دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1398 - 00:07
ایده دانش‌بنیانی که به ثمر نشست؛

نخستین بزرگراه در کشور به چراغ‌های LED هوشمند مجهز می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: بزرگراه سرچم - اردبیل به‌طول 15 کیلومتر به‌عنوان نخستین بزرگراه در کشور به چراغ‌های LED هوشمند مجهز می‌شود.
کد خبر : 415970
2019-09-30_164315.jpg

مجتبی آزادیان- کمال یاوریان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان امن‌گستر راسامهر و عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، در تشریح ایجاد و چگونگی طرح و ایده و کارکرد پروژه چراغ روشنایی هوشمند اظهار کرد: سال 95 بود که با توجه به اهمیت موضوع انرژی و کاهش مصرف آن در ایران، اقدام به پیگیری ایده تولید چراغ‌های خیابانی و فضاهای عمومی با بهره بالا کردیم و موفق شدیم پس از طی یک دوره کار و مطالعه، شهریور 96 چراغ‌های خیابانی و معابر با بالاترین بهره نوری را در ایران تولید کنیم.


وی با بیان این‌که برای این کار موفق به اخذ پنج گواهینامه و تأییدیه از دانشگاه تهران و آزمایشگاه روشنایی شدیم، ادامه داد: ایده این طرح ابتدا به ذهن بنده و عباس آزاد یکی از همکاران شرکت رسید و سال 96 نمونه اولیه این محصول را تولید کردیم و تأییدیه گرفتیم.


چراغ‌های LED هوشمند


عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل خاطرنشان کرد: از سال 96 این ایده را در قالب شرکت امن‌گستر راسامهر به ثبت رساندیم و این محصول را با این شرکت به کل کشور معرفی کردیم؛ بنابراین گام نخست ما تولید چراغ‌های خیابانی LED با بالاترین بهره نوری در ایران بود.


مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان امن‌گستر راسامهر عنوان کرد: در ادامه کار، هم‌راستا با پیشرفت تکنولوژی در دنیا به فکر هوشمندسازی این چراغ‌ها افتادیم، آن زمان دو شرکت بزرگ تولیدکننده چراغ‌های LED این موضوع را مطرح کردند که از نیمه شب یعنی ساعت 12 تا 6 صبح دیگر لازم نیست چراغ‌ها در معابر با همان شدت قبل روشن باشد؛ بلکه باید بتوان شدت نور آن را کنترل کرد و روشنایی آن را کاهش داد.


وی گفت: موفق شدیم پس از حدود هفت ماه مطالعه روی این کار، سیستمی را بر پایه سیستم‌های WIFI و مخابراتی طراحی کرده و این چراغ‌ها را هوشمند کنیم. کار دیگری که روی این چراغ‌ها انجام دادیم این بود که چراغ‌ها پس از این‌که 6 ماه در مجموعه و محوطه نصب می‌شود، میزان روشنایی‌شان به‌دلیل آلودگی که روی شیشه می‌نشیند، کاهش پیدا می‌کند.


یاوریان ادامه داد: به این‌ترتیب آذر 97 در جشنواره بین‌المللی ربع رشیدی تبریز در سال 2018 به‌عنوان فناور برتر این جشنواره با عنوان روشنایی LED برای شهر هوشمند با پوشش نانو انتخاب شدیم.


چراغ‌های LED هوشمند


عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل افزود: از دی 97 هم موفق شدیم تأییدیه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان تولیدی نوع دو (صنعتی) را اخذ کنیم که در حقیقت پیشرفته‌ترین شرکت دانش‌بنیان صنعتی محسوب می‌شود.


مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان امن‌گستر راسامهر عنوان کرد: این شرکت سال گذشته بالای یک میلیارد تومان فروش محصولات داشته است.


وی به حضور در نمایشگاه بین‌المللی سوریه اشاره و بیان کرد: نمایشگاه بازسازی سوریه از 24 تا 28 شهریور امسال برگزار شد، محصول ما جزء 40 شرکتی است که دانش‌بنیان است و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در نمایشگاه محصولات خود را ارائه کرد و 800 میلیون ریال قرارداد اولیه با تجار سوری اتفاق افتاده است که مربوط به یک پروژه پایلوت کوچک بوده و در صورت تأیید منجر به قرارداد نهایی خواهد شد.


یاوریان اظهار کرد: تقریباً قرارداد اولیه بزرگراه سرچم - اردبیل هم بسته شده است و در نیمه دوم مهر 98 به طول 15 کیلومتر قرار است به نخستین بزرگراه هوشمند (با چراغ‌های LED هوشمند) تبدیل شود. این قرارداد با اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان اردبیل منعقد شده است.


عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به قرارداد با اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: این قرارداد هنوز به نتیجه خاصی نرسیده و در مراحل اولیه است؛ اما از مراکز و نهادهای دیگری که با آن‌ها در ارتباط هستیم، می‌توان  شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل را نام برد.


چراغ‌های LED هوشمند


مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان امن‌گستر راسامهر درباره چگونگی همکاری با مرکز رشد واحد اردبیل به آنا گفت: ایده ما از همان سال 95 در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ارائه، داوری و پذیرش شد و همان سال مصوب شد که 30 میلیون تومان به‌عنوان تسهیلات در اختیار ما قرار دهند؛ در این راستا مرکز رشد واحد اردبیل، مکان و تسهیلات را در اختیار ما گذاشت تا به این‌جا رسیدیم.


وی درباره کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و میزان تأثیرگذاری این شرکت دانش‌بنیان در کسب درآمدها عنوان کرد: قرارداد اولیه ما با مرکز رشد به‌صورت پنج درصد از میزان درآمد بود که باید به‌عنوان درآمد غیرشهریه‌ای به حساب دانشگاه واریز کنیم و اکنون مرحله رشدمان را گذرانده‌ایم و دانشگاه در قالب سهامدار شرکت دانش‌بنیان با ما وارد مشارکت شده است و اکنون دانشگاه 30 درصد از سهام ما را در اختیار دارد.


یاوریان افزود: بر اساس پیش‌بینی سال 98 سهم درآمد غیرشهریه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل یک میلیارد تومان بود که با وجود فروش‌ها در قرارداد حمل و نقل و پایانه‌ها از این رقم نیز فراتر رفتیم.


انتهای پیام/4103/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته