دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1398 - 06:00

تأثیرات خطرناک آلودگی هوا بر روی پوست

پوست یکی از اعضای حساس بدن است که متاسفانه این روزها تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد و بیماری‌های زیادی انسان را از این طریق مورد تهدید قرار می‌دهند.
کد خبر : 409836
794f063f-4084-4284-93a9-aeaea6d4740a.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، آلودگی هوا از موضوعاتی است که روز به روز ابعاد بیشتر و پیچیده‌تری پیدا کرده و اثرات سوء آن بر اعضای مختلف بدن مورد توجه و دقت محققین و پزشکان قرار گرفته است و باید گفت هیچ راهی برای اجتناب از آلاینده‌های آب و هوا و اثرات مضر آنها بر پوست وجود ندارد.


این روزها بیشتر خانم‌ها وقتی صورت‌شان را با مواد پاک‌کننده آرایش یا کرم پاک می‌کنند لایه کاملا سیاهی از روی پوست برداشته شده و به روی دستمال کاغذی و یا پنبه می‌چسبد. این نشان می‌دهد که دوده و آلودگی هوا روی پوست می‌نشیند و در زیبایی افراد اختلال ایجاد می‌کند. این را می‌توان در پوست افرادی که در مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا زندگی می‌کنند به وضوح دید. این افراد غالبا پوستی شفاف و سالم دارند.


زهرا ظهیری در اینباره می‌گوید: پوست یکی از اعضای حساس بدن است که متاسفانه این روزها تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد و بیماری‌های زیادی انسان را از این طریق مورد تهدید قرار می‌دهند.


این متخصص پوست و مو در ادامه عواملی که روی پوست اثر می‌گذارند را اینگونه تشریح کرد: به‌طور کلی عواملی که روی پوست اثر مخرب بسیاری زیادی دارند که شامل آلودگی هوا و تماس مزمن و طولانی مدت با هوای آلوده می‌باشد.


او گفت: هوای آلوده دارای سمومی ‌است که باعث پیری زودرس پوست می‌شود و نواحی صورت، گردن و دست‌ها را بیشتر تحریک می‌کند و خود را به‌صورت لکه‌های قهوه‌ای روی دست‌ها، افتادگی و شل شدن پوست و چین و چروک نشان می‌دهد.


ظهیری با بیان اینکه در شهر‌های بزرگ مانند تهران آلودگی هوا بیشتر است، می‌گوید: عمیق‌تر شدن شیار بین بینی و لب در خانم‌های شهری بیشتر از خانم‌های روستایی دیده می‌شود که تنها دلیل آن آلودگی هوا است.


این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه گرد و خاک و دود موجود در هوا منفذ پوست را مسدود کرده، نتیجه آن را اینگونه تشریح کرد: وقتی منافذ پوست بر اثر وجود گرد و خاک و دود موجود در هوا مسدود می‌شود تغییراتی در پوست ایجاد می‌کند که شامل ایجاد آکنه و یا جوش غرور جوانی، تیرگی و کدر شدن پوست و ایجاد نمای چرب در پوست می‌باشد.


او بیان کرد: هوای آلوده شامل رادیکال‌های آزاد بوده که هم اکسیژن موجود در سلول‌های پوست را تخریب کرده و هم تولید شدن کلاژن را در پوست کاهش می‌دهد و بدین‌ترتیب موجب پیدایش چین و چروک، زبری و خشکی پوست می‌شود.نکته مهم در این مسئله این است که ذرات کربن موجود در هوای آلوده سبب ایجاد التهاب در پوست می‌شود.


ظهیری در پایان با بیان اینکه متاسفانه دوری و حذف کامل هوای آلوده امکان‌پذیر نمی‌باشد، روش‌های جلوگیری از تاثیر آن بر روی پوست را اینگونه تشریح کرد: روش‌های جلوگیری از تاثیر آلاینده‌ها بر روی پوست شامل استفاده از مرطوب کننده‌ها (مرطوب کننده‌ها پوست را به‌خوبی آب‌رسانی کرده و بدین وسیله سدی بین سلول‌های پوست و رادیکال‌های آزاد هوای آلوده و آلاینده‌ها ایجاد می‌کند)، کرم ضدآفتاب (باتوجه به اینکه آلودگی هوا لایه ازن را خراب می‌کند و در نتیجه اشعه ماورا بنفش و رادیکال‌های آزاد بیشتری با پوست تماس پیدا می‌کنند و تماس بیشتر پوست با اشعه ماورا بنفش چین و چروک و سرطان‌های پوستی را افزایش می‌دهد برای همین توصیه می‌شود هر روز حتی روز‌های ابری کرم ضد آفتاب مناسبی بر روی پوست صورت و گردن و دست‌ها بزنید) و در نهایت استفاده از مواد مکمل با توجه به اینکه ویتامین c و آنتی‌اکسیدان‌ها یا رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و آسیب موجود بر پوست را کم می‌کند، کرم‌های حاوی ویتامین c همراه مکمل‌های ویتامینc و یا مولتی ویتامین به افراد توصیه می‌شود.


منبع: آفتاب‌یزد


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته