چرا بیش از 60 درصد صندلی های دوره کاردانی خالی میماند؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اخیرا نتیجه آزمون کاردانی دانشگاهها اعلام شد در این آزمون 112 هزار و 139 نفر ثبت نام کرده بودند که 87 هزار و 501 نفر در این آزمون پذیرفته شدند. این در حالی است که ظرفیت پذیرش این دوره 255 هزار و 608 نفر اعلام شده است. با این وجود یعنی تنها 34 درصد از ظرفیت پذیرش شده و مابقی یعنی 168 هزار و 107 صندلی خالی مانده است. خالی ماندن بیش از 66 درصد از ظرفیت پذیرش دوره کاردانی جای سوال دارد که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
امروز که دغدغه کشور مهارت آموزی و به کارگیری آن است چرا جوانان حاضر نیستند حتی سراغ آن بروند و بعد از گذراندن دوره دوساله کاردانی وارد بازارکار شوند.
دانشگاه فنی و حرفهای که یکی از دانشگاههای متولی برگزاری دوره کاردانی است 116 هزار ظرفیت پذیرش در دوره کاردانی دارد و به ازای هر رشته محل میتواند 100 دانشجو جذب کند. در دوره کاردانی 39 رشته در کشور تعریف شده که دانشجویان در 30 رشته بدون آزمون و در 9 رشته به صورت باآزمون جذب میشوند.
یکی از علل کم بودن متقاضی دوره کاردانی ضعف هدایت تحصیلی و شغلی در دبیرستان است
سیدمحسن حسینی مدیرکل سنجش و گسترش دانشگاه فنی و حرفهای پیش از این به خبرنگار آنا گفت: یکی از علل کم بودن متقاضی دوره کاردانی ضعف هدایت تحصیلی و هدایت شغلی در دبیرستانهاست که باید در این زمینه فرهنگسازی شود.
مدیرکل سنجش و گسترش دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: برخی فقط دوره کارشناسی به بالا را به عنوان تحصیلات دانشگاهی قلمداد میکنند و دوره کاردانی را خیلی جدی نمیبینند.
همچنین در این زمینه حسین توکلی، مشاور سازمان سنجش آموزش کشور به خبرنگار آنا گفت: امسال 260 هزار دانش آموز در رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای فارغ التحصیل شدند که برخلاف نظام قدیم دیگر این دانش آموزان دیپلم کامل دارند و میتوانستند در کنکور سراسری شرکت کنند به همین دلیل عده ای از فارغ اتحصیلان ترجیح دادند که از آن طریق وارد دانشگاهها شوند.
رشتههای محدود دوره کاردانی و اقبال کم داوطلبان
برای روشن شدن ابعاد دیگر این کم توجهی به رشتههای کاردانی شاید توجه به عنوان رشتهها نیز جالب باشد. همانطور که پیش از این اشاره شد برای دوره کاردانی 39 رشته در نظر گرفته شده است.
همانطور که از عنوان رشتهها پیداست این رشتهها جذاب نیستند و حتی عنوانهایی ندارند که مشاغل آنها در اطراف داوطلبان مشاهده شود. وقتی در این باره با یکی از فارغ التحصیلان رشته کاردانی سخن گفتیم معتقد بود که اگر رشته ها به گونه ای تعریف می شدند که می دانستیم بعد از فارغ التحصیلی در کدام شغل استخدام خواهیم شد، شاید بهتر میتوانستیم برای ورود به دوره کاردانی تصمیم بگیریم یا حتی راغبتر برای ورود به این رشته ها بودیم. اکنون ترجیح میدهیم که دنبال کار با مدرک دپلیم برویم یا اینکه از طریق کنکور پذیرش شویم.
البته حسینی درباره راهکارهای دانشگاه فنی و حرفه ای برای جذب دانشجو گفت: دانشگاه فنی و حرفهای برای جذب بیشتر دانشجو اقداماتی انجام داده است که ازجمله آن میتوان به بازنگری محتوای درسی اشاره کرد. دانشگاه فنی و حرفهای بهدنبال تدوین منابع درسی بر اساس نیاز بازار کار است.
مدیرکل سنجش و گسترش دانشگاه فنی و حرفهای تصریح کرد: اقدام دوم ایجاد رشتههای جدید است، دانشگاه فنی و حرفهای با شناسایی انتظارات صاحبان حِرَف به دنبال تعریف دورههای جدید کاردانی است. محتوا و رشتههای جدید براساس نیاز بازار کار تدوین میشود.
به هر حال به نظر می رسد وزارت علوم باید برنامه جدیتری را برای دوره های کاردانی طراحی کند تا به معنای واقعی جذاب باشد. البته ناگفته نماند که اقداماتی از سوی دانشگاه فنی و حرفه ای در حال انجام است که البته باید توسعه داده شود و به قول میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دوره کاردانی به معنای واقعی باید مهارت و نه نمره ملاک باشد و فارغ التحصیلان این دوره باید بتوانند بدون نیاز به ارگانی برای خود کار ایجاد کنند.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/