دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1398 - 19:49

خداحافظی‌های زودهنگام کودکان از کانون خانواده!/ فقر اقتصادی و فرهنگی دلیل ازدواج کودکان

ازدواج از حساس‌ترین وقایع زندگی هر انسان است که برای تحقق آن به رشد عقلانی و آمادگی جسمانی نیاز است اما متأسفانه کودکانی در کشور بی‌آنکه به بلوغ عقلی برسند در ازای مبلغی اندک تحت عنوان شیربها مورد معامله بزرگ‌سالان قرار می‌گیرند تا با آن معیشت خانواده تأمین و به تعبیر خودشان یک نان‌خور کمتر شود.
کد خبر : 414570
3.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، طی روزهای اخیر عقد موقت دختری 11 ساله با پسری 22 ساله در کهگیلویه و بویراحمد به یمن فضای مجازی، فشار افکار عمومی و در نهایت ورود مسئولان قضایی باطل شد اما هنوز هستند کودکانی که بر اساس رسم و رسوم طایفه‌ای، عشیره‌ای و به‌اجبار بزرگ‌ترها با عروسک بازی و دوران خوش کودکی خداحافظی کرده و پای سفره عقد می‌نشینند تا با مردانی ده‌ها سال بزرگ‌تر از خود پیمان زناشویی ببندند.


ازدواج از حساس‌ترین وقایع زندگی هر انسان است که برای تحقق آن به رشد عقلانی و آمادگی و بلوغ جسمانی نیاز است اما متأسفانه کودکانی در کشور بی‌آنکه به بلوغ عقلی برسند در ازای مبلغی اندک تحت عنوان شیربها مورد معامله بزرگ‌سالان قرار می‌گیرند تا با آن معیشت خانواده تأمین و به تعبیر خودشان یک نان‌خور کمتر شود.


کودکانی که نه از خانه‌داری چیزی می‌دانند و نه از روابط زناشویی؛ آن‌ها به‌یک‌باره باید از دنیای شیرین کودکی به دنیای پررنج بزرگ‌سالی قدم بگذارند و به‌جای خاله‌بازی بار سنگین تربیت و بزرگ کردن کودکانی را در اوج کودکی بر دوش بکشند این در حالی است که متأسفانه برخی از مسئولان و حتی حقوقدانان ازدواج این کودکان را بدون ایراد می‌دانند بی‌آنکه خود حتی حاضر باشند دختر 16 ساله خود را به عقد مردی درآورند.


سن ازدواج در ایران برای دختران ۱۳‌سال و برای پسران ۱۵‌سال شمسی است البته ازدواج‌های پایین‌تر از این سنین منع نشده بلکه بر اساس شروطی مانند اذن ولی رعایت مصلحت کودکان و تائید دادگاه صالح انجام می‌شود.


در این راستا فراکسیون زنان مجلس دهم با توجه به افزایش ازدواج کودکان و معضلات ناشی از آن بر آن شد تا تدوین طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدنی را برای کاهش معضل کودک همسری و منع ازدواج دختران زیر 13 سال و پسران زیر 15 سال در دستور کار قرار دهد اما متأسفانه همچنان مخالفت‌هایی برای تعیین تکلیف آن وجود دارد.


معصومه آقاپور علیشاهی در واکنش به عقد موقت دختر 11 ساله با پسر 22 ساله در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بارها برای تعیین تکلیف طرح افزایش سن ازدواج اصرار کردیم و فریاد زدیم اما متأسفانه نه تنها تعیین تکلیف نشد بلکه توسط کمیسیون قضایی و حقوقی رد شد.


نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه نهایت اهتمام خود را برای تصویب طرح کودک همسری در مجلس دهم به کار می‌بریم، می‌افزاید: فقر اقتصادی، فرهنگی و امکانات آموزشی در چنین ازدواج‌هایی مؤثر است؛ متأسفانه برخی به دلیل فقر اقتصادی و برای گرفتن شیربها دختران خود را مجبور به عقد موقت با افرادی با سن بسیار بالا می‌کنند تا ماهانه مبلغی را از داماد به عنوان شیربها بگیرند و بتوانند با آن زندگی خود را اداره کنند و این موضوعی بسیار رایج و دردناک است.


معامله دختران جوان و کودکان توسط افراد متمول


معامله دختران جوان توسط افراد متمول موضوعی است که خانم آقاپور نسبت به آن انتقاد می‌کند و می‌گوید: اطراف شهرها و روستاهایی که از نظر جغرافیایی، آب‌وهوای خوبی دارند افراد ثروتمندی اقدام به ویلاسازی می‌کنند که به دلیل تمکن مالی کودکان و دختران جوان را اجیر و معامله می‌کنند و هر چه اختلاف سطح طبقاتی بیشتر باشد قشر آسیب‌پذیر مورد ظلم واقع می‌شوند.


هر چند کارشناسان فقر اقتصادی را مهم‌ترین عامل ازدواج کودکان می‌دانند اما بر اساس اظهارات نماینده شبستر در مجلس دهم فقر آموزشی نیز در چنین ازدواج‌هایی تأثیر زیادی دارد به‌گونه‌ای که در اغلب روستاها تنها مدرسه ابتدایی وجود دارد و دختران به دلیل نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان ترک تحصیل می‌کنند یا والدین پس از اتمام مقطع ابتدایی آن‌ها را مجبور به ازدواج افرادی بسیار بزرگ‌تر از آن‌ها می‌کنند.


فقر اقتصادی و فرهنگی مؤثر در ازدواج کودکان


سیده فاطمه ذوالقدر همچنین فقر اقتصادی و فرهنگی را در چنین ازدواج‌هایی مؤثر می‌داند و می‌گوید: فراکسیون مجلس دهم به دنبال منع ازدواج زیر 13 سال و کودک همسری است به‌گونه‌ای که ازدواج دختران زیر 13 سال حتی با اجازه دادگاه و پدر ممنوع شود.


عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: بر این اساس از آیت‌الله مکارم شیرازی نیز فتوا داریم و تأکید کردند که در گذشته اجازه چنین ازدواج‌هایی را می‌دادیم اما در حال حاضر اجازه نمی‌دهیم و باید بلوغ عقلی و شرایط جسمی در نظر گرفته شود اما متأسفانه در حال حاضر شاهد ازدواج‌هایی هستیم که بلوغ عقلی و شرایط جسمی در نظر گرفته نمی‌شود.


تمرکز ما تنها بر روی دختران و منع ازدواج زیر 13 سال است


وی تصریح می‌کند: در حال حاضر تمرکز ما تنها بر روی دختران و منع ازدواج زیر 13 سال است که امیدواریم با تصویب طرح کودک همسری و حذف شروط اجازه دادگاه و پدر حذف شاهد ازدواج کودکان زیر 13 نباشیم.


این نماینده مجلس دهم یادآور می‌شود: ما به‌هیچ‌وجه دنبال افزایش سن ازدواج در کشور نیستیم بلکه می‌خواهیم از تبعات ناشی از ازدواج‌هایی که در سنین 9 تا 13 سالگی انجام می‌شود جلوگیری کنیم.


اغلب نمایندگان موافق افزایش سن ازدواج هستند


ذوالقدر با انتقاد از اینکه آمار دقیقی از کودک همسری نداریم، می‌افزاید: شاید برخی از این ازدواج‌ها با فشار افکار عمومی و جو رسانه‌ای باطل شود اما ازدواج‌های زیادی هم داریم که رسانه‌ای نمی‌شوند و کودک باید تا پایان عمر رنج و درد ناشی از ازدواج زودهنگام را به دوش بکشد البته جلوگیری از چنین ازدواج‌هایی به مطالبه و دغدغه جدی مردم تبدیل شده و اغلب نمایندگان نیز موافق افزایش سن ازدواج هستند.


آمار بالای طلاق زیر 18 سال


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم با انتقاد از آمار بالای طلاق زیر 18 سال می‌گوید: ثبت طلاق این کودکان نیز با مشکل مواجه است زیرا حتی اگر مشکل داشته باشند نمی‌توانند دادخواست طلاق دهند.


مخالفان، طرح افزایش سن ازدواج را مغایر شرع می‌دانند و برخی از آن‌ها بر این باورند که باید برای دختران طالب شوهر فکری کنیم نه اینکه مانع ازدواج دیگران هم شویم اما آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اند که چگونه باید از کودکانی که هنوز سرد و گرم زندگی را نچشیده و به خانواده وابسته هستند و به عبارتی دهنشان هنوز بوی شیر می‌دهد انتظار داشت وظایف همسرداری را در کنار وظایف کودک‌داری به خوبی انجام دهند و با افزایش چنین ازدواج‌هایی معضل طلاق در کشور افزایش نیابد.


انتظار می‌رود رسانه‌های جمعی و صداوسیما با تولید برنامه‌های کیفی، فرهنگ‌سازی مناسب را برای نکوهش کودک همسری داشته و از سویی خیرین و نهادهای حمایتی با شناسایی خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت حمایت اقتصادی مناسب از آن‌ها را مدنظر قرار دهند تا والدین مجبور نباشند دخترکان معصوم خود را در ازای مبلغی ناچیز معامله کنند.


اینک چشمان کودکانی که هیچ اختیاری از خود ندارند به مجلس و شورای نگهبان دوخته شده تا با تصویب طرح افزایش سن ازدواج، بتوانند دیرتر از دنیای کودکی خداحافظی کرده و زیر سایه پدر و مادر و آن‌گونه که خود می‌خواهند زندگی و آینده خود را رقم بزنند.


منبع:  خانه ملت


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته