دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1398 - 12:43
عباس علوی‌راد*

رفتار دوگانه مقامات پولی پیرامون سهم بازار آزاد ارز از مبادلات ارزی و چند پرسش

رفتار دوگانه مقامات پولی پیرامون سهم بازار آزاد ارز از مبادلات ارزی موجب شده تا چند پرسش مهم و علامت سؤال بزرگ مطرح شود.
کد خبر : 405509
AG8I0171.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ از اوج تکانه ارزی اخیر در تابستان ۹۷ تا هفته اخیر، رئیس‌کل محترم بانک مرکزی یک قضاوت دوگانه در مورد سهم مبادلات ارزی در بازار آزاد ارز از کل مبادلات ارزی و نقش و اهمیت آن ارائه کرده است.


پرده اول؛ سخنرانی رئیس‌کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی در مرداد ماه ۹۷؛ ایشان همان زمان که قیمت دلار در بازار آزاد بالای ۱۰ هزار تومان و رو به افزایش بود، به صراحت اشاره کرد که فقط سه درصد مبادلات ارزی کشور در صرافی‌ها انجام می‌شود و این از نظر سهم از کل مبادلات ارزی کشور عددی نیست.


پرده دوم؛ پست اینستاگرامی روز ۲۶ تیرماه ۹۸ رئیس کل محترم بانک مرکزی پس از سقوط حدود ۸۰۰ تومانی قیمت دلار در یک هفته؛ وی اشاره می‌کند که نرخ ارز از شرایط اقتصادی حاکم بر بازار پیروی می‌کند و بانک مرکزی در چارچوب این شرایط و قواعد اقتصادی بازار را مدیریت می‌کند.


اکنون این پرسش اساسی مطرح می‌شود که بالاخره سهم مبادلات ارزی در بازار ارز آزاد و سیگنال قیمتی آن به سایر بازارهای اقتصاد ایران عددی هست یا نیست؟!


کشف قیمت دلار در تقابل نیروهای عرضه و تقاضا در کف بازار آزاد و جایی که هیچ محدودیتی در خرید و فروش وجود ندارد، انجام می‌شود یا در سامانه نیما با کلی محدودیت و فیلترینگ که تصویری از بازار برای آن متصور نیست؟!


چرا وقتی نرخ ارز در بازار آزاد از نرخ‌های مصنوعی نیمایی به شدت فراتر می‌رود، مبادلات آن کم‌عمق، کم‌اهمیت و دارای سهم پایین از مبادلات ارزی و خروجی کوچه و پس‌کوچه‌ها تلقی می‌شود و وقتی همان نرخ به نرخ نیمایی نزدیک می‌شود، سیاست‌گذاران پولی ژست قهرمانانه می‌گیرند؟!


قطعاً کاهش قیمت دلار و بهبود ارزش پول ملی خوب و در صورت پرنوسان‌نشدن خوب‌تر است، لیکن رفتارها و قضاوت‌های دوگانه مقامات پولی و دولتی پیرامون جایگاه و اهمیت بازار آزاد ارز قابل درک نیست.


*عضو انجمن اقتصاددانان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته