دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1398 - 11:24
پازوکی در گفتگو با آنا:

بی‌رغبتی به مجلات و همایش‌های داخلی دانشگاه‌های کشور را مستعمره پژوهشی می‌کند

عضو هیئت علمی گروه هوافضای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: بی‌رغبتی به مجلات و همایش‌های داخلی، دانشگاه‌های کشور را مستعمره پژوهشی می‌کند.
کد خبر : 406384
univ.jpg

فرشاد پازوکی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره لزوم ارزشیابی مقالات کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر ارزش واقعی این نوع از برون‌دادهای علمی به‌درستی تعیین و ارزیابی شود، طبیعتاً نشست‌ها و کنفرانس‌های علمی نیز تداوم خواهند داشت.


وی افزود: کاربردی‌سازی مقالات و رهیافت‌های علمی حاصل از این نشست‌ها بعضاً تأثیر بسزایی در تحول صنایع و استناد یک تحقیق داشته است. امروزه مجلات علمی داخلی هم دچار مشکل شده‌اند، رغبت دانشجویان و استادان برای ارسال مقالات به مجلات خارجی موجب کم‌رونقی مجلات داخلی و تعطیلی کنفرانس‌ها می‌شود. 


عضو هیئت علمی گروه هوافضای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: متأسفانه استادان و دانشجویان گروه‌های مختلف خودشان به داشته‌های خودشان ارزشی قائل نیستند و نبود رغبت به مجلات و کنفرانس‌های داخلی دانشگاه‌های داخل را به‌نوعی به مستعمره تحقیقاتی کشورهای غربی تبدیل کرده است و این خارجی‌ها هستند که از رهیافت‌های ارزشمند علمی بهره‌برداری و مستندسازی کنند.


پازوکی با اعلام نگرانی از شرایط نابسامان مجلات علمی کشور نیز بیان کرد: ضعف برگزاری همایش‌های علمی، افول مجلات علمی را به دنبال آورده است. از بین رفتن همایش‌ها و مجلات علمی به مرور زمان اصالت علمی کشور را از بین می‌برد و کشورهای صاحب مجله را مالک علم می‌کند. اکنون بعضی از همین کشورها با بهره‌گیری از برون‌دادهای علمی دانشگاه‌های ایرانی دستاوردهای بسیاری را نیز به دست آورده‌اند ولی هیچ نامی از ایران به میان نمی‌آورند.


انتهای پیام/4107/4116/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: مجلات علمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته