معظمی: تماشاخانه مهر را به تئاتر کودک و نوجوان اختصاص دهید
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از حوزه هنری، انوش معظمی از هنرمندان باسابقه تئاتر کودک و نوجوان است که چندی پیش نمایش کودک و نوجوان «گربهای در قصر ملکه» را در تماشاخانه مهر اجرا کرد. وی که با علاقه بسیاری کار برای تئاتر کودک و نوجوان را پیگیری میکند، در گفتگویی، به بررسی بایدها و نبایدهای تئاتر کودک و نوجوان بهویژه در حوزه هنری پرداخت.
معظمی که نقشهای بازیگریاش در سینما و تلویزیون همانند نقش «حرمله» در سریال «مختارنامه» هیچ شباهتی با روحیه لطیف او در تئاتر کودک و نوجوان ندارد در همین راستا گفت: تئاتر کودک و نوجوان کشور همانند سینما و تلویزیون این قشر از جامعه این روزها دچار مرگ مغزی شده است و حیات نباتی دارد. با این حال تئاتر کودک و نوجوان همچنان کورسوی امیدی برای زنده شدن دارد؛ چرا که تئاتر توان اعجاز در هر زمینهای دارد. در نتیجه بیشک برای خود نیز میتواند معجزهگر باشد.
معظمی در مورد فعالیتهای حوزه هنری در تئاتر کودک و نوجوان گفت: حوزه هنری در دهههای 70 و اوایل دهه 80 کارگاه تولید آثار هنری کودک و نوجوان داشت که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در حوزه کودک و نوجوان تولید میکرد. این کارگاه در حوزه تئاتر آثار درخشانی را تولید کرد که درجه کیفی ممتاز کشوری داشت، اما ناگهان تمامی فعالیتهای این کارگاه تعطیل و تمام شد. اتفاقی که برای تئاتریهای کودک و نوجوان دردناک بود. اما به هر حال شاید سیاستهای کلان حوزه هنری تغییر و بیشتر به سوی آثار مکتوب و تئوری حرکت کرد. به این ترتیب اجراهای صحنهای تئاتر کودک و نوجوان در حوزه هنری از رونق افتاد.
وی افزود: اوایل دهه 70 بود که نمایش با عنوان «قهوهخانه پر ماجرا» را در حوزه هنری روی صحنه آوردم. نمایشی که در تماشاخانه مهر با استقبال بسیار خوبی از سوی بچهها، والدینشان و مدارس مواجه شد. چنانکه تا سالها بعد برای اجرای مجدد آن از گروه نمایش ما درخواست میشد، اما این روزهای خوب تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری یکباره کنار گذاشته شد. گویی هیچگاه در حوزه هنری تئاتر کودک و نوجوان اجرا نشده و نخواهد شد.
این کارگردان خوشذوق تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: سال جدید فعالیتهای حوزه هنری شاهد تغییرات نگرشی به تئاتر کودک و نوجوان است، اما اینبار تغییرات امیدبخش و مؤثر در راستای رشد و بالندگی هرچه بیشتر اینگونه تئاتر است. همین که تئاتر حوزه هنری در سال جدید اجرای نمایشهای کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار داده است نوید بخش بازگشت روزهای پر رونق آن است.
معظمی افزود: حوزه هنری همواره در پی پرداخت به موضوعات گوناگون مهم اجتماعی کشور بوده و هست. هرچند که فعالیتهای این نهاد انقلابی تحت تاثیر تغییرات مختلف با فراز و نشیبهایی همراه بوده اما روند اقداماتش همچنان مثبت و رو به بالا است. چرا که ممکن است در دورهای چند ساله برخی از فعالیتهای خوب و مؤثر تئاتر حوزه هنری کنار گذاشته شده شود اما در نهایت بار دیگر با رفع مشکلات موجود آن فعالیتها از سر گرفته میشود. همانند تئاتر کودک و نوجوان که در سال جدید بار دیگر وارد صحنههای تئاتر تماشاخانههای حوزه هنری شده است.
معظمی در پیشنهادی برای رونق هرچه بیشتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری گفت: تماشاخانه مهر یکی از بهترین تماشاخانههای تهران است. این تماشاخانه را میتوان تماماً در اختیار تئاتر کودک و نوجوان قرار داد. اگر چنین شود بیشک یکی از پراستقبالترین مکانهای فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان میشود؛ چرا که علاوه بر کیفیت این تماشاخانه، حوزه هنری دارای میراث گرانبهایی از هنرمندان و اساتید صاحبسبک و اندیشه خود است. اساتیدی همچون سید حسین فدایی حسین که برای تئاتر کودک و نوجوان حرف تازهای دارد. از طرفی هم بیشک خانوادههای تهرانی هیچجای مطمئنتری بهتر از حوزه هنری از نظر رعایت اخلاق و امنیت فکری برای کودکان و نوجوانان خود نمییابند.
معظمی با اشاره به وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در دنیا گفت: کم و بیش تئاتر کودک و نوجوان دنیا را بررسی میکنم و هرگاه آثار با کیفیتی از آنها به دستم میرسد بهخوبی تماشا و برای یادگیری بیشتر آنرا تحلیل میکنم. آنچه من از دنیای تئاتر کودک و نوجوان جهان به نسبت ایران دریافت میکنم این است که آنها حساسیت کار هنری برای کودک و نوجوان را کاملا درک کردهاند. لزوم برپایی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک اصل مهم تربیتی در بیشتر کشورهای صاحب تئاتر شناخته است. آنها معتقدند سختترین موضوعات علمی را میتوان با اجرای تئاتر به کودکان آموخت. در حالی که در ایران کار هنری برای کودک و نوجوان به ویژه تئاتر نهتنها حساسیت لازم را ندارد بلکه در کل مغفول مانده است.
وی ادامه داد: یکی از خطکشهای مهم اندازهگیری سطح فرهنگ یک جامعه تئاتر است. به خصوص تئاتر کودک و نوجوان که منجر به تربیت، آموزش و پرورش کودکان میشود. به عنوان مثال در برخی کشورهای اروپایی تئاتر جزء سبد لاینفک فرهنگی روزانه مردم است. تئاتر برای آنها مثل آب خوردن و نیاز به غذای روزانه است و اگر خانوادهای دو هفته متوالی برای تماشای تئاتر اقدام نکنند گویی خطایی فرهنگی و تربیتی را در پیش گرفتند. پس به هر شکل ممکن برای تماشای تئاتر وقت و پول هزینه میکنند. به این ترتیب آنها به لزوم و نیاز تئاتر برای تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان خود اشراف دارند. اما در ایران تمامی امور تربیتی را به کلاسهای درس مدرسه محول کردهایم.
معظمی با انتقاد از نوع مدیریت تئاتر کشور گفت: مدیریتهای سلیقهای و شابلونی در تئاتر کشور سمی مهلک برای آینده این هنر است. سمی که بیش از هر چیز تئاتر کودک و نوجوان را تحت تأثیر قرار میدهد و به آن آسیب میزند. بزرگترین مشکل تئاتر کودک و نوجوان امروز ما به نوع مدیریتها و انتخاب نادرست آنها مربوط میشود. مدیرانی که طی این سالها مشکلات عمیقی را ایجاد کرده که برای رفع آنها سالهای سال به تلاش مدیران متخصص نیاز دارد.
این هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور در پایان گفت: کودک و نوجوان بخش بسیار مهمی از هر جامعهای را تشکیل میدهند که باید در هر زمینهای از جمله تئاتر نگاه ویژهای به آنها شود. چرا که این قشر جامعه همان مدیران و آیندهسازان کشور هستند و هرچه اندوختههای کودکی و نوجوانیشان غنیتر باشد دوران بزرگسالی موفقتری در امور گوناگون خواهند داشت. به این ترتیب اهمیت تئاتر کودک و نوجوان بسیار بیشتر از تئاتر بزرگسال است.
انتهای پیام/4072/4104/
انتهای پیام/