پُز عالی با جیب خالی در جشنواره تیتر 11/ آیا مسئولان فرهنگی وزارت علوم به کمکاریها در جشنواره پاسخ خواهند داد؟
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی از اوایل سال 97 آغاز شد؛ فرآیند آن از ابتدای روند ثبتنام برای داوطلبان و فعالان حوزه نشریات دانشجویی سؤالبرانگیز بود که امسال این دوره از جشنواره با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
جشنوارهای که در اجرا «لَنگ» میزند/ بدخلقی با «نشریات دانشجویی» به سبک وزارت علوم!
تقریباً میتوان گفت جشنواره نشریات دانشجویی یکی از بزرگترین جشنوارههایی است که در دانشگاهها برگزار میشود چراکه دایره گستردهای از دانشجویان را بههمراه خود دارد. اما جشنواره تیتر11، اینبار انتقادات زیادی را با خود دنبال کرده بود که همین مسئله نیازمند واکاوی بود.
جشنواره تیتر 11 از شفافیت لازم برخوردار نبود!
تقریباً هر مرحله از یازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی با اعتراضهای داوطلبان همراه بوده است. دراینباره فعالان نشریات دانشجویی بر این باورند که فرآیند داوری در این دوره جشنواره کاملاً غیرشفاف بوده و همچنان با پایان این رویداد، آیکون در دست اقدام داوری بر روی سایت نمایان است. نتایج نهایی برگزیدگان در این دوره از جشنواره سراسری نشریات به کارشناسان هر دانشگاه اعلام شد؛ این در حالی بود که در دورههای قبلی تمامی مراحل داوری از طریق سایت اطلاعرسانی میشد. در این شرایط مشخص بود که چه اثری از چه نویسندهای به مرحله نهایی راه پیدا کرده است. اما در جشنواره تیتر 11، تنها در یک مرحله اسامی نهایی اعلامشده و مشخص نشده بود که افراد برای کدام اثر کاندیدا شده بودند.
اعتراض دانشجویان به نحوه اجرای جشنواره تیتر 11
پیرامون مسائل و مشکلات مربوط به جشنواره تیتر 11 دانشجویان و منتقدان این دوره با انتشار پیامهای متعددی در فضای مجازی بهشدت اشتباهات و عدم پاسخگوییهای مسئولان مربوطه اشاره کردند. دراینباره یکی از دانشجویان شرکتکننده در این جشنواره در فضای مجازی مدعی است: «از آنجاییکه اعلام نتایج خیلی برایم عجیب بود، با یکی از مسئولان این دوره از جشنواره تماس گرفتم؛ این شخص از مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد داور رسته طراحی جلد بود و گفت بیشترین امتیاز در این رسته را نشریه ما کسب کرده اما صاحب اثر جزء کاندیداهای نهایی اعلامشده نیست.»
دیماه ۹۷ دستکم ۴۰ نفر از فعالان نشریات دانشجویی سراسر کشور همزمان با فرآیند ارسال آثار جشنواره تیتر ۱۰ نامهای را امضا و منتشر کردند که گفته میشود مستقیماً به دست مسئولان مربوطه رسید، اما نتیجه آن صرفاً تمدید مهلت ارسال آثار بهمدت سه روز بوده است. پس از تأخیر چندماهه و با فراز و نشیبهای فراوان بالاخره یازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی تیتر ۱۱ در شهریورماه امسال رسمیت پیدا کرد و فراخوان ارسال آثار برای شرکت در جشنواره منتشر شد، که دراینبین برخی روندها موجب نارضایتی و دلسردی فعالان نشریات دانشجویی شد.
جشنوارهای که از ابتدا حاشیهساز شد
جشنواره تیتر ۱۱ از همان ابتدای برگزاری حاشیههای بخصوصی پیدا کرد. چند ماهی از برگزاری اختتامیه دیرهنگام جشنواره تیتر ۱۰ نگذشته بود که اردیبهشتماه سال 98 از طرف معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیهای اعلام شد که جشنواره تیتر ۱۱ به میزبانی این وزارت برگزار خواهد شد. درحالیکه این بار نوبت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود تا عهدهدار برگزاری این جشنواره باشد. به هر حال بعد از کشوقوسهای فراوان خبر رسید که جشنواره یازدهم با همکاری دو وزارتخانه برگزار خواهد شد و پسازآن در تیرماه دستورالعملی، تصویب و شهریورماه ابلاغ شد.
از عمدهترین مشکلاتی که موجب اعتراض دانشجویان واقعشده بود پیچیدگی و ابهام در چگونگی ثبت آثار بود. این مشکلات برای کارشناسان نشریات دانشگاهها نیز دردسرساز شده بود. ابهامات فراوان در مسیر ثبت آثار و محدودیتهای فراوان در نظر گرفتهشده برای شرکت در جشنواره انگیزه فعالان نشریات را برای شرکت در آن کاهش میداد. در مورد نحوه ثبت آثار، اختیار مدیران مسئول در ثبت آثار نشریات خود، سلب شده که این امر موجب شد مدیران مسئول برای شرکت دادن آثار نشریات خود در جشنواره ناچار به دنبال نویسندگان رفته و از آنها بخواهند پروسه طولانی ثبتنام را طی کنند؛ این در حالی بود که برخی نویسندگان فارغالتحصیل شده و یا در دسترس نبودند و امکان ثبتنام از جانب آنها وجود نداشت.
در این خصوص علیاکبر حسینیسده، دبیر جشنواره تیتر 11 در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: با وجود مشکلات و ایرادها در دستورالعمل اجرایی که به خدمت دوستان گزارش شد زمان تحویل سامانه فرارسید؛ با این وجود بعد از تحویل سامانه متوجه شدیم که ایرادات بسیار اساسی وجود دارد و تفاوت بسیار زیادی از آنچه فکر میکردم در آن حاکم بود. سامانهای که میتوان گفت سراسر ایراد داشت که در این سامانه تنها کارشناسان هر استان میتوانستند آثار را ببینند.
هر شرکتکننده تنها اجازه ثبت ۳ اثر در هر بخش
برخی فعالان نشریاتی و دانشجویی که به تولید محتوا یا انجام امور فنی برای نشریات دیگر دانشگاهها مبادرت میورزند، در این جشنواره، در رابطه با ثبت آثاری که تولیدکننده اثر از یک دانشگاه و نشریه متعلق به دانشگاهی دیگر بود به مشکل برخوردند. چراکه تأیید آن منوط به بررسی کارشناس نشریات دانشگاه محل تحصیل دانشجو بود. هر شرکتکننده تنها اجازه ثبت ۳ اثر در هر بخش را داشت که این مورد هم از محدودیت دیگر برای شرکتکنندهمان در تیتر11 بود. نشریاتی که با رعایت توالی انتشار که در بازه زمانی جشنواره، یعنی اسفند ۹۵ تا آبان ۹۷ بیش از دهها شماره از آنها منتشرشده بود اجازه نداشتند بیش از 3 اثر ثبت کنند. بهعبارت دیگر این محدودیت موجب شد تفاوت میان نشریاتی که در این بازه زمانی طولانیمدت به تعداد انگشتان دست، تولید محتوا کردهاند، با نشریاتی که بهصورت متوالی و پیوسته منتشر شدهاند، در نظر گرفته نشود و این یکی دیگر از گزینههای مورد اعتراض دانشجویان بود.
بسیاری از نشریاتی که با کیفیت بالا منتشر میشوند، نتوانستند در این جشنواره شرکت کنند
در جشنواره تیتر ۱۰ امکان معرفی چند نویسنده برای یک اثر وجود داشت، در این جشنواره، این امکان از نویسندگان سلب شد که در این راستا ممکن است حق برخی از دانشجویان تضییعشده باشد. برخی از رویههای نادرست که به جشنواره تیتر ۱۱ محدود نیست و در جشنوارههای گذشته نیز وجود داشت، این است که نمیتوان نشریات پرتعدادی را که بهصورت تکبرگ یا روزنامهای منتشر میشوند، ازنظر صفحهآرایی، تعداد مطلب، طرح جلد و سایر معیارهای کمی و کیفی با نشریات مجلهای در یک ترازوی واحد قرار داد. محدودیت در نظر گرفتهشده برای حجم بارگذاری آثار در سایت، موجب شد بسیاری از نشریاتی که با کیفیت بالا برخوردار بودند، از امکان بارگذاری در سایت جشنواره محروم شوند. کمبود دیگر به دیده نشدن بخش عظیمی از فعالان نشریات دانشجویی که بهعنوان ویراستار در نشریات فعالیت میکنند مربوط بود؛ چرا نقش آنها را در بالا بردن کیفیت نشریات میتوان نادیده گرفت.
لزوم حضور نماینده دانشجویان در شورای مرکزی ناظر بر نشریات در این برنامه
حسینیسده در این باره افزود: «اعتراض اغلب دانشجویان به زمانبندی داوری بحق بود که بایستی از قبل گامبهگام اطلاعرسانی میشد که این مورد را نیز در مراسم اختتامیه به حضار توضیح داده شد. لازم بود تا نماینده دانشجویان در شورای مرکزی ناظر بر نشریات در این برنامه پایکار قرار میگرفتند که متأسفانه اصلاً هیچکسی سراغ ما را نگرفت. الآن هم میتوانند پایکار بیایند و بهعنوان نماینده دانشجویان گزارشهای لازم را بگیرند و هر آنچه را که لازم است در مورد سامانه و چگونگی روش داوری و مراحل دیگر جشنواره مطلع باشند. وقتی غربالگری آثار تمام شد به تعداد ۵ هزار و ۷۸۸ اثر و نشریه در این مرحله حذف شدند که علت آن مربوط میشود به تخلف اثر، تخلف دانشگاه و یا اینکه برخی اصلاً فایل نداشته و توسط صاحب اثر بارگذاری نشده بود. آثار باید توسط صاحبان اثر بارگذاری میشد که در غیر این صورت تخلف حساب میشد.»
نداشتن بودجه امر داوری آثار را به تعویق انداخت
پس از پایان مهلت ارسال آثار، دبیرخانه جشنواره در 28 بهمنماه 98 غربالگری آثار را انجام داد و به اطلاع شرکتکنندگان رسید که پس از آن دوره محاق 140 روزه جشنواره، شروع شد. در چند ماه نخست به بهانه عدم داشتن بودجه، امر داوری آثار به تعویق افتاد که پس از چند ماه آثار به سبد داوران مرحله اول ارسال شد. برای انجام مرحله دوم داوری دربند سوم ماده 10 دستورالعمل چنین آمده است: «آثار راهیافته به مرحله دوم داوری توسط دو داور ثابت منفرد داوری مجدد و امتیازدهی میشوند و در هر رسته 10 اثر یا نشریه به مرحله سوم راه مییابد.» دستورالعمل جشنواره تیتر 11 ابتدا توسط متولیان فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و پس از آن دبیر جشنواره انتخاب و اجرای دستورالعمل به ایشان و دبیرخانه محول گردید.
دبیر جشنواره تیتر 11 ادامه داد: باید در بخش داوری سهم کمکاری هر حوزه و اعضای شورای سیاستگذاری مشخص میشد. شورای سیاستگذاری فرمی را حاضر کرد و تحویل داد و از ما خواست که طبق آن پیش برویم اگر این مسیر و بستر آن مشکلی دارد آنها باید پاسخگو باشند. در خصوص این موضوع پیشنهاد دادم که نشستی دراینباره برگزار شود که قبول نکردند و گفتند شما بروید و مصاحبه کنید؛ دراینبین ما تنها میتوانستیم آمار خود را ارائه کنیم اما شورای سیاستگذاری باید با فضاسازی مناسب که متشکل از دبیر و رئیس و... بود؛ اطلاعرسانی میکرد که چنین تصمیماتی اتخاذ و این اقدامات عملی شده است.
