زنان در کلاسهای علمی بزرگ شرکت نمیکنند
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاههای جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تایمز هایر اجوکیشن، نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که احتمال شرکت دانشجویان زن در کلاسهای علمی بزرگ کمتر است. این امر نشان میدهد که مؤسسات آموزش عالی باید در خصوص برگزاری کلاسهای علمی بزرگ تجدیدنظر کنند.
دانشمندان دانشگاه آلاباما با بررسی اطلاعات چهار دانشگاه آمریکایی و دو دانشگاه خارجی به این نتیجه رسیدند که با افزایش ظرفیت کلاسها، احتمال حضور دانشجویان زن 50 درصد کمتر از دانشجویان مرد است.
براساس یافتهها، وقتی ظرفیت یک کلاس درس در رشتههای علمی از 50 نفر به 150 نفر افزایش مییابد، احتما حضور دانشجویان زن در آنها تا 50 درصد کاهش مییابد.
گروه تحقیقاتی حضور دانشجویان در کلاسهای درس 44 رشته تحصیلی علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی را برای دو سال بررسی و تعامل 5 هزار و 300 دانشجو و استاد را تجزیه و تحلیل کردند.
ظرفیت کلاس تأثیر قابلتوجهی بر میزان حضور دانشجویان زن دارد. براساس گزارشها، بیشترین نابرابری جنسیتی در مشارکت زمانی رخ میدهد که استاد سؤالی میپرسد و به دنبال داوطلبی برای پاسخ دادن به آن است.
نتایج تحقیقات قبلی نشان میدهد که زنان به زمان بیشتری نیاز دارند تا جرئت پاسخ دادن به یک سؤال در جمع را به دست آورند. به گفته دانشمندان، زنان بیشتر از مردان نگران نحوه نگرش اطرافیان به افکار و تواناییهای فردی خود هستند. درواقع مردان بیش از اندازه به تواناییهای خود اطمینان دارند و این امر باعث میشود که نظر دیگران برایشان اهمیت چندانی نداشته باشد.
براساس نتایج این تحقیق، هر چه ظرفیت یک کلاس درس بیشتر شود، شکاف عملکرد دانشجویان مرد و زن نیز عمیقتر میشود. عملکرد زنان در امتحان و میزان مشارکت آنها در کلاسهای بزرگ نسبت به مردان بسیار کمتر است.
انتهای پیام/4107/4021/
انتهای پیام/