دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مهر 1398 - 10:00
روزنامه الرأی کویت؛

حملات رژیم صهیونیستی به مواضع حشدالشعبی با چراغ سبز چه کسی انجام می‌شود؟

یک روزنامه کویتی اختلاف و دودستگی در میان سیاستمداران عراقی با رهبران و فرماندهان نظامی را یکی از عواملی دانست که به رژیم صهیونیستی ماه گذشته جرئت عربده‌کشی در آسمان این کشور را داد.
کد خبر : 417001
22.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الرأی چاپ کویت در گزارشی درباره تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه و عراق نوشت: عراق و سوریه تصمیم گرفته‌اند گذرگاه مرزی خود را در منطقه بوکمال بازگشایی کنند و این، یک اقدام حیاتی برای منافع اقتصادی دو کشور به شمار می‌رود و فواید زیادی برای محور مقاومت (ایران، عراق، سوریه، فلسطین، یمن و حزب‌الله لبنان) دارد. 


گذرگاه بوکمال میان شهر بوکمال در استان دیرالزور سوریه و شهر القائم در استان الانبار عراق واقع است. در آوریل (اردیبهشت سال جاری) دو اتوبوس حامل زائران عراقی از این گذرگاه وارد سوریه شدند و این، نخستین اقدام برای بازگشایی مرزهای زمینی میان دو کشور بود.


این روزنامه نوشت: 24 ساعت مانده به زمان بازگشایی گذرگاه، نیروهای عراقی مستقر در طرف سوری مرزها مورد حمله قرار می‌گیرند که چندین نفر از این نیروها کشته می‌شوند و خسارت‌هایی به ادوات نظامی وارد می‌شود. نیروهای عراقی ازجمله حشدالشعبی اعلام کردند که این حمله به وسیله پهپادی اسرائیلی انجام شد؛ پهپادهایی که از پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال شرقی سوریه برخاسته بودند. 


حمله صهیونیست‌ها عامل بن‌بست در بازگشایی گذرگاه مرزی


الرأی می‌افزاید: دیپلمات‌های آمریکایی در حال فشار بر عراق هستند تا از بازگشایی مرزهایش با سوریه جلوگیری کند. این فشارها در حالی است که آنها می‌کوشند بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را به کناره‌گیری مجبور کنند یا اینکه بخشی از اختیاراتش را در حکومتی ائتلافی، به مخالفان سوری واگذار کند. بعد از این حمله بود که عراق اعلام کرد موضوع بازگشایی گذرگاه مرزی به بن‌بست خورده است.



طبق گزارش این روزنامه کویتی، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق فردی بود که این موضع‌گیری را انجام داد. این در حالی است که بغداد تاکنون نتوانسته است واکنشی بازدارنده درباره حملات رژیم صهیونیستی به نیروهای حشدالشعبی که بخشی از ساختار نیروهای مسلح عراق هستند، انجام دهد. این موضوع بیش از آنکه یک عامل تصادفی بوده باشد، می‌تواند وجود برخی اختلافات سیاسی میان سیاستمداران عراقی را با رهبران و فرماندهان نظامی و عمدتاً حشدالشعبی نشان دهد. 


الرأی نوشت: این‌گونه اختلافات سیاسی و دودستگی در داخل عراق باعث شده است تا اسرائیل ماه گذشته جرئت عربده‌کشی در آسمان این کشور بیابد، حریم هوایی عراق را نقض کند و با تجاوز به حاکمیت عراق، مواضع نیروها و فرماندهان امنیتی این کشور را هدف قرار دهد. دلیل اصلی اینکه به اسرائیل اجازه داده می‌شود چنین تحرکات نظامی و تجاوزاتی انجام دهد، وجود دوستان و دشمنان مشترک و مخالفان سیاسی مشترک در جهان عرب علیه حشدالشعبی است؛ طرف‌هایی که این گروه مقاومت را دشمن مشترک بسیاری از کشورها معرفی می‌کنند. نمونه این‌گونه موضع‌گیری‌ها را چندی پیش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل علیه حشدالشعبی انجام داده بود.


به نوشته این روزنامه، یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که تل‌آویو تنها طرفی است که علیه ایران در عراق کار می‌کند و در این میان عبدالمهدی توانایی حمایت کامل از نیروهای حشدالشعبی ندارد و در حال حاضر مرجعیت شیعه در نجف اشرف، تنها ملجاء و پناهگاه نیروهای بسیج مردمی در عراق به‌شمار می‌رود. آیت‌الله سیدعلی سیستانی بارها از تجاوزات رژیم صهیونیستی انتقاد و از نیروهای حشد حمایت کرده است.


الرأی نوشت: همکاری‌های کردها با رژیم صهیونیستی موضوع دیگری است که تل‌آویو از آن در راستای ایجاد «یک پازل متناقض» در داخل عراق استفاده می‌کند. از سویی می‌کوشد که پشتیبان حمایت‌های آمریکا به کردها در عراق و سوریه باشد و از سوی دیگر اهداف خود را در حمله به مواضع (مستشاران) ایرانی در این دو کشور محقق کند. در این میان تنها کاری که نخست‌وزیر عراق انجام داده، تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب امنیتی برای بررسی حملات اسرائیل به پایگاه‌های حشدالشعبی است، که در نهایت و بعد از گذشت دو هفته همان چیزی را اعلام کردند که نیروهای عراقی روز نخست اعلام کرده بودند.


بی‌تمایلی عبدالمهدی برای معرفی آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان عامل حمله به حشد


به نوشته این روزنامه کویتی، کمیته حقیقت‌یاب پس از بررسی‌های خود اعلام کردند ادله‌ای قوی وجود دارند که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی دست داشت. نیروهای عراقی بارها اعلام کردند که تردیدی ندارند رژیم صهیونیستی تحرکات خود در حریم هوایی عراق را به اطلاع آمریکا می‌رساند.


عادل عبدالمهدی


الرأی می‌نویسد: احتمال اینکه حکومت عراق بتواند در صورت حمله مجدد اسرائیل به مواضع حشد از آنها حمایت کند اندک است، بنابراین بعید نیست آمریکا بخواهد از وضعیت کنونی در راستای منافع خود سوءاستفاده و  شکست نتانیاهو را در انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در عراق تلافی کند. آمریکایی‌ها در این راستا می‌توانند چراغ سبز گسترش تحرکات نظامی و تجاوزات اسرائیل را در عراق نشان دهند تا این رژیم بتواند پایگاه‌های بیشتری را که مدعی است نیروهای ایرانی در آنجا حضور دارند، هدف قرار دهد. 


یکی از مراکز تصمیم‌ساز بغداد به این روزنامه کویتی خبر داد که عبدالمهدی قانع شده که رژیم صهیونیستی در پنج حمله اخیر به پایگاه‌های حشدالشعبی دست داشته است. این در حالی است که وی تلاش می‌کرد از انداختن مسئولیت حملات به گردن آمریکا و صهیونیست‌ها شانه خالی کند، زیرا نمی‌خواهد وارد فاز تقابل و واکنش شود و مایل نیست خود را در این موقعیت به زحمت بیندازد. عبدالمهدی در یکی از جلسات خصوصی گفته بود که کارمندان سفارت آمریکا نگران این موضوع هستند که نیروهای حشد آنها را مورد هدف قرار دهند. آنها می‌گویند اسرائیل و نه آمریکا مسئول حملات است و وعده داده بودند که اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی متوقف شود.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته