دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1398 - 12:54
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان:

برداشت برنج از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان آغاز شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان از آغاز برداشت برنج از مزرعه تحقیقاتی این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 412317
image_2019_8_26-10_18_4_631_vm3.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، سیروس بیدریغ  سیاست دانشگاه آزاد اسلامی را احصای مشکلات بومی، ملی و ارائه راه‌حل در مورد آنان دانست و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در راستای سیاست‌های سازمان مرکزی مبنی بر افزایش درآمدهای غیر شهریه مبتنی بر امکانات بومی و منطقه‌ای و بر اساس اقلیم استان گیلان و شهر لاهیجان اقدام به ایجاد و توسعه مزارع کرده و با توجه به زیست‌بوم گیلان، تلاش‌های زیادی برای بالا بردن امنیت مواد غذایی انجام شده است.


وی چای و برنج را به‌عنوان دو محصول مهم استان گیلان و شهرستان لاهیجان معرفی کرد و افزود: برای توسعه محصولات مرتبط با چای و برنج باید از ظرفیت مراکز تحقیقاتی، نیروهای مجرب و کارشناس دانشگاهی نیز استفاده کرد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برای حل مشکلات و بهبود کیفیت هر دوی این محصولات دارای برنامه بوده و ساخت دستگاه تشخیص خودکار کیفیت برگ سبز چای و ایجاد مزرعه تحقیقاتی برنج نمونه‌ای از فعالیت‌های این واحد دانشگاهی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با بیان اینکه این واحد دانشگاهی دارای مزرعه‌ای پنج هکتاری کاشت برنج است، گفت: این مزرعه برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با برنج ایجاد شده و  امکانات و ادوات زراعی از قبیل چند دستگاه تراکتور باغی و زراعی و تیلر در آن فراهم شده است.


بیدریغ با توجه به حاصلخیزی زمین و وجود منابع آبی در استان گیلان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و وجود رشته‌های مرتبط با کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در زمین کشاورزی خود، برنج ارگانیک کاشت کرده و اکنون این مرکز میزبان محققان، استادان و دانشجویان رشته‌های مرتبط با کشاورزی در استان گیلان است.


وی با بیان اینکه عملیات برداشت برنج از مزرعه تولیدی تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان آغاز شد، افزود: در این مرکز، سال گذشته نزدیک به 11 تن شلتوک تولید شد و پیش‌بینی می‌شود که امسال افزایش حدود 20 درصدی عملکرد را پیش رو داشته باشیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و سیاهکل با بیان اینکه در سال جاری همه مزرعه به رقم هاشمی که محبوب‌ترین رقم بین کشاورزان و مصرف‌کنندگان است، اختصاص یافته اظهار کرد: عملیات نشاکاری و برداشت به‌صورت مکانیزه انجام شده و با توجه به استفاده از زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه‌خوار برنج و شیوه‌های کشاورزی حفاظتی برای کنترل سایر آفات و بیماری‌های گیاهی، محصول سالم و ارزشمندی از این مزرعه به دست می‌آید.


بیدریغ با تشکر از همه افرادی که در این زمینه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان کمک کرده‌اند، گفت: این پروژه با همت و تلاش استادان گروه زراعت این واحد دانشگاهی به انجام رسیده، جمعاً به میزان 210 نفر روز کاری برای کارگران بومی و متخصصان اشتغال ایجاد کرد.


به گزارش آنا، سال گذشته بیش از 6 تن برنج برای توزیع به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ایران
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
۰
با وجود موسسه تحقیقات برنج در گیلان و سالها پژوهش در افزایش بهره وری از خاک و کیفیت محصول برنج در جهان پس از دهها سال ، رشد قابل ملاحظه ای در افزایش و کیفبت برنج در ایران و گیلان انجام نگرفته و به هیچ وجه قابل قبول و رضایت نمی باشد . گمان می رود هزینه های گزافی که از این راه در موسسات تحقیقی در خصوص برنج صرف می شود مانند دیگر بخشهای حکومتی ، یک دور ریختی بیشتر نیست .
گویا مدیران مسئول هیچ نگاهی به رشد کمی و کیفی برنج در جهان ندارند و راههای کهنه را دوباره رفت می کنند .
اگر موسسه تحقیقات لاهیجان بتواند از یافته های شرق و جنوب شرق آسیا یا شمال امریکا در خصوص افزایش بهره وری کار کند قابل ستایش خواهد بود ‌ولی با نگاه محدود مدیریتی و وجود فساد و رانت سیستماتیک در دیوانهای دولتی چشم انداز خوبی برای آینده پیش رو نمی باشد .
هلدینگ شایسته