المپیادهای علمی فرصت خوبی برای شناسایی استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به برگزای این المپیاد طی ماههای گذشته و تشکر از دستاندرکاران این امر گفت: ارتقای علمی اصلیترین رکن توسعه کشورها است و در ایران نیز، در دهههای گذشته گامهای موثری در این زمینه برداشته شده است.
لاریجانی از پیشرفتهای علمی کشور سخن گفت و اظهار کرد: سالانه رتبهبندیهای مختلفی در خصوص بررسی وضعیت کشورها صورت میگیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته در این رتبهبندیها، نشاندهنده رشد علمی کشور است.
وی ادامه داد: براساس شاخصهای نوآوری سال 2019، رتبه کلی ایران در جهان 61 است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس شاخصهای دانش جهانی در سال 2017 ایران رتبه 83 را در بین 132 کشور جهان کسب کرده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر نقش نیروی انسانی دانش محور در توسعه علمی کشور تأکید کرد و گفت: توجه به آموزش عالی یکی از نکات کلیدی است که لازم است در کشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال 94 تاکنون در حال اجرا است و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی با دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور است.
وی با بیان اینکه در بین منابع انسانی نخبگان و استعدادهای درخشان، بهعنوان آیندهسازان کشور میتوانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخصهای علمی کشور داشته باشند؛ اظهار کرد: یکی از محورهایی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و پیگیری میشود بحث ساماندهی نیروهای استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقا و هدایت این نیروها است.
لاریجانی با اشاره به رتبه دوم فرار مغزهای ایران در جهان، گفت: سالانه 150 تا 180 هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت میکنند و لازم است برنامهریزی جدی برای استفاده از این ظرفیتها در داخل کشور صورت گیرد.
وی نگهداری نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از فرار مغزها، ایجاد تسهیلاتی برای برگشت نخبگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کردهاند و ایجاد شبکههای نخبگان در کشور و تشویق عضویت نخبگان ایرانی در اقصی نقاط جهان را به نوان راهبردهای بهرهبرداری از ظرفیت نخبگان در کشور ذکر کرد و گفت: المپیادهای علمی دانشجویی شرایط خوبی فراهم مینماید تا با شناسایی استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی برنامهریزی لازم برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور صورت پذیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تلاشهای نخبگان حوزه علوم پزشکی و تأثیر آن بر پیشرفت علمی این حوزه سخن گفت و عنوان کرد: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاههای علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانکهای اطلاعاتی معتبر، حدود 30% کل مقالات منتشر شده کشور است.
وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه 20 در 2011 به رتبه 17 در 2017، در جهان رسیده و با تلاشهای صورت گرفته، مقالات منتشرشده دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنج سال گذشته در بيش از 7983 عنوان کتاب مرجع بينالمللی و راهنماهای تصميمسازی بالينی، مورد استفاده و استناد قرار گرفته است.
لاریجانی گفت: علاوه بر انتشارات علمی در حوزه اختراعات و تولید محصولات دانش بنیان نیز پیشرفت خوبی داشتهایم؛ بهطوری که طی پنج سال گذشته، تعداد 921 پروانه اختراع (Patent) از دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنيا ثبت شده و ۳۳۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی تأسیس شده است.
وی با بیان اینکه 340 محصول دارویی در شرکتهای دانش بنیان مستقر در دانشگاههای علوم پزشکی تولید می شود گفت: ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت در تداوم و شتاب پیشرفت علوم پزشکی گام برداریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامههای این حوزه برای تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار کرد: طبق مطالعات صورت گرفته، مشکلات تحصیلی و آموزشی علت عمده خروج نخبگان از کشور است و در قالب برنامه تحول، با بهرهگیری از نظامهای اعتباربخشی و ایجاد زیرساختهای مناسب، گامهای مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.
وی از گسترشهای بینالمللی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار کرد: با برنامههای مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم در بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد، چرا که تولید ثروت دانش بنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاستهای کلان کشور بر آن تأکید شده است.
لاریجانی از برنامههای حمایتی ویژه وزارت بهداشت برای دانشجویان استعداد درخشان سخن گفت و عنوان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیتههای حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راهاندازی شده است.
وی با بیان اینکه در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی حدود 10 هزار نفر شرکت کردهاند گفت: در این المپیاد شاهد تلاشهای چشمگیر دانشجویان عزیز بودیم و امیدواریم این عزیزان تلاشهای خود در حیطههایی که به آن وارد شدهاند را تداوم داده و در آینده بتوانند عامل تحولات اثربخش در نظام سلامت کشور باشند.
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/