دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1398 - 09:13
آیا فارغ‌التحصیلان صنایع غذایی امنیت شغلی برای نظارت کافی دارند؟

قوانینی که دست‌وپاگیر سلامت غذایی می‌شوند/ دانشجویان صنایع غذایی در دوراهی سلامت و کار!

وجود نداشتن امنیت شغلی فارغ‌التحصیلان صنایع غذایی یکی از دغدغه‌های شوراهای صنفی دانشگاه‌ها است با این همه موضوع مذکور باعث می‌شود تا سلامت غذایی جامعه به خطر بیفتد.
کد خبر : 414541
original.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علاقه‌مندان به تولید، بسته‌بندی و تهیه مواد غذایی اغلب با انتخاب رشته مهندسی صنایع غذایی وارد دانشگاه می‌شوند. امروزه با توجه به نیاز اصلی مردم به مواد غذایی در سطح جهان تولید آن باکیفیت بالا موردتوجه قرارگرفته است.


رشد تولید مواد غذایی توأم با تغییر سبک زندگی مردم همراه بوده است که با افزایش نیاز به مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، رشد ظهور کارخانه‌های متعدد تولید مواد غذایی در کشور انجام گرفته است. کارخانه‌ها برای تولید مواد غذایی با کیفیت بالا ملزم به رعایت برخی از اصول و قوانین و همچنین کنترل و نظارت دائم جهت رعایت بهداشت و سلامت مواد هستند. با توجه به اهمیت کنترل مواد غذایی که بر سلامت جامعه و افزایش ضایعات در بخش‌های دامی و کشاورزی؛ فعالیت جدی و کنترل سفت‌وسخت در این حوزه ضروری است. فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم و صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی و مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی می‌توانند با ورود به این شغل در کارخانه‌های تولید مواد غذایی به‌عنوان مسئول فنی مشغول به کار باشند.


با هدف کمک به احیای صنعت غذا در سطح کشور و به‌موازات آن، رشد سطح کیفی محصولات و حفظ امنیت شغلی و تأمین معیشت مسئولان فنی در این صنعت توجه به مشکلات اساسی فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع غذایی (مسئولان فنی صنعت غذا) لازم و ضروری است. جایگاه واقعی و نقش مسئولان فنی صنعت غذا در رتبه مناسبی قرار ندارد.



ساختار نظارت بر کارخانه‌های تولید مواد غذایی با مشکل مواجه است!


علی‎رضا حاتمی، عضو شورای مرکزی صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: متأسفانه ساختار نظارت بر کارخانه‌های صنایع غذایی ازلحاظ قانونی مشکلات اساسی دارد. مسئولان فنی که در قوانین به‌عنوان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت کنترل کیفیت محصولات غذایی را در بیش از ۱۳ هزار واحد تولیدی غذای کشور دارند در استخدام کارخانه‌ها بوده و مالک کارخانه، کارفرما و حقوق‌پرداز آن‌ها هستند. مالک کارخانه است که تعیین می‌کند چه کسی را استخدام و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان نماینده و ناظر وزارت بهداشت معرفی کند. در چنین شرایطی آیا منطقاً می‌توان حتی انتظار داشت مسئول فنی غذایی کاری برخلاف میل مالک کسب‌وکار انجام دهد. آیا می‌توان انتظار داشت بدون در نظر گرفتن سود و زیان مالک کارخانه جلوی تولید محصول بی‌کیفیت را بگیرد و امنیت شغلی و بعضاً جانی هم داشته باشد.


وی اظهار کرد: متأسفانه قوانین؛ هم در حوزه غذا و هم حوزه دارو به‌شدت ضعف دارند و هرگاه هم می‌خواهند بهبودی در قوانین و عملکرد این سازمان ایجاد کنند حوزه غذا در زیر سایه حوزه دارو فراموش می‌شود. درحالی‌که مردم ما روزانه محصولات این صنعت بزرگ را مصرف می‌کنند و نبود امنیت غذایی به علت گستردگی موضوعی به‌مراتب در سطح امنیت ملی کشور است. به‌جرئت می‌توان گفت آمار بالا و افزایش بیماری‌های غیرواگیر در چند دهه گذشته و به‌خصوص اخیراً ناشی از غذای ناسالمی است که زیر چتر قوانین و آیین‌نامه‌های ضعیف سازمان غذا و دارو بدون هیچ نظارتی و یا نظارت ضعیف تولید می‌شوند و به مصرف عموم مردم می‌رسند و این را قتل خاموش، نسل‌کشی خاموش و تدریجی یک ملت می‌توان نامید.



وظایف مسئولان فنی (مهندسان صنایع غذایی) در کارخانه‌های تولید مواد غذایی


تهیه اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب‌های محصولات بررسی راه‌های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی، یافتن راه‌های تولید سریع و ارزان مواد غذایی، آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی، کارکردن روی مواد تشکیل‌دهنده جدید برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید، اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقد چربی، انجام آزمایش‌های لازم و تولید نمونه محصولات، کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی بخشی از وظایف سنگین مسئولان فنی کارخانه‌های تولید مواد غذایی است که به‌عنوان نماینده وزارت بهداشت در محل کارخانه مشغول به کار می‌شوند. در بخش دیگری از حیطه اختیارات فارغ‌التحصیلان رشته صنایع غذایی بعد از آغاز کار در کارخانه‌هایی تولید مواد غذایی می‌توان به طراحی فرآیند‌های تولید محصولات غذایی به‌صورت انبوه، طراحی دستگاه‌ها و کارخانه‌های تولید مواد غذایی، اشاره کرد.



افزایش تعداد دانشجو، عدم ارائه آمار بیماری‌های غیرواگیر‌دار در 10 سال گذشته


حاتمی، دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگوی دیگری با خبرنگار خبرگزاری آنا افزود: با توجه به انبوه فارغ‌التحصیلانی که از دانشگاه‌های متعدد خارج می‌شوند، بازار کار مناسبی در اختیار مسئولان فنی وجود ندارد، امروزه این فارغ‌التحصیلان با مشکل پیدا کردن شغل روبه‌رو هستند. با ورود این حجم از فارغ‌التحصیلان به بازار کار اهمیت به حفظ شغل که به‌سختی می‌توانند پیدا کنند مهم‌تر از امنیت غذایی و تولیدات کارخانه‌های است.


وی تأکید کرد: بهتر است وزارت بهداشت  با ارائه آمار دقیقی از بیماری‌های غیرواگیردار در سه چهار دهه اخیر راه را برای محققان و پژوهشگران حوزه تولید غذا هموار کند. بیماری‌هایی که از طریق آب‌وهوا و خاک منتقل می‌شوند در این چند دهه به چه میزان افزایش داشته است، که بی‌شک آمار وحشتناکی خواهد بود. بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت یا انواع سرطان‌ها و... را باید به نسبت ۱۰ سال گذشته مقایسه کرد که این‌ها تماماً به دلیل عدم توجه به تولید مواد غذایی در کشور است. یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها که به‌صورت گسترده سلامت مردم را درگیر می‌کند و همه مردم با آن سروکار دارند، غذا و مصرف فرآورده‌های غذایی است. آیا این آمار، نشان‌گر این نیست که آیین‌نامه جذب مسئولین فنی وزارت بهداشت در کارخانه‌های تولید مواد غذای نیاز شدید به اصلاح دارد؟



دانش فارغ‌التحصیلان رشته صنایع غذایی کاملاً در ارتباط با سلامت جامعه است


آگاهی از علم شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی، علاقه به کار در حوزه تولید مواد غذایی، دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات، رعایت دقیق کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی، توانایی کار تیمی، توان جسمی مناسب، توانایی کار در محیط کارخانه‌ای، آشنا بودن با اصول و مقررات حوزه بهداشت و کیفیت جزئی از برنامه‌های موردنیاز برای ادامه فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته تحصیلی باشد. دانش فارغ‌التحصیلان رشته صنایع غذایی کاملاً در ارتباط با سلامت جامعه است. از زمان تأسیس کارخانه تولید مواد غذایی تا تولید و بسته‌بندی محصولات، مسئول فنی باید در کارخانه حضورداشته باشد و نوع مواد استفاده‌شده و همچنین همه مراحل تولید تا بسته‌بندی باید تحت نظارت کامل مسئول فنی انجام بگیرد.



فرصت‌های شغلی و بازار کار متخصص صنایع غذایی


فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع غذایی در آزمایشگاه‌ها یا خط تولید کارخانه‌های مواد غذایی، مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و ... مشغول به کار شود. محل کار آن‌ها در آزمایشگاه مواد، بخش‌های تحقیقات، کنترل کیفیت و قسمت تولید در کارخانه‌ها فعالیت دارد. متخصص صنایع غذایی می‌تواند پست‌هایی ازجمله مدیر تولید، مسئول فنی، مسئول آزمایشگاه، مسئول بخش تحقیق و توسعه، مشاور و ... را در هر کارخانه تولید مواد غذایی بر عهده بگیرد.



نقش مجلس و وزارت بهداشت در حفظ سلامت جامعه


زمانی که یکی از اصلی‌ترین مجوزهای تولید مواد غذایی در کشور از طرف وزارت بهداشت صادر می‌شود قطعاً این موضوع اعتماد ویژه‌ای را در بین مردم به وجود می‌آورد. ازاین‌رو وزارت بهداشت باید در قبال این اعتماد پاسخگو باشد. با وجود شرایط نامناسب اقتصادی در کشور و با بالا رفتن هزینه‌های تولید و همچنین مواد اولیه ایمنی؛ سلامت محصول تولیدشده کمتر می‌شود و عدم وجود رقابت در بازار موجب شده تا محصولات با کیفیت کمتری در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. دراین‌بین لازم است مجلس شورای اسلامی با اتخاذ قوانین مناسب و قرار دادن اختیارات کافی به مسئولان فنی از تولید محصول بی‌کیفیت جلوگیری کند. البته بخش دیگری از راه‌حل این معضل در اختیار وزارت بهداشت است که لازم است جهت پاسداری و حفظ سلامت عموم اختیارات کافی برای مسئولان فنی خود قرار بدهد.


انتهای پیام/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته