کار جهادی موجب کسب سهم از دانش و تولید جهانی میشود/ آموزش و پرورش نباید طبقاتی و تبعیضی عمل کند
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری آنا از دفتر امام جمعه اردبیل، آیتالله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه این هفته اردبیل گفت: مقام معظم رهبری بر کار جهادی تأکید کردند و خواستار عمومی شدن گفتار جهادی در جامعه و خدمترسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت شدند.
وی اظهار کرد: معنی کار جهادی این است که صرفا برای پول و منافع شخصی کار نکنیم بلکه کار جهادی یعنی اینکه که برای انجام آن شب و روز نشناسیم، اگر سرمایه داریم صرفا به سود شخصی فکر نکنیم، بلکه منافع کلان جامعه وحکومت اسلامی را مد نظر داشته باشیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: اگر پول داریم آن را در بانک یا کالای سرمایهداری حبس نکنیم بلکه وارد عرصه تولید کنیم ولو در آمد آن کمتر باشد اگر در صنعت هستیم اهل ابداع و محکم کاری باشیم، اگر در کشاورزی هستیم ضریب بهرهوری را بالا ببریم.
عاملی بیان کرد: تأکید رهبری بر این مسئله به این دلیل است که در روزگار ما که هم تحریم داریم و هم سرعت تحولات علمی و صنعتی خیلی بالاست جز با کار جهادی نمیتوانیم در دانش و تولید جهانی سهیم باشیم و فقط با کارجهادی میتوانیم از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.
وی در بخش دیگری از خطبههای نماز جمعه اظهار کرد: مقام معظم رهبری این هفته در پیامی خطاب به گروههای جهادی و بسیج سازندگی فرمودند: خدمترسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید و این سخن رهبر معظم انقلاب منشورعمل ملت ما در دوران فشار و تحریم و در دوران انتقال است.
دو مفهوم عدالت و پیشرفت آرمان اصلی انقلاب اسلامی است
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: عدالت در تمام عرصهها برای بشریت حیاتی است و در بعضی از موضوعات از جمله رعایت عدالت در آموزش مهمتر است، امکانات آموزشی در کشور باید بهطور مساوی برای تمام فرزندان ما فراهم شود و آموزش و پرورش نباید طبقاتی و تبعیضی باشد و باید مسیر طولانی را طی کنیم تا به شرایط آرمانی برسیم.
عاملی اظهار کرد: هرآنچه که باعث تبعیض در آموزش میشود باید برچیده شود، اگر مدرسهای هیئت امنایی و پولی میشود چون طبقه پایین نمیتواند پول بدهد به مدارس عادی میرود و این ظلم آموزشی است.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: اینکه برای بعضی از مدارس امکانات ویژه مانند معلمان ویژه آزمایشگاه ویژه داده میشود، درست نیست.
خطیب جمعه اردبیل تشریح کرد: آنگونه که میگویند بیش از 60 درصد قبولیها در دانشگاهها از تهران است و این اجحاف در حق طبقه پایین و اجحاف در حق شهرستانیهاست و ایران فقط تهران نیست.
عاملی ادامه داد: رتبه استان اردبیل در کنکور مطلوب نیست، البته پایین بودن رتبه به معنی عدم ذکاوت و پایین بودن ضریب هوشی استان نیست، بلکه عوامل متعددی مثل عدم توزیع عادلانه حرفه و فنها، هنرستانهای فنی و مراکز فنی تاثیر دارد.
وی تعدد و تکثر مراکز دانشگاهی را مؤثر در رتبه کنکور دانست و افزود: در حالیکه استان ما با تأخیر استان شده و دانشگاه صنعتی ندارد، در حالیکه در زمان دولت سابق بنده مجوز دانشگاه صنعتی را گرفتم اما مسئولان وقت استان با استدلال به اینکه دانشگاه فناوریهای نوین ارجحیت دارد آن مجوز را ضایع کردند.
امام جمعه گفت: طرح سلامت باعث شده که دانشآموزان سیلآسا به طرف رشته علومتجربی بروند که نتیجه آن خالی ماندن صندلی رشتههای علوم پایه نظیر ریاضیات و فیزیک شده به حدی که رشته ریاضی فیزیک داوطلب مناسب خود را ندارد در حالیکه کشور برای پیشرفت به علوم پایه نیاز دارد.
عاملی با بیان اینکه صنایع دفاعی، موشکی، کشتیسازی، واگنسازی، خودروسازی، زیردریایی، سدسازی، راهآهن، صنایع هوایی، مخابرات و... به رشته ریاضی، فنی و مهندسی احتیاج دارند، اظهار کرد: عجب این است جوان ارشد ریاضی خوانده دوباره آمده کنکور رشته تجربی داده تا پزشک شود.
وی با بیان اینکه پزشکان کشورهای پیشرفته، درآمد پزشکان ایرانی را ندارند، گفت: در کشورهای توسعه یافته فاصله درآمدی آنان با سایر رشتهها زیاد نیست و به این دلیل است که موازنه بین رشتههای بههم نمیخورد.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه این نتیجه کنکور برای استان ما اصلا برازنده نیست افزود: در بعضی از سالها برای افزایش داوطلبان در کنکور سه خودرو برای رتبه زیر10 آماده کردیم اما باز نتیجه بخش نبود.
انتهای پیام/4117/
انتهای پیام/