دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1394 - 13:11

العهد: چرا کمیته تحقیقات فاجعه منا تشکیل نشد؟ مسئول این فاجعه عظیم کیست؟

پایگاه خبری «العهد» در گزارشی نوشت همه‌ساله حجاج بیت‌الله الحرام از گوشه و کنار دنیا برای انجام مناسک حج به عربستان می‌آیند و تردیدی در این وجود ندارد که مقام‌های پادشاهی سعودی مسئول حفظ امنیت و سلامت حجاج هستند.
کد خبر : 40534

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری «العهد» در گزارشی نوشت: این درست نیست که چنین حوادثی را همواره به گردن قضا و قدر بگذاریم و طبعا هر مسئولی در هر جایگاهی بنا به وظایفی که بر گردنش نهاده شده است، در صورت قصور از آن، مسئول است و باید پاسخگوی اهمال‌کاری باشد.


براساس این گزارش، «العهد» می‌نویسد: ازدحام حجاج که در صبح روز پنج‌شنبه مصادف با عید قربان در خیابان «العرب» نزدیک به پل «جمرات» رخ داد و منجر به کشته شدن بیش از 717 نفر و زخمی شدن بیش از 863 نفر شد، ناشی از اشتباهات و کوتاهی مسئولان برگزاری حج و کسانی است که مامور بودند امنیت و سلامت حجاج را حفظ و حرکت منظم آنها را برعهده داشته باشند. طبعا نباید حجاج مسئول مرگ معرفی شوند و اینکه مُرده مسئول مرگ خود باشد منطقی نادرست و ناصواب است و عقل سلیم آن را قبول نمی‌کند.


«العهد» با بیان حادثه‌ای که دو هفته پیش از حادثه منا در مسجدالحرام رخ داد، افزود: حدود 13 روز پیش از این، حادثه بزرگی رخ داد و جرثقیل وابسته به شرکت «بن‌لادن» بر سر حاجیان، عمره‌گذاران، زائران و نمازگزاران در مسجدالحرام سقوط کرد. این حادثه سبب شد که کمیته تحقیق فوری تشکیل شود. همه به منطقه حادثه شتافتند و کمتر از 24 ساعت نتیجه تحقیقات اعلام شد و شرکت «بن‌لادن» به‌عنوان مسئول این حادثه دلخراش معرفی شد.



علت اصلی حادثه قرار داشتن جرثقیل در معرض تندباد اعلام شد و اینکه این جرثقیل در وضع نادرست قرار داده شده بود و جرثقیل برخلاف دستورالعمل کارخانه سازنده تعبیه شده بود، زیرا باید بازوهای اصلی هنگام فعال نبودن، یا زمان وزش باد پایین آورده می‌شد و بالا نگه داشتن آن اشتباه بود. مسئولان نصب به توصیه‌های مندرج مربوط به راه‌اندازی و نیز اوضاع جوی و هشدارهای هواشناسی بی‌توجهی کردند. نه به موضوع سرعت وزش باد توجه شد و نه توصیه‌های طرف‌های مربوطه درباره بازنگری اوضاع جرثقیل‌ها به‌ویژه جرثقیلی که عامل حادثه شد.


کمیته تحقیقات پیمانکار گروه «بن‌لادن» را مسئول معرفی کرد و توصیه کرد که در قرارداد با شرکت سرمایه‌گذاری «کانزاس» تجدید نظر و همه جرثقیل‌های موجود در طرح بازنگری و همه احتیاطات لازم و قوانین مربوط به سلامت در آن اجرا شود.


به‌نوشته این پایگاه لبنانی، در فاجعه منا دفاع مدنی عربستان اعلام کرد: حادثه هنگام حرکت حجاج برای «رمی جمرات» رخ داد و ازدحام حجاج و برخورد کردن حاجیان از خیابان 204 در تقاطع خیابان 223 در منا سبب این حادثه شد.


سخنگوی اداره کل دفاع مدنی عربستان سعودی اعلام کرد که در ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه هنگام حرکت حجاج بیت‌الله الحرام برای انجام اعمال «رمی جمرات» ازدحام شدید به‌وجود آمد و نیروهای امنیتی و هلال احمر به‌سرعت اوضاع را کنترل کردند و مانع از حرکت حجاج به‌سوی محل ازدحام شدند.


اکنون مدت زمانی از وقوع این فاجعه می‌گذرد و مشخص نشده است که مسئول این فاجعه عظیم کیست؟ آیا کمیته تحقیق تشکیل خواهد شد تا بررسی کند که چگونه به حجاج بدین شکل اجازه حرکت داده شد تا ازدحام شدید به‌وجود آید و آنها زیر دست و پا قرار گیرند؟ دوربین‌هایی که همه حرکات در مشاعر را کنترل می‌کنند کجایند؟ به‌صراحت باید گفت که همه مقام‌های مسئول در امور حج و زیارت عربستان مسئول جان باختن حاجیان هستند. آیا شاهد برکناری‌، استعفا و براندازی مسئولان عالی‌رتبه در حادثه ازدحام در منا مشابه آنچه در موضوع جرثقیل و براندازی امپراتوری «بن‌لادن» و ممانعت از مشارکت این گروه در طرح‌های جدید شد، خواهیم بود؟


حادثه منا در واقع نخستین حادثه از نوع خود است که پل «جمرات» از ژانویه سال 2006 میلادی تاکنون به خود دیده است. در سال 2006، 362 حاجی جان باختند. این دومین حادثه در حج امسال نیز محسوب می شود. پل «جمرات» در منطقه منا در مکه مکرمه است و برای حرکت حجاج برای «رمی جمرات» در هنگام مراسم حج اختصاص داده شده است. طرح توسعه این پل و منطقه اطراف آن با هزینه‌ای بالغ بر 4.2 میلیارد ریال (معادل 1.7 میلیون دلار) در سال 2006 آغاز شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته