پشتپرده نگهداری ۱۳ روزه نوزاد فوت شده در بیمارستان طالقانی آبادان/ از مشکلات مالی والدین تا عدم آگاهی کافی نسبت به قوانین درمان اتباع خارجی
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اول مرداد ماه سال جاری نوزاد پسری در بیمارستان طالقانی آبادان به دنیا آمد که عمرش زیاد طول نکشید و در نهمین روز مرداد از دنیا رفت اما به دلایلی که بازگویی آن ناراحتکننده است، جسد این کودک 13 روز در سردخانه بیمارستان به گرو گرفته شد و مسئولان بیمارستان از تحویل جسد نوزاد به پدر و مادر داغدارش خودداری کردند.
این خبر که با واکنشهای بسیاری در فضای مجازی روبهرو شده بود سبب شد تا فعالان اجتماعی به این اتفاق ورود کرده و پیگیر ماجرا باشند.
بر اساس گزارشهای رسیده علت این حادثه تلخ نارسایی کودک در زمان تولد بود که به دلیل ناتوانی خانواده در پرداخت هزینه بیمارستان، جسد کودک مدتها در سردخانه بیمارستان طالقانی آبادان بود.
عباس روزمه که به عنوان فعال اجتماعی این پرونده را پیگیری میکرد، در خصوص این اتفاق به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: پدر و مادر این نوزاد از اتباع عراقی راندهشده در زمان حکومت صدام هستند که سالهاست در کشور ما زندگی میکنند. وضعیت مالی این زوج بسیار اسفناک است و حتی توان تأمین هزینههای اولیه زندگی خود را ندارند.
وی در توضیح این ماجرای تلخ گفت: کودک این زوج در روز اول مرداد به دنیا آمد اما به دلیل مشکلاتی که داشت، در بیمارستان بستری شد و 9 روز بعد نیز از دنیا رفت.
این فعال اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این کودک در این مدت در دستگاه نگهداری میشد، پس از آنکه به دلیل نارسایی نتوانست زنده بماند مسئولان بیمارستان از این خانواده خواستند تا 13 میلیون تومان به صندوق بیمارستان واریز کنند اما از آنجایی که شرایط مالی برای این خانواده مهیا نبود این خانواده داغدار نتوانستند از عهده هزینه آن برآیند.مسئولان بیمارستان هم تحویل جسد کودک به خانواده را منوط به پرداخت این وجه به صندوق بیمارستان کردند.
وی ادامه داد: حتی فعالان اجتماعی و چهرههای شاخص نیز وارد این موضوع شدند و اقدام به پادرمیانی کردند اما این ماجرا ادامهدار شد. این در حالی است که بیمارستان طالقانی آبادان بیمارستانی دولتی است و با ورود واحد مددکاری میشد از شرایط مالی پدر و مادر اطلاع کسب کرد و به آنها کمک بیشتری کرد.
روزمه در ادامه خاطرنشان کرد: سرانجام روز گذشته با وساطت چند نفر از مسئولان شهر و افراد خیر، بیمارستان قبول کرد جسد کودک را در ازای 6 میلیون تومان به خانواده تحویل دهد. در آن زمان 3 میلیون تومان توسط خیرین جمعآوری شده بود و با وساطت قرار شد جنازه کودک تحویل و مابقی مبلغ آن تا شنبه پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه مدارک هویتی کودک در دست مسئولان بیمارستان است، ادامه داد: این گلایه باقی است که چگونه وزارت بهداشت چنین رفتاری را با مراجعان خود دارد. فرقی نمیکند که آنها اهل کجا باشند، مهم این است که به ما پناه آوردهاند.
این فعال اجتماعی با گلایه از اینکه این رفتار در شأن مردم ایران نیست، افزود: اگر چنین اتفاقی برای ایرانیهای مقیم عراق رخ میداد و چنین رفتاری با آنها میشد، آیا از این کار راضی میشدیم؟! این سؤالی است که مسئولان بیمارستان باید به آن پاسخ دهند.
بر اساس این گزارش، بیمار نوزاد زوجی از اتباع عراقی ساکن یکی از روستاهای خرمشهر بوده که دوم مرداد ماه متولد شده، ولی بر اثر نارسایی و ناهنجاریهای مادرزادی بستری و اعمال درمانی برای بهبود وی انجام میشود، اما متأسفانه در تاریخ ۹ مردادماه در بیمارستان آیت اله طالقانی آبادان فوت میکند.
بلافاصله پس از فوت موضوع به خانواده وی اطلاع داده میشود و از آنان میخواهند که برای تحویل جسد به بیمارستان مراجعه کنند، اما به گفته مسئولان بیمارستان پس از مراجعه والدین هنگام تحویل جسد این نوزاد، وقتی واحد ترخیص از آنها درخواست مدارک هویتی میکنند به دلیل اینکه تبعه عراقی بودند هیچ مدرکی برای احراز هویت نداشتهاند به همین دلیل جسد به آنان تحویل داده نشد.
ورود فوری وزارت بهداشت به ماجرا
پیگیریهای خبرنگار آنا نشان داد که پس از اطلاع وزیر بهداشت از ماجرا، دستورات لازم برای پیگیری صادر شد و علت اصلی مساعدت مدیران بیمارستان برای کاهش هزینه از ۱۳ میلیون به ۶ میلیون تومان و پذیرفتن این مسئله که نیمی از این مبلغ نیز با تأخیر چند روزه به حساب بیمارستان واریز گردد با وساطت و پیگیری مسئولان وزارت بهداشت صورت گرفته است.
از سوی دیگر بر اساس اطلاعات واصله به خبرنگار آنا، دلیل اصلی طولانی شدن مدت زمانی که نوزاد فوت شده نزد مسئولان بیمارستان باقی مانده، عدم پیگیری و آگاهی خانواده نوزاد از مسیرهای مساعدت بوده است؛ با این توضیح که چون این خانواده تبعه عراق هستند، اگر در همان روزهای نخست از طریق کنسولگری یا سفارت عراق در ایران موضوع را پیگیری میکردند، ماجرا میتوانست با یک نامه رسمی مساعدت، خیلی زودتر از اینها ختم به خیر شود اما عدم آگاهی کافی نسبت به این موضوع، یکی از دلایل اصلی طولانی شدن زمان تحویل نوزاد به خانواده شد.
هرچند شاید برخی مخاطبان مدعی باشند که واحد مددکاری وظیفه پیگیری وضعیت این خانواده را برعهده داشته اما براساس قانون، مددکاری مکلف به پیگیری وضعیت بیماران ایرانی است نه اتباع خارجی.
بررسیها نشان میدهد؛ قانون، هزینه درمان اتباع خارجی را حدوداً ۳ برابر بیماران داخلی عنوان میکند و مسئول مالی بیمارستان تنها باید براساس مدارک مستند ارائه شده از سوی بیماران درباره هزینههای درمان تصمیمگیری کند و وظیفه صحتسنجی ادعای بیماران را عهدهدار نیست؛ درحالیکه اگر این فرد مجوز اقامت در ایران را داشته، باید مدرک مستند ارائه میکرده که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.
انتهای پیام/4087/پ
انتهای پیام/