موانع باید از طرف شورای سیاستگذاری رفع میشد
طبیعی است هر رفع ایرادی باید از طریق شورای سیاستگذاری تدوین دستورالعمل به دبیرخانه جشنواره اعلام شود و عدم همکاری، اعلام و پیگیری رفع ابهامات تنها متوجه وزارتخانه متولی است. بنا به اعلام دبیرخانه در گفتگو با نمایندگان دانشجویی هر تصمیمی خارج از اراده دبیر و دبیرخانه و مستقیماً نظر مدیرکل را میطلبید و موضوعی که به نظر نه برای شرکتکنندگان نفعی داشت و نه مورد رضایت دبیرخانه بوده است. سکوت دبیرخانه هم در امر اطلاعرسانی جای تأمل دارد، بهخصوص که در بیشتر مواقع پاسخشان در جواب تماس شرکتکنندگان، بیاطلاعی بوده است.
مشکلات به خاطر کمبود منابع مالی
حسینیسده گفت: :در تیتر ۱۱، معاون فرهنگی وزارت علوم، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، مدیرکل وزارت علوم، مدیرکل وزارت بهداشت، رؤسای ادارههای مربوطه و یک نفر صاحبنظر در حوزه رسانه به انتخاب شورا باید تشکیل میشد که شخص صاحبنظر در حوزه رسانه نداشتیم و در جلسات شرکت نمیکرد. به خاطر کمبود منابع مالی مشکلات زیادی برایمان ایجاد شد. در بخش نشریات برگزیده، هر مدیرمسئول میتوانست شمارههای مختلف یک نشریه را حداکثر در سه رسته ارسال کند. مثلاً شما نمیتوانستید یک شماره را هم در فرهنگی بزنید هم در سیاسی، چهار شماره از یک نشریه میتواند در یک رسته باشد، ولی سه شماره را میتوانست وارد کند».
بیشتر بخوانید:
عدم اطلاعرسانیهای لازم در خصوص برنامهها تصمیمگیریها
به نظر در خصوص نحوه برگزاری جشنواره و رفع ایرادات و مباحث داوری و غیره بین مدیرکل و دبیرخانه تفاهمی نبود و این موضوع جشنواره را به سمت درگیریهای بوروکراسی و جلسات بینتیجه پیش برده است. بدیهی است که برای دبیر جشنواره و دبیرخانه مربوطه، رفتن به پای یک معاملهای که بعدها همه نقدها را روشن کند، سخت باشد. در بازه زمانیِ یکساله انتصاب دبیر جشنواره، هیچ مصاحبه و یا اطلاعیهای از طرف وی انجام نگرفت. حذف بخش نمایشگاهی جشنواره، سوءمدیریت در طول یک سال، همه نشانهها و احتمالاً وجود بیتدبیری در دل مجموعه تیتر11 است که انتظار میرود مسئول واقعی این ناکارآمدیها مشخص شود.
بیشتر بخوانید:
اینها موارد انگشتشماری از روندهای جاری در جشنواره کشوری نشریات تیتر۱۱ بود و به همین سبب جمع فعالان دانشجویی خواستار اصلاح یا جبران روندهای نادرست مذکور شدند که متأسفانه هیچ توجهی به آنها نشد.
با این همه نکته جالب توجه اینجا است که نقد دانشجویان، پیکانی دوسویه است که تمام دستاندرکاران جشنواره تیتر 11 نشریات دانشجویی را به چالش میکشد. به نظر میرسد تاکنون مسئول دبیرخانه در گفتگو با رسانهها به میان آمده تا به شبهات موجود پاسخ دهد ولی سؤال اینجا است که چرا وزارت علوم از پاسخگویی به مسائل پیش آمده در رابطه با تیتر 11 امتناع کرده و یا حداقل سکوت کرده است؟
بیشتر بخوانید:
باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان این وزارتخانه به میدان پاسخگویی خواهند آمد؟
انتهای پیام/4108/پ
انتهای پیام/