دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1398 - 04:00

اسامی پرطرفدار ایرانی در ۱۸ سال اخیر

با نگاهی اجمالی به روند نام‌گذاری در حدود 18 سال اخیر مشخص می‌شود ماهیت انتخاب اسم‌ها، همان ماهیت مذهبی و دینی را حفظ کرده است.
کد خبر : 407894
a67162b.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، نوشتن از اهمیت انتخاب اسم برای فرزندان توسط پدر و مادر مساله‌ای نیست که بشود به راحتی از آن گفت یا حداقل آن‌طوری نوشت که حق مطلب ادا بشود. با این حال محکوم به نگارش چندخطی در این رابطه هستیم تا به ماجرای اصلی گزارش برسیم. برای من و شما و خیلی‌های دیگر حتما یکی از اصلی‌ترین سوالات زندگی‌مان، علت و چرایی انتخاب نام‌مان توسط پدر و مادرمان بوده است. چرا اسم من علی است و اسم خواهرم فاطمه، اسم دوستم عباس و اسم خواهرش یسنا و... . همین چرایی‌ها و پاسخ‌های جالبی که می‌شنویم همه می‌تواند مباحثی باشد برای یک پرداخت جامعه‌شناختی و روانشناختی در باب چرایی و چگونگی انتخاب اسم فرزندان توسط والدین آنها. برای ورود به بحث ابتدا سری به صفحه اینترنتی سازمان ثبت‌احوال زدیم و نگاهی به جداول موجود از فراوانی اسم‌های انتخاب‌‌شده در سال‌های 80 تا 96 انداختیم.


انتخاب اسم‌ها جالب بود و البته جالب‌تر از انتخاب‌ها، تغییرات اندک و جابه‌جایی‌های مختصر در رتبه برخی اسامی بود. مثلا برخی اسم‌ها چند سالی صدرنشین جدول انتخاب اسامی بودند و خانواده‌ها اقبال‌ خوبی به آنها نشان می‌دادند اما رفته‌رفته این اسامی با اندکی تغییر جای خود را به اسامی دیگری دادند که البته این تغییر در ماهیت اسامی نبوده است.
 وضعیت نام‌گذاری‌ها در سه‌ماهه نخست سال ۹۸ در تهران


سازمان ثبت‌احوال استان تهران در گزارشی اسامی پرطرفدار تهرانی‌ها را اعلام و منتشر کرد. براساس این گزارش در سه ماهه نخست سال 98 (فروردین، اردیبهشت و خرداد) برخی نام‌های دخترانه و پسرانه بیشترین فراوانی را در میان اسامی دیگر داشتند. در فروردین‌ماه اسامی پسرانه به ترتیب امیرعلی، سامیار، امیرحسین، علی، امیرعباس، کیان، محمدحسین، ماهان، کارن، آراد و اسامی دخترانه به ترتیب فاطمه، حلما، بهار، زهرا، باران، مرسانا، آوا، نورا، هانا و ریحانه جزء بیشترین اسامی انتخابی بودند.


در اردیبهشت امسال نیز این اسامی مشابه فروردین اما با کمی تفاوت بود؛ به‌طوری که برای پسران به ترتیب نام‌های امیرعلی، علی، سامیار، امیرحسین، آراد، کیان، آریا، امیرعباس، کارن، ماهان و برای دختران به ترتیب نام‌های فاطمه، حلما، مرسانا، آوا، زهرا، بهار، هانا، باران، مهرسا و سلین دارای بیشترین فراوانی بودند.


در خرداد سال جاری نیز اسامی دارای بیشترین فراوانی برای پسران به ترتیب امیرعلی، علی، سامیار، امیرحسین، آریا، آراد، امیرعباس، محمدحسین، حسین، کیان و اسامی برای دختران نیز فاطمه، حلما، زهرا، آوا، مرسانا، هانا، نفس، باران، مهرسا و نورا بود.
 ثبات اصلی‌ترین شاخصه انتخاب اسامی در 18سال گذشته


فاطمه، زهرا، زینب، نازنین‌زهرا، یسنا، حلما، باران، فاطمه‌زهرا، ریحانه، رها، مریم، یسنا، نرگس، سارا و... جزء پرطرفدارترین اسامی انتخاب‌شده توسط خانواده‌ها برای دختران بوده‌اند. با نگاهی اجمالی به روند نام‌گذاری در حدود 18 سال اخیر مشخص می‌شود ماهیت انتخاب اسم‌ها، همان ماهیت مذهبی و دینی را حفظ کرده است. البته نباید غافل بود اسامی ایرانی و ملی هم رشد خوبی داشته‌اند اما این رشد به حدی نبوده که اسامی بالا را پشت‌سر بگذارند. پس می‌توان تا اینجا ادعا کرد در ارتباط با انتخاب اسامی در دختران با تغییر خاصی روبه‌رو نبوده‌ایم و ماهیت و نوع انتخاب اسم‌ها، بیشتر تحت‌تاثیر باورهای دینی و مذهبی بوده است و نوعی نمایانگر ثبات انتخاب است. بین اسامی پسران هم ماجرا خیلی تفاوت نمی‌کند. یعنی علی، محمد، امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، محمدطاها، امیرعباس، حسین، مهدی، رضا، علیرضا و... با اختلاف از سایر اسامی در صدر انتخاب‌ها بوده‌اند و همین یعنی بین پسرها همان ماهیت مذهبی و دینی در انتخاب وجود دارد. تنها تفاوتی که اینجا و بین اسامی پسرها جلب‌توجه می‌کند، انتخاب اسامی ترکیبی است، مثل امیرعلی، امیرمحمد، محمدرضا، محمدطاها و... . ثبات در میان اسامی پسرها هم کاملا مشهود است و در رده‌های بالای جدول انتخاب اسامی، خبری از کلیشه‌های تاریخی و عجیب و غریب نیست.


منبع:فرهیختگان


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته