجددگرایی (مدرنیسم) در ثبات راهبردی است. بمباران‌های سال‌های اخیر واشنگتن در منطقه سرآغازی بر معاهده دفاع موشکی بود و در حال حاضر، این معاهده با اجماع اعضای ناتو از بندهای مربوط به موشک‌های کوتاه‌بُرد و میان‌بُرد خالی شده است. این موضوع خطرات زیادی دارد و می‌تواند بنیان کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی را در زمینه کنترل سلاح‌های موشکی و هسته‌ای سست کند.


احتمال لغو معاهده «استارت نو»


وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: علاوه بر این، چشم‌انداز روشنی در زمینه تمدید معاهده «استارت نو» بعد از پایان مدت آن در فوریه 2021 (اسفند 1399) وجود ندارد، زیرا آمریکا به پیشنهادهای ما در این زمینه پاسخ روشنی نداده است.



به گزارش آنا، معاهده استارت نو پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان آمریکا و روسیه است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و همتای روسی وی هشتم آوریل 2010 (19 فروردین 1389) در پراگ، پایتخت جمهوری چک با هدف کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای امضا کردند.


طبق قرارداد جدید، آمریکا و روسیه اجازه دارند حداکثر هزار و 550 کلاهک مستقر کنند؛ یعنی حدود 30 درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال 2002 میلادی.


لاوروف نوشت: از این گذشته، سیگنال‌های نگران‌کننده‌ای به ما رسیده که نشان می‌دهد آمریکا پروپاگاندای رسانه‌ای خود را با هدف فراهم کردن زمینه‌های لغو نهایی معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای(CTBT) آغاز کرده است، معاهده‌ای که آمریکایی‌ها پایبندی چندانی به آن نشان نداده بودند. این موضوع در آینده می‌تواند تردیدهایی جدی در زمینه برقراری صلح و ثبات جهانی به وجود آورد.


به گزارش آنا، معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای 10 سپتامبر 1996 (20 شهریور 1375) به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس قرار گرفت. این معاهده کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل کشور عضو منع می‌کند. 


غربی‌ها نمی‌خواهند بپذیرند قدرت یک‌جانبه‌گرایی خود را از دست داده‌اند


رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه نوشت: غربی‌ها امروز نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که بعد از گذشت قرن‌ها از هیمنه اقتصادی، سیاسی و نظامی، قدرت یک‌جانبه‌گرایی خود را در چینش صفحات جهانی از دست داده‌اند و اکنون ساختاری مبتنی بر قانون‌مندی و اصول بر جهان حاکم شده است. این اصول دربردارنده برخی نیازها و مفاهیم است که غربی‌ها با هدف تفسیر به رأی، بر استفاده از آن اصرار دارند. این رویکرد با آرزو و تمنا به دست نمی‌آید و باید برای اجرای آن از خود تحرک نشان داد. غربی‌ها در تلاش‌اند تا ادوات و ابزارهای قانونی و مورد اجماع قرار گرفته از سوی مجامع جهانی را به چارچوب‌های مد نظر خود تغییر دهند و از راه‌های جایگزین و غیراجماعی برای حل مشکلات جهانی استفاده کنند و به نوعی چارچوب‌های تعریف‌شده را دور بزنند.


تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق ایران وگروه 1+5


 لاوروف می‌افزاید: هدف طرف‌هایی که رویکرد ساختار مبتنی بر قانون و اصول را ارائه کرده‌ بودند، انحصاربخشی به آرای شورای امنیت سازمان ملل متحد است. به عنوان نمونه، آمریکا و متحدانش نتوانستند شورای امنیت را برای موافقت با تصمیمات سیاسی که بدون هیچ دلیلی حکومت سوریه را به استفاده از مواد سمی ممنوعه علیه مردمش متهم می‌کرد، اقناع کنند. این قاعده و اصول برای استفاده در سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز لازم و ضروری است و می‌تواند به اعضای این شورا این قابلیت را بدهد که ظرفیت‌های لازم را برای بررسی‌های فنی در زمینه استفاده کردن یا نکردن از سلاح‌های شیمیایی و مشخص کردن افرادی که در آن دست دارند، اعطا کند.


وی گفت: برخی تلاش دارند این اصول و قواعد را تحریف کنند و بهترین شاهد مثال برای این موضوع خروج یک‌جانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه پرونده هسته‌ای ایران است؛ توافقی که شورای امنیت آن را به عنوان یک قرارداد مشترک و مهم در راستای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تأیید کرد. علاوه بر این، آمریکا به طور خودخواهانه قطعنامه‌های اجماعی شورای امنیت را درباره حل و فصل موضوع میان فلسطینیان و اسرائیل رد کرده است.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته