رسانه جدید رسانهای است که هدف آن استقرار تمدن نوین اسلامی باشد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی به مناسبت 17مرداد «روز خبرنگار» ضمن تأکید بر رسالت خطیر خبرنگاران و فعالان رسانهای کشور، بر لزوم شناخت بیشتر فضای رسانه و بهویژه رسانههای مجازی و تقویت و ارتقای مبانی علمی و نظری در این زمینه بهمنظور انجام هر چه بهتر وظایف رسانهای و خبری نیز تأکید کرد.
در پیام عاملی آمده است: در برخی از روزهای سال برگهای تقويم، معانی بلندی را فرياد میزنند كه درک آن جز به بلندای انديشه و ژرفای ايمان ميسر نمیگردد. ١٧مرداد كه خاطره شهادت مظلومانه محمود صارمی يكی از فرزندان ايران اسلامی سرافراز را در ذهن و تلخی نقشههای شوم دشمنان اين مرزوبوم را در ذائقه زنده نگه داشته از این قبيل ايام است. اين روز مهم و تاریخی را که روز احترام و تکریم خبرنگاران است را به جامعه رسانهای جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض میکنم.
در ادامه ذکر شده است: اگر خبرنگاری روزگاری محلی يا منطقهای بود، اگر فقط يک حرفهوفن بود و يا اگر فقط يک منزلت محدود بود؛ امروز با توجه به پیشرفت چشمگیر و حیرتانگیز فناوریهای ارتباطی، جهانی و برخوردار از دایره اثرگذاری فراگیر است. گسترش ابزارهای مختلف ارتباطات فراملی و از جمله شبکههای اجتماعی تغييراتی در عرصه ارتباط مردم با مردم و رسانه با مردم ايجاد كرده و مخاطب را به کنشگر و کاربر هوشمند و فعال تبدیل کرده است. یعنی مردمی كه تا پيش از اين فقط شنونده و خواننده مطالب توليدی رسانههای خبری بودند، گوينده و نويسنده شده و ما را با جامعه رسانهای گسترده مواجه کرده است. این تحول هم وضعيت حرفهای و هم مسئوليت اجتماعی خبرنگاری را با چالش روبهرو کرده كه جز از طريق تقويت خبررسانی خيرخواهانه و تقويت موقعيت آگاهانه نمیتوان بر آن فائق آمد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه پیام میافزاید: در سطح وسیعتر انحصار در تولید فناوریهای ارتباطی که موجب انحصار در تولید و پخش تولیدات و فرآوردههای ارتباطی و رسانهای شده است، کشورهای دارای فناوری ارتباطی برتر عملاً در تولید و توزیع تولیدات خبری و رسانهای هم دارای برتری هستند و میتوانند با ایجاد صدها شبکه ماهوارهای و تسلط بر محیط اینترنت؛ نوعی «سلطه رسانهای» ایجاد کنند. در این سلطه رسانهای آنچه که شنیده و دیده میشود مطابق با خواسته حکمرانان بر فناوریهای ارتباطی است و دیگران نباید چندان دیده و شنیده شوند.
در پیام عاملی ذکر شده است: خطر تکصدایی و تمامیتخواهی رسانهای، جهان را تهدید کرده و عملاً صلح جهانی را به مخاطره انداخته است یعنی مالکان شبکههای رادیویی و تلویزیونی که محیط اینترنت را نیز به قلمروی حاکمیت خود افزودهاند، معیارها و استانداردهای زندگی همه مردم جهان را تعیین میکنند. این مالکان و حاکمان رسانهای هستند که تعیین میکنند مردم جهان باید چگونه بیندیشند، چگونه لباس بپوشند، چگونه حاکمان خود را انتخاب کنند و برخلاف شعارهای زیبای خود هیچگونه تکثر و تنوع خلاف امیال خود را تحمل نمیکنند.
عاملی در ادامه تأکید کرده است: اكنون كه در مقطع گام دوم انقلاب اسلامی قرار گرفتهایم و هجمههای گسترده و حساب شده رسانهای هم در كنار غلبه «دگر روایتها» بر روایتهای رسمی مشاهده میکنیم؛ مقابله با دشمنی که بارها و آشکارا بغض و کینه خود را به ملت ایران نشان داده است تنها از طریق قدرت رسانهای برتر امکانپذیر است و اين زمینهای است كه بايد توسط جوانان عزيز اين مرزوبوم به فعليت برسد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی(مدظلهالعالی) در بیانیه گام دوم انقلاب بهخوبی این وظیفه را مورد توجه و تأکید قرار داده و چنین فرمودهاند: «ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضد معنویت و ضد اخلاق نهاده است و هماکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را به چشم خود میبینیم. دستگاههای مسئول حکومتی دراینباره وظایفی سنگین برعهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد البته این بهمعنای رفع مسئولیت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی میافزاید: با وجود این و بهرغم وجود تنگناها، فضاي رسانهای جديد فرصتی بینظیر برای انتقال پیام تمدنساز انقلاب اسلامی است. برای موفقيت در این فضا توانایی دانشی و مهارتی، همکاریهای رسانهای، در فضای جهانی قرار داشتن و تمایز ایجاد کردن بین دوست و دشمن و هدفمند بودن در مسیر استقرار دولت و جامعه اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی یک اصل مهم است. رسالت رسانهها در سطح ملی کمک به ارتقای سواد فرهنگی و رسانهای و همچنین یافتن راهحلهای نوآورانه و جذب مشارکت مردمی برای حل مسائل فردی و اجتماعی ملت شریف ایران یک وظیفه عمومی است و کانون اصلی وظیفه رسانه عمومی توجه به مردم است. واقعاً در خدمت مردم بودن و پرهیز از حرکت در مسیر سلطه نظامهای سلطهگر مالی و فرهنگی یک وظیفه رسانهای- راهبردی است.
در ادامه این پیام ذکر شده است: تفاوت زیادی بین «رسانه الهی» و «رسانه سکولار» و «خبرنگار الهی» و «خبرنگار غیر الهی» وجود دارد. رسانه الهی دائماً در مسیر تحقق آرمانهای الهی قدم بر میدارد، رسانه الهی برای رفع استیلاء و فضای منهای سلطه تلاش میکند و فضای اجتماعی را بهسمت استقرار جامعه اسلامی حرکت میدهد. رسانه الهی محور اصلی استقرار جامعه اسلامی است. طی کردن این مسیر تعریف دیگری از «رسانه جدید» را میطلبد. از منظر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، رسانه جدید، رسانهای است که هدف را استقرار تمدن نوین اسلامی قرار داده و لوازم آن را فراهم میکند.
عاملی در پایان پیام خود تأکید کرده است: از این منظر رسانه الهی، رسانه دروغ نیست و حتی رسانه برجستهسازیهای نزدیک به دروغ هم نیست. رسانه الهی، حتی با راستگویی هم در مسیر اشاعه پلیدی دیگران یا ریختن اعتبار و آبروی دیگران قدم بر نمیدارد و بهنوعی رسانه الهی، رسانه امیدواری و ایجاد فضای دلگرمی در داخل نظام اسلامی است. رسانه الهی، رسانه برجستهسازی توحید و نه برجستهسازی شرک و پلیدی است. از همه مهمتر رسانه الهی، رسانه بازنمایی نادیدههای اجتماعی و صدا دادن به جامعه بیصدا و مصداق یا «غیاث المستغیثین» شدن (پناه بیپناهان شدن) است. در پایان تأکید میشود که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی تدوین سندهای حمایتی از جامعه خبرنگاران با مشارکت جامعه رسانهای کشور را دارد. امید که رسانه و خبرنگار الهی باشیم و همان رسالت عاشورایی زینب(سلامالله علیها) را نسبت به ظلم و ستم ایفا کرده و در مسیر استقرار جامعه اسلامی تلاش کنیم.
انتهای پیام/4118/4127/
انتهای پیام/