دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1394 - 16:11
درگفت‌وگو‌ با روسای واحدهای دانشگاه آزاد مطرح شد

چابک سازی برای بهبود دانشگاه داری

در راستای بخشنامه اخیر رییس دانشگاه آزاد اسلامی، در سال تحصیلی 95-94 همه واحدهای دانشگاهی، برای سرعت بخشیدن به عملکرد سازمان یافته خود و هم‌چنین افزایش سرعت کارهای اداری، برای چابک سازی و کاهش هزینه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند.
کد خبر : 40758

گروه دانشگاه: در مقطعی که ویژگی‌های هرم جمعیتی دانشجویان تفاوت معنی‌داری با دهه 70 و 80 دارد و عوامل مختلف مشکلاتی اقتصادی را برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آورده، مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی نیز راهکارهای خود را برای غلبه بر این مشکلات به کار گرفته است.


حمید میرزاده روزمرگی را خطر بزرگی برای همه دانشگاه‌ها می‌داند و برای فرار از این مشکل پیشنهاد می‌کند: «برای بهبود روش‌ها، فرآیندها، سیستم‌ها و افزایش سرعت اداری، یک تفکر سیستماتیک را سر لوحه کار خود قرار دهید.»


به گفته رییس دانشگاه آزاد، راه غلبه بر مشکلات اقتصادی کاهش هزینه‌هاست: «هزینه‌های کمتری باید به دانشگاه تحمیل شود، چرا که دانشگاه آزاد، متکی به پول نفت نیست و باید برای سرپا ماندن آن از راه حل‌های بهتری استفاده کرد.»


در همین راستا، 4 تن از روسای دانشگاه‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برنامه‌های خود را برای کاهش هزینه‌ها و چابک‌سازی این نهاد آموزشی مطرح کردند.


این هم یک صرفه‌جویی


دکتر عباس شیخ الاسلامی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در راستای سیاست‌‌های دانشگاه برای چابک‌سازی و کاهش هزینه‌ها، به خبرنگار آنا گفت: «بعد از اعلام طرح تجمیع، ما ساختمان دبیرخانه را با ساختمان مرکزی دانشگاه تجمیع کردیم.»


او افزود: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها و چابک‌تر شدن است.»


شیخ الاسلامی عنوان کرد: «سازمان ما باید جنبه ستادی خود را حفظ کند، یعنی تمام کارهای دانشجویان باید در دانشگاه‌ها صورت گیرد تا برای کارهایشان به سازمان مرکزی مراجعه نکنند. این طرح تا پایان بهمن 94 به اتمام می‌رسد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خاطر نشان کرد: «ما طرحی را تحت عنوان طرح تجمیع ساختمان‌های مشهد اعمال کردیم، که بعد از این طرح خوابگاه‌های اجاره‌ا‌ی تخلیه شدند. در حال حاضر یک خوابگاه مرکزی با ظرفیت حدود 350 نفر در امامیه 59 که محل سابق سازمان مرکزی ‌بود، تجمیع شد که خیلی هم به دانشگاه نزدیک است. این هم یک صرفه‌جویی است.»


هیچ چیز در اتاق کار من تغییر نکرده


دکتر محمد‌‌‌‌ قربان‌ کیانی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، برنامه‌های خود را برای چابک‌سازی ‌ و ‌کاهش هزینه‌ها اعلام و بیان کرد: «برای تحقق این طرح، دانشگاه ما اجرای چارت سازمان کار، افزایش بهره‌وری و همچنین آموزش ضمن خدمت کارکنان برای افزایش مهارت و توانمندی‌ها را در برنامه خود دارد.»


کیانی ادامه داد: « یکی دیگر از برنامه‌های مهم‌‌ ما ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حذف ضایعات و کارهای غیر ضروری و حاشیه‌ا‌‌ی است که ما را از اصل کارمان باز می‌دارد.»


رییس دانشگاه آزاد سنندج گفت: «سامان دادن امکانات دانشگاه از برنامه‌های ضروری و در حال اجراست. تجهیز آزمایشگاه‌ها برای استفاده همگان برای فعالیت‌های دانش بنیان، تقویت مرکز رشد و حمایت از واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد و توانمندسازی آن‌ها از برنامه‌های ضروری دانشگاه مشهد است.»


او اظهار کرد: «از دیگر برنامه‌‌‌‌ها، حذف کارهای روزمره و‌ جلو بردن امور توسط برنامه‌های پیش‌بینی شده است. ما در واقع از خریدهای زائد، و پرداخت اضافه‌ کاری‌های سلیقه‌ا‌ی جلوگیری می‌کنیم. »‌


رییس دانشگاه سنندج با تاکید بر صرفه‌‌‌جویی بیشتر در دانشگاه تاکید کرد: «از زمان مدیریت بنده در این دانشگاه هیچ وسیله‌‌ای به دفتر کارم اضافه نشده است»


او افزود: «انضباط مالی سر لوحه کار ما در این دانشگاه است. سلیقه دخالت ندارد و همه چیز باید بر اساس قانون باشد. طبق این تمهیدات صورت گرفته هر سال ،حدود 3 میلیارد صرفه‌جویی داریم.»


ما پیش از سال تحصیلی وارد صرفه جویی شده‌ایم


دکتر سید جواد انگجی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در مصاحبه با آنا ،در راستای سیاست‌های اخیر رییس دانشگاه‌های آزاد گفت: «ما از زمانی که دکتر میرزاده این بخشنامه را صادر کرده وارد این مقوله شدیم و امیدواریم امسال نسبت به سال‌های پیش روند فعالیت‌هایمان سریع‌تر پیش رود. کاهش هزینه و توسعه فعالیت‌های کیفی‌ و کمی از برنامه‌های در حال اجرای ما هستند .»


انگجی تصریح کرد: «هدف از این طرح، تجمیع و ساده‌سازی برنامه‌های دانشگاه است . فعالیت‌های ما‌ در این زمینه طبیعتا فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است .»


او ادامه داد: «توسعه مراکز رشد و ‌‌برنامه‌های دانش‌بنیان از جمله برنامه‌هایی است که تقریبا در عمده واحدهای استان در حال اجراست.»


طی سفری که انگجی به دانشگاه صوفیان داشته، واحد بتنی ساخته شده، که سبک و ضد گلوله است و برای مصارف قایق‌های تندرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر دستاوردهای این واحد، ساخت دستگاهی برای از بین بردن زباله‌هاست که توانسته‌اند از همان زباله‌ها به‌عنوان مواد ام دی‌‌ اف استفاده کنند، و از آن‌ها رنگ درست می‌کنند. رنگی که مصرف صنعتی دارد.


در پایان رییس دانشگاه تبریز افزود: «این واحد‌ها را ما از نظر مادی و معنوی حمایت می‌کنیم و مورد تشویق قرار می‌دهیم.»


طرح تجمیع، منجی واحدهای زیان‌ده دانشگاه‌های آزاد


دکتر علی آل‌بویه، رییس دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج درباره طرح تجمیع دانشگاه آزاد به خبرنگار آنا گفت: «ما یک سری واحدهای زیان‌ده داشتیم که با سیاست‌های درست دکتر میرزاده به احسن تبدیل شدند.»


او اظهار کرد: «دو طرح تجمیع سبب نجات دانشگاه‌های آزاد در مقیاس مختلفی شده، یعنی واحدهای مختلفی از این معرکه نجات پیدا کرده‌اند.»


آل‌‌بویه با تاکید بر مدیریت شایسته میرزاده بیان کرد: «رتبه دانشگاه ما با توجه به مدیریت شایسته‌ای که رئیس عالی دانشگاه آزاد اسلامی دارند بسیار بالا و در استان، واحد جامع است.»


او افزود: »مدیریت‌‌‌‌‌‌‌‌ها را کوچک کردیم تا جایی که به چارت اصلی سازمان لطمه‌ای وارد نشود.»


رییس دانشگاه آزاد یاسوج برای درآمدزایی و کاهش هزینه‌ها اعلام کرد: «در راستای ا‌قتصاد دانش‌بنیان،تفاهم نامه‌هایی تحت عنوان تفاهمنامه با کارخانه آرد، صنعت و معادن و نیروی انتظامی امضا شده است.»


یکی از سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد در دولت یازدهم، چابک‌‌سازی و کاهش هزینه‌هاست. برای اجرای این برنامه‌ها دانشگاه‌ها برای کاهش بوروکراسی و سرعت بخشیدن به امور اداری برنامه‌های کلان خود را جهت می‌دهند. با توجه به این برنامه‌ها باید عملکرد دانشگاه‌ها را در این راستا تا پایان سال تحصیلی جدید مشاهده کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته