دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1398 - 06:00

دانشجوها چگونه «فکر» را به پول تبدیل کنند؟

دانشجویانی كه ایده‌های خوبی برای راه‌اندازی كسب‌وكار دارند، این گزارش را بخوانند.
کد خبر : 405951
karafarinshodan.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، این روزها كه دنیای كسب‌وكارهای جدید و استارت‌آپ‌ها به شدت داغ شده، داستان‌های زیادی را در مورد دانشجویانی كه در میانه راه تحصیلی تصمیم می‌گیرند درس را رها كنند و زمانشان را وقف راه‌اندازی كسب‌وكارشان كنند، مانند مارك زاكربرگ، مالك شبكه اجتماعی فیس‌بوك و مایكل دل، موسس شركت فناوری دل شنیده‌ایم. این داستان‌های موفقیت‌آمیز ممكن است این حس را در بین دانشجویان تقویت كند كه تحصیلات دانشگاهی چیزی جز اتلاف وقت نیست و برای داشتن آینده‌ای روشن وقتی همكلاسی‌هایتان درگیر جزوه و امتحانات پایان ترمشان هستند، باید وقتتان را روی ایده‌پردازی و كارآفرینی معطوف كنید. اگرچه به روشنی، آینده از آن كسب‌وكارهای جدید و استارت‌آپ‌هاست اما انتخاب این روش شاید در مورد همه به صورت یكسان جواب ندهد و الزاما به موفقیت ختم نشود. بنابراین اگر ایده‌های خوبی برای راه‌اندازی كسب‌وكاری در سر دارید و هنوز دوران تحصیلتان به پایان نرسیده، بهتر است موارد مختلفی را پیش از آن كه تصمیمی بر پایه هیجان بگیرید، در نظر داشته باشید.


چرا وقتی همین حالا می‌توانید كسب‌وكارتان را شروع كنید باید دانشگاه بروید یا تحصیلتان را به پایان برسانید؟
تحصیلات دانشگاهی اولین قدم و انتخاب منطقی پس از پایان تحصیلات مدرسه برای اكثر جوانان است. اما از آنجا كه این روزها تعداد افراد تحصیلكرده و جویای كار به نسبت به دهه‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته، هر روز بر شمار جوانانی كه به این فكر فرو می‌روند كه آیا اصلا هزینه مالی و زمانی برای تحصیلات دانشگاهی ارزش خواهد داشت، افزوده می‌شود.


با این حال نمی‌توان نقش دانشگاه‌ها را در ایجاد بستری مناسب برای تولید ایده‌های كارآفرینانه یا حتی فراهم كردن امكانات اولیه مورد نیاز راه‌اندازی كسب‌وكار نادیده گرفت. این روزها مراكز رشد و پارك‌های علم و فناوری علاوه بر تأمین مكان مورد نیاز برای استارت‌آپ‌های دانشجویی نوپا و در اختیار قرار دادن امكاناتی مانند اینترنت و برق رایگان یا كم‌هزینه، می‌توانند به دانشجویان در زمینه تأمین بودجه و سرمایه‌گذار مناسب نیز كمك كنند.


از سوی دیگر اگر حتی احساس می‌كنید كسب‌وكارتان با رشته دانشگاهی‌تان مرتبط نیست بهتر است به جای این‌كه به صورت كامل قید تحصیل را بزنید یا رشته دانشگاهی خود را عوض كنید یا حداقل در دوره‌های آموزشی مرتبط با كارآفرینی، مدیریت، حسابداری، ارتباطات و بازاریابی شركت كنید تا بتوانید مهارت كارآفرینی را در خود تقویت كنید.


زیرا داشتن ایده‌های خوب به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌كننده موفقیت كسب‌وكار باشد. در حال حاضر موسسات فراوانی دوره‌های آموزشی مرتبط با كارآفرینی را برگزار می‌كنند.
 آیا می‌توان همزمان با تحصیل، كسب‌وكار موفقی راه‌اندازی كرد؟
اگرچه تعداد قابل‌توجهی از كارآفرینان موفق در كسب‌وكارهای جدید كمتر از 30 سال دارند، اما شمار كارآفرینانی كه كسب‌وكارشان را در نوجوانی و اوایل دهه 20 ‌سالگی خود آغاز كرده‌اند نیز كم نیست. بسیاری از این نوجوانان در حال حاضر از كارآفرینان مطرح جهان به شمار می‌روند. از این رو این كه بتوانید در دوران تحصیلتان كسب‌وكاری راه بیندازید و در آن بسیار موفق باشید، به هیچ عنوان ناممكن نیست. با این حال ایجاد تعادل بین دانشگاه و كسب‌وكار امری بسیار چالش برانگیز است. اما قطعا با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی مناسب می‌توانید از پس هر دو كار به خوبی بربیایید. از طرفی شروع كسب‌وكار همزمان با تحصیل این امكان را فراهم می‌كند تا دایره ارتباطات خود را گسترده كنید و افراد توانمند را برای همكاری در كسب‌وكارتان بیابید. همچنین همان‌طور كه پیشتر اشاره شد از ظرفیت‌های فراهم شده در دانشگاه‌ها و مراكز رشد نیز بهره‌مند شوید.


برای زمان‌بندی مناسب‌تر می‌توانید جدول برنامه‌ریزی و فهرستی از كارهایی را كه باید انجام دهید، تهیه كنید. استفاده از جدول زمان‌بندی كمك می‌كند زمان‌بندی مناسب و بهینه برای كارهایتان داشته باشید و با متمركز شدن روی یك كار، از دیگری غافل نشوید.
 چه اقداماتی برای شروع كسب‌وكار در دوران تحصیل باید انجام دهید؟
بهترین و اولین گام برای شروع كسب‌وكار قطعا نوشتن طرح كسب‌وكار است. همان‌گونه كه می‌دانید نوشتن طرح كسب‌وكار چه برای جلب نظر سرمایه‌گذار و چه از این لحاظ كه مسیر راه را  برای خودتان مشخص و روشن کند بسیار مفید خواهد بود. هنگام نوشتن طرح كسب‌وكار خلاصه‌ای از آنچه‌ می‌خواهید انجام دهید، روش‌ها و مسیرهایی كه برای رسیدن به هدف در نظر دارید، مشخصات دقیق محصول یا خدماتی كه می‌خواهید ارائه دهید، نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز، تحلیل بازار هدفتان، نحوه بازاریابی و فروش و همچنین نحوه چارچوب سازمانی مجموعه به روشنی مشخص خواهد شد. نوشتن و مكتوب كردن طرح كسب‌وكار موجب می‌شود تا مجبور شوید تمام اطلاعاتی را كه برای شروع كسب‌وكار نیاز دارید به دست آورید و تحلیل خوبی از كارتان داشته باشید.


از آنجا كه در دوران جوانی، ذهن به‌شدت فعال و ایده‌پرداز است، ممكن است زمانی كه كسب‌وكارتان را راه‌ بیندازید، هر روز تغییری در برنامه خود ایجاد كنید یا از شاخه‌ای به شاخه دیگر بروید كه این موضوع می‌تواند به مراتب شما را از رسیدن به هدف اصلی باز دارد یا حداقل مسیر رسیدن را طولانی‌تر و كم‌بازده كند. اما زمانی كه طرح كسب‌وكارتان را به صورت واضح و مشخص روشن كنید، كمتر در معرض چنین آسیبی قرار خواهید گرفت و با تمركز و درایت بیشتری اهدافتان را پیگیری خواهید كرد.


مهم‌ترین موردی كه باید هنگام نوشتن طرح كسب‌وكار به آن توجه كنید، تعیین مشخصات شركت‌تان است. این مشخصات شامل سابقه طرحی كه دارید، مزیت طرحتان نسبت به موارد مشابه، مشكلی كه با محصول شما برطرف خواهد شد، سبد محصولات یا خدماتی كه ارائه خواهید داد، هدف بلندمدت و منابعی كه در حال حاضر در اختیار دارید را شامل می‌شود. اگر هدفتان از نوشتن طرح كسب‌وكار ارائه آن به سرمایه‌گذار برای جذب سرمایه است، باید بیشتر آن را بپرورانید و تا جایی كه می‌توانید اطلاعات كافی در مورد محصول و مزیتی كه سرمایه‌گذاری روی آن ایجاد خواهد كرد، ارائه دهید. به خاطر داشته باشید كه سرمایه‌گذاران به‌ دنبال ادله‌ای هستند كه نشان دهد سرمایه‌گذاری موفق با بیشترین میزان سودآوری خواهند داشت.


مورد دیگری كه در طرح كسب‌وكارتان حتما باید در نظر بگیرید، تعیین رویكرد برای زمانی است كه كسب‌وكارتان با شكست مطلق روبه‌رو شود. شاید به نظرتان فكر‌كردن به این موضوع فقط باعث ایجاد حس ترس و ناامیدی شود و نشان‌دهنده این باشد كه خودتان ایده‌ و كسب‌وكارتان را باور ندارید. اما در حقیقت توجه به این موضوع نشان‌دهنده این است كه شما پیش از شروع بی‌محابای كسب‌وكار، به همه ابعاد و شرایطی كه ممكن است با آن روبه‌رو شوید فكر كرده‌اید و قرار نیست غافلگیر شوید.
 آیا باید حتما كسب‌وكاری راه‌اندازی كنید كه تا آخر عمر آن را ادامه دهید؟
یادتان باشد قرار نیست با كسب‌وكارتان تا آخر عمر پیر شوید. اما باید سراغ راهی بروید كه به اندازه كافی برای آن اشتیاق  و بیشترین احتمال موفقیت در آن را داشته باشید و در میانه راه از ادامه دادن منصرف و دل‌زده نشوید. برای این كه در كسب‌وكاری موفق شوید، باید تمام قلب‌ و روح‌تان را در آن بگذارید و حاضر باشید با تمام وجود برایش مایه بگذارید. اگر خودتان به اندازه كافی اشتیاق و دلبستگی به كاری كه انجام می‌دهید نداشته باشید، نمی‌توانید افراد دیگر را نیز برای انجام كار یا سرمایه‌گذاری به‌خوبی مجاب كنید.
در دوران دانشجویی كه هنوز سرمایه‌ای به دست نیاورده‌اید، چطور می‌خواهید منابع مالی كسب‌وكاری را فراهم كنید؟
گرچه شاید در دوران دانشجویی كه هنوز درآمدی نداشته‌اید و سرمایه‌ای پس‌انداز نكرده‌اید، راه‌اندازی كسب‌وكار كمی بعید و دور از ذهن به نظر برسد اما اتفاقا دانشجو‌بودن كمك می‌كند كه بتوانید از برخی منابع مالی استفاده كنید. یكی از روش‌های جذب سرمایه اولیه استفاده از بودجه طرح‌های تحقیقاتی دانشجویی است كه برخی از دانشگاه‌ها و نهادها در اختیار ایده‌های تحقیقاتی دانشجویان قرار می‌دهند. انكوباتورها یا مراكز رشد دانشگاهی نیز علاوه‌بر ایجاد محیطی برای تبادل نظر میان كارآفرینان دانشگاهی شرایط مساعدی برای جذب سرمایه‌های خارجی را برایتان فراهم خواهد كرد. همچنین اگر بتوانید گواهینامه دانش‌بنیانی برای كسب‌وكارتان دریافت كنید می‌توانید از تسهیلات ویژه صندوق نوآوری و شكوفایی و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری بهره‌مند شوید.


از سوی دیگر، شركت در مسابقات، كنگره‌ها و رویدادهای كارآفرینی نیز این امكان را فراهم می‌كند كه با داوری طرح‌ كسب‌وكارتان برنده جایزه‌ای به عنوان سرمایه اولیه شوید. شركت در چنین رویدادهایی علاوه بر این كه امكان به دست آوردن جایزه یا ملاقات با سرمایه‌گذار فرشته و شتاب‌دهنده‌ها را برایتان فراهم می‌كند، حس رقابتی بیشتری در شما برای بهبود كسب‌وكار و ارائه محصول بهتر ایجاد می‌كند. همچنین رویدادها و نمایشگاه‌های متعددی كه این روزها در حوزه‌های مختلف فناوری برگزار می‌شود، امكان تبادل بهتر صنعت و فناور را فراهم كرده است و بسیاری از صنایع با مطرح كردن نیازهای خود این امكان را برای فناوران جوان و خلاق فراهم می‌كنند كه محصول خود را متناسب با نیاز بازار ارائه كنند و به این ترتیب براساس سفارشی كه دریافت می‌كنند مشكلی هم در تأمین بودجه مورد نیاز نخواهند داشت.
 راه‌اندازی چه نوع كسب‌وكارهایی در دوران دانشجویی مناسب‌تر است؟
دانشجو بودن الزامی در تعیین نوع كسب‌وكار ایجاد نمی‌كند. این كه در حال تحصیل هستید شما را ملزم نمی‌كند كه حتما سراغ راه‌اندازی كسب‌وكار یا استارت‌آپ ویژه‌ای بروید یا امكان انتخاب‌هایتان كاهش پیدا كند. البته راه‌اندازی كسب‌وكار در زمینه‌ای كه دانش آن را دارید یا افراد متخصصی در مورد آن می‌شناسید می‌تواند به مراتب كارتان را راحت‌تر كند. برای مثال اگر كسب‌وكارتان در زمینه رشته دانشگاهی‌تان باشد قطعا میان هم‌كلاسی‌هایتان، سایر دانشجویان و استادان مشتاق دانشگاه افراد توانمندی كه بتوانند كارآمدی كافی برای انجام بخشی از كار را داشته باشند، می‌توانید بیابید. همچنین دید بازتری از نیازهای حوزه كاری خود خواهید داشت پس می‌توانید ایده‌های مناسب‌تری برای حل مشكلات مرتبط با حوزه تحصیلی ارائه دهید، اما این موضوع به هیچ‌عنوان به این معنا نیست كه چون دانشجو هستید باید ایده‌های خود را به موضوع خاصی محدود كنید.


منبع:جام‌جم


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب