دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1398 - 10:17

سیدحسن نصرالله: سلاح هسته‌ای ما مخازن آمونیاک حیفاست

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ما سلاح هسته‌ای در اختیار داریم و آن مخازن آمونیاک حیفاست. اگر موشک‌هایمان را به آنجا روانه کنیم، ده‌ها هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر زخمی می‌شوند.
کد خبر : 404063
51.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از صداوسیما، سیدحسن نصرالله که به مناسبت سالگرد پیروزی سال 2006 میلادی مقاومت لبنان بر رژیم صهیونیستی با تلویزیون المنار سخن می‌گفت, با تبریک سالگرد این پیروزی به مردم و پیام‌آوران آن, به ویژه شهدا و جانبازان, گفت: معادلاتی که جنگ سال 2006 با خود به همراه داشت, دستاوردهایی که این جنگ به دنبال داشت, همچنان وجود دارند و حتی با گذشت زمان مستحکم و تثبیت شده‌اند.


امنیت لبنان از جانب آمریکا یا سازمان ملل متحد نیست


وی افزود: به همین منظور شاهد یکی از ثمرات این دستاوردها هستیم و آن اینکه لبنان از سال 2006 میلادی تا به امروز در امنیت به سر می‌برد و این امنیت از جانب آمریکا، سازمان ملل متحد یا شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی نیست. امنیت در مرزهای جنوبی کشور, (البته به استثنای برخی حوادث و اتفاقات) دستاورد لبنانی و نتیجه وحدت , مقاومت, مردم, ارتش, اراده و خون شهدای لبنان است.


دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد:‌ امروز اسرائیل مهم‌ترین عنوانی که استفاده می‌کند موازنه و نیروی بازدارنده است. بازدارنده با کی؟ بازدارنده میان لبنان و رژیم صهیونیستی و به صورت دقیق‌تر میان مقاومت مردمی با حکومتی که خود را قدرت برتر منطقه می‌خواند و این دستاورد بزرگی است. این روند از 2006 میلادی تاکنون مانعی در برابر اسرائیل برای تجاوز به لبنان بوده است, این نکته‌ای است که اسرائیلی‌ها اعم از مقامات سیاسی, نظامی, حزبی و رسانه‌ای به آن اعتراف کرده‌اند. البته در سطح ژنرال‌ها این اعترافات معمولاً برای دوران پس از بازنشستگی است که آزادتر می شوند و می‌توانند آنچه را که در قلبشان می‌گذرد بیان کنند.


سید مقاومت لبنان گفت: وقتی گفته می‌شود پس از جنگ سال 2006 میلادی و معادلات ناشی از آن, دشمن برای هر اقدام تجاوزکارانه علیه لبنان, همه جوانب را به سختی می‌سنجد و محاسبه می‌کند, اشاره به نکته‌ای است که هر روز روشن‌تر می‌شود و ان‌شاءالله آمار آن را با ارقام ارائه خواهم کرد.


مقاومت با وجود تحریم‌ها پیشرفت کرده است


سیدحسن نصرالله تصریح کرد: به خواست و لطف الهی, مقاومت با وجود تحریم‌ها و مجازات‌ها, همچنان قوی‌تر از هر دوره‌ای است, در 13 سال گذشته مقاومت به طرز قابل توجهی توسعه یافته و پیشرفت کرده است, این پیشرفت هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی مصداق دارد. این هم نکته‌ای است که اسرائیل به آن اعتراف می‌کند و بارها درباره آن سخن گفته است. متأسفانه باید همواره بر این موضوع تأکید کنم (به اعتراف صهیونیست‌ها درباره توسعه مقاومت و دیگر موضوعات) به این دلیل که برخی افراد, همچون اسرائیلی‌ها, بیش از آنکه به حرف رهبران مقاومت اعتماد کنند به اظهارات و ارزیابی‌های اسرائیل اعتماد می‌کنند. در 13 سال گذشته ما در زمینه توانمندی نیروی انسانی رشد کرده‌ایم که مهم‌ترین عامل به شمار می‌آید, انسان مجاهد و جان‌نثار در راه خداوند متعال عامل مهمی است. رشد توانمندی انسانی ما در این مدت بسیار زیاد بوده و با هیچ زمانی قابل قیاس نیست.


دبیرکل حزب‌الله گفت: توانمندی هجومی ما در دو بُعد پرورش نیروی هجومی و اقدامات میدانی, که اتفاقات سوریه نمونه آن است رشد داشت, ما در سال 2006 میلادی در زمینه توانمندی هجومی, قدرت محدودی داشتیم و بیشتر توانمندی‌هایمان دفاعی بود, این موضوع حتی در سطح نیروهای پیاده ما نیز مصداق داشت, اما امروز به قدرت هجومی در سطح نیروهای پیاده مجهزیم, ضمن اینکه این نیروها به تسلیحات پیشرفته و ممتاز مجهزند. این توانمندی در همه زمینه‌ها حتی در بُعد ایمان, عقیده, شجاعت, تجربه, اراده, آموزش و ... مشاهده می‌شود.


تسلیحاتی داریم که همه را غافلگیر می‌کند


وی افزود: ما به توانمندی پهپادی مجهز شده‌ایم, پهپادها امروز در محاسبات نظامی جایگاه قابل توجهی دارند, البته در سال 2006 میلادی هم در این زمینه تلاش‌هایی انجام داده بودیم، اما داشته‌های ما بسیار ناچیز بود حتی ما پس از آن نیز در مراحل آغازین تأسیس یگان پهپادی بودیم. در زمینه‌های دیگر همچون حوزه اطلاعاتی از هر زمانی پیشرفته‌تریم, در میزان سلاح, توسعه قابل توجهی داشتیم و حتی در این زمینه تسلیحاتی داریم که می‌تواند سبب غافلگیری دیگران شود.


دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: مقاومت در همه زمینه‌ها در زمین, دریا و هوا, در بُعد کمّی, کیفی, تجربی, آموزشی, آمادگی و از همه مهم‌تر, در بعد ایمانی اعم از یقین به پیروزی الهی, اعتماد و توکل به خدا و آمادگی برای جان‌فشانی, توسعه یافته است به همین منظور امروز آنچه یقین است اینکه همه مقامات اسرائیلی بیش از هر زمانی از این مقاومت می‌هراسند و بیش از هر زمانی به این مقاومت توجه می‌کنند.


به نقاط ضعف صهیونیست‌ها آگاهیم


سیدحسن نصرالله در پاسخ به این سؤال که آیا حزب‌الله موشک‌ها یا ضدهوایی‌هایی که می‌توانند هواپیماهای رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند، در اختیار دارد یا خیر، تصریح کرد:‌ این موضوع از موضوعاتی است که درباره آن ابهامات سازنده وجود دارد, پاسخ هم می‌تواند مثبت باشد هم منفی. ممکن است بتوانیم هواپیماهای اسرائیلی را هدف قرار دهیم. ما به امکانات اسرائیلی‌ها توجه داریم و در عین حال به نقاط ضعف, کمبودها و عیوبشان آگاهیم. نتایج تلاش کمیسیون وینوگراد سر و صدا کرده بود, همچنین کمیته‌های تخصصی دیگری در ارتش و دیگر نهادهای اسرائیل هم تلاش کردند تا به شیوه فنی و تخصصی مشکلات را بررسی و حل کنند؛ اما آنچه اسرائیل (البته رژیم غاصب, اینکه می‌گویم اسرائیل از باب تسامح است، زیرا اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسیم) آنچه سبب شد اسرائیل از عمق آسیب ببیند, یعنی به‌گونه‌ای آسیب ببیند که امکان ترمیم آن فراهم نیست, ضربه‌ای بود که بر اعتماد به ارتش, اعتماد فرماندهان ارتش به نیروهای تحت فرمان, اعتماد سربازان به افسران, اعتماد مردم به ارتش, اعتماد مقامات سیاسی به فرماندهان نظامی و اعتماد فرماندهان نظامی به مقامات سیاسی وارد شد.


وی افزود: در چنین اوضاعی ترمیم و اعتمادسازی کار ساده‌ای نیست, مقصود از اعتماد, اطمینان و ثبات است که در سطحی قابل توجه آسیب دید, پس از جنگ سال 2006 میلادی هر کاری که دشمن برای ترمیم این نقیصه و برای اعتمادسازی انجام داد، نتیجه‌بخش نبود و این به برکت پایداری و مقاومت در نوار غزه بوده است؛ زیرا آنان در سال 2014 میلادی و زمان‌های مختلف دیگر هم نتوانستند این بی‌اعتمادی‌ها را ترمیم کنند. مورد دیگری که جنگ سال 2006 میلادی به دنبال داشت، افشای سستی و ضعف در جبهه داخلی رژیم بود. زیرا جبهه داخلی تا قبل از آن همواره از شعله جنگ‌ها فاصله داشته و دور بوده‌اند, جنگ‌ها معمولاً در اراضی ما یعنی لبنان, یا سوریه یا مصر بود در اراضی فلسطین که آنان غصب کرده‌اند جنگی نبود, اما در سال 2006 میلادی دامنه جنگ به سرزمین دشمن رسید و شعله جنگ را به جبهه داخلی آنان کشاند. الان مقاومت در توانمندی برای هدف قرار دادن جبهه داخلی, قوی‌تر از هر دوره‌ای است, آنان پس از سال 2006 میلادی یعنی در سال‌های 2007 و 2008 رزمایش‌هایی را در حوزه جبهه داخلی برگزار کردند که نام «نقطه تحول یک, دو , سه , چهار, پنج و ...» بر آن نهادند.


سید مقاومت لبنان گفت: هر سال رزمایش آنها گسترده‌تر شد تا آنکه در کل اراضی رژیم در جبهه داخلی به اجرا گذاشته شد. نتیجه چه بود؟ ژنرال‌های عالی‌رتبه رژیم بارها گفتند جبهه داخلی برای جنگ آمادگی ندارد. حال پس از 13 سال همچنان برای جنگ آمادگی ندارند. به اعتراف فرماندهان اسرائیلی از سال 2006 میلادی تا به امروز, نیروهای زمینی آنها در قدرت و توانمندی پسرفت داشته‌اند, البته این‌گونه نیست که ما آنان را جدی نگیریم.


صهیونیست‌ها در صورت جنگ، توان اسکان آوارگانشان را ندارند


وی افزود: اسرائیل و کل دنیا می‌دانند که نیروی هوایی بدون نیروی زمینی و بدون عملیات گسترده زمینی قادر نیست سرنوشت جنگ را مشخص کند, گرچه ممکن است اینجا و آنجا را ویران کند اما نمی‌تواند معادلات را تغییر دهد در نتیجه این مورد هم از مؤلفه‌های منفی برای آنان به‌شمار می‌آید, در این 13 سال هم این نقیصه نه تنها برطرف نشد بلکه بیشتر شد, بحران بی‌اعتمادی ناشی از تحولات سال 2006 میلادی و پس از آن نتیجه شکست در برابر غزه, این مشکل را عمق داد تا سستی و ضعف نیروی زمینی و جبهه داخلی بیشتر شود.


سیدحسن نصرالله گفت: همین روز گذشته بود که گفتند با وجود تمام تلاش‌ها, اگر اراضی رژیم از جهات مختلف مورد هجوم قرار بگیرد ما توانایی اسکان دو میلیون آواره را نداریم (مقصود در داخل فلسطین اشغالی است) حال چه برسد به 9 میلیون نفر. البته هم‌زمان این نکته را هم منکر نمی‌شویم که در 13 سال گذشته آنان در زمینه‌های آموزش, رزمایش, دستیابی به فناوری‌ها و تسلیحات پیشرفته فعال بودند اما موضوع اصلی در رویارویی با دشمن صهیونیستی, دارایی‌های تسلیحاتی نیست، زیرا آنان در جنگ 2006 هم انبارهای تسلیحاتی بسیار گسترده‌ای داشتند.


وی درباره تهدید مقامات رژیم صهیونیستی که گفته‌اند اگر جنگی رخ دهد، لبنان را به عصر حجر بازمی‌گردانند, گفت: استفاده اسرائیلی‌ها از این ادبیات که لبنان را به عصر حجر بازمی‌گردانیم (خنده‌دار است), معمولا مردم می‌گویند آنان را 50 سال قبل بازمی‌گردانیم, لبنانی‌ها انسان‌های نکته‌سنجی هستند, این‌گونه سخن‌گفتن ناشی از سبک شمردن لبنان است, اما اگر جنگی شود ما چه خواهیم کرد؟ نمی‌گویم آنان را به چه عصری برمی‌گردانیم زیرا اصلا در سال‌های قبل از 1948 موجودیتی نداشتند.


نقشه‌ای که سیدحسن نصرالله رو کرد !


سیدحسن نصرالله تصریح کرد: پس آنان و شهرک‌نشینانشان را به کجا خواهیم برد؟ ما درباره شهروندان عادی صحبت نمی‌کنیم بلکه سخن ما درباره اشغالگران, شهرک‌نشینان و متجاوزان است.  در سال 2006 میلادی در بنت جبیل به نکته‌ای اشاره کرده بودم و آن اینکه اسرائیل سست‌تر از لانه عنکبوت است, پس از 13 سال اعتقادم به این موضوع بیشتر شد و برایم آشکار شد که آنان به مراتب بدتر از آنچه که گفته بودم هستند. این باور من است, باوری که با ارقام و آمار همراه است, با توجه به اهمیت این موضوع نقشه‌ای را همراه آوردم. در این نقشه در سمت راست فلسطین اشغالی را می‌بینید, در سمت چپ رژیم غاصب فلسطین که امروز خود را اسرائیل می‌خواند دیده می‌شود, بخش سفید در اینجا کرانه باختری است, این پایین هم نوار غزه است, اگر بخواهیم نگاهی به کل این منطقه داشته باشیم, اینجا جولان است, اینجا شمال و اینجا هم جنوب است, بخش جنوبی فلسطین اشغالی, مساحت بزرگ‌تری است, در جنوب آنچه مهم است اینجا بئر السبع- و اینجا_ایلات- است در میان این دو منطقه چیزهای مهمی دیده نمی‌شود بلکه فقط شهرک های کوچکی جای گرفته‌اند, بخشی از این شهرک ها هم در اطراف نوار غزه قرار دارند.



وی گفت: با این حساب جنوب تقریباً خارج از اهداف ما جای دارد, البته مقاومت این قدرت را دارد که همه این منطقه جغرافیایی را تا ایلات هدف قرار دهد, اینکه ما می‌گفتیم حیفا و پس از حیفا یعنی تل‌آویو, حال می‌گوییم پس از تل‌آویو و پس از ایلات. با این حساب جنوب را رها کنیم. هر منطقه‌ای از شمال, از هر منطقه‌ای در لبنان, در تیررس ماست, همه اطلاعات لازم از اهدافی که در اینجا جمع شده‌اند, اعم از نظامی, امنیتی,فناوری, اقتصادی, صنعتی و ... در اختیار ماست. نقطه مهم در این بخش, این نوار ساحلی است, من این نقشه را در برابر مردم گرفتم تا بدانند اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است. 


سیدحسن نصرالله گفت: اگر این نوار ساحلی را در نظر بگیریم, این بخش, جزئی کوچک از کل اراضی رژیم است, حال به مستطیل این طرف نقشه نگاه کنید, اگر از اینجا (نتانیا) در نظر بگیریم و پایین بیاییم و به آخر اشدود یا اسدود برسیم, مسیری حدود 60 تا 70 کیلومتر است, در نقطه عرضی, در اینجا مسافت 14 کیلومتری داریم, اما عرض منطقه در این نقطه, 20 کیلومتر است, یعنی از نتانیا تا اشدود با طول 60 کیلومتر و عمق (عرض) 20 کیلومتر, اهداف مورد نظر ماست, اول اینکه بخش اعظمی از شهرک‌نشینان اسرائیلی در این منطقه ساکن هستند, طبق آمار، این آمار نیم یا بیش از نیمی از شهرک‌نشینان را شامل می‌شود.


این مربع در مرکز این مستطیل, حدود یک‌هزار و 200 کیلومتر مربع است, یعنی یک فضای کوچکی است, در نتیجه نمی‌گوییم با کشوری بزرگ یا در مساحتی بزرگ می‌جنگیم, در قلب این مستطیل همه مراکز اساسی و عمومی جای گرفته است, مرکز استقرار کابینه, دفاتر وزارتخانه‌ها, وزارت جنگ, فرماندهی ارتش, ریاست ستاد مشترک, فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون, فرودگاه‌های داخلی, پایگاه‌های نیروی هوایی, تأسیسات نظامی با انبار سلاح‌های غیر متعارف, کارخانجات پتروشیمی, تأسیسات هسته‌ای, بندرهای تل‌آویو و اسدود, کارخانجات صنایع جنگی, مجتمع‌های صنایع مدنی, مراکز اصلی تجاری, مراکز اصلی مالی, ایستگاه‌های تولید برق, مراکز تقویت انرژی برق, مراکز پمپاژ گاز, مراکز تصفیه آب و ... در این منطقه قرار دارند, پالایشگاه‌های نفت, تانکرهای ذخیره نفت و به‌طور کلی 90 درصد مراکز در این منطقه قرار دارند.


حیفا و نیروگاه‌های اتمی رژیم صهیونیستی در تیررس موشک‌های ماست


وی افزود: حال تصور کنید مقاومت هم به توان موشکی مجهز است, به عنوان نمونه هزاران, یا ده‌ها هزار موشک به سمت این منطقه رها شود, نیازی نیست به جنوب فلسطین یا مناطق دیگر مشغول شویم , بلکه کافی است به جای توجه به تمام مناطق شمال, به همین نواری که اشاره کردم متمرکز شویم, آیا رژیم توان مقاومت و تحمل دارد؟ عصر حجر در اینجا نهفته است, اینجاست که بازگشت به عصر حجر معنی می‌دهد. ما پیش از این درباره ذخایر آمونیاک در حیفا گفتیم, آنان چه کردند؟ البته تلاش کردند مشکل را حل کنند اما راهکاری نیست.


سیدحسن نصرالله تأکید کرد: من در یکی از سخنرانی‌هایم گفته بودم ما هم سلاح هسته‌ای در اختیار داریم و آن مخازن آمونیاک در حیفاست, کافی‌ است یک یا دو موشک به آنجا روانه کنیم, حال اسرائیلی‌ها تصور کنند این موشک‌ها به انبارهای آمونیاک در حیفا برخورد کند, ده‌ها هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر زخمی می‌شوند, امکانات زندگی در این منطقه نابود می‌شود, من درباره عملیات الجلیل یا درباره نیروی زمینی صحبت نمی‌کنم, سخن من درباره نفوذ به سرزمین فلسطین عزیز نیست.


وی افزود: سخنم فقط از آتش است, روزی که درباره آن سخن می‌گویم برای ما قابل دسترسی است. به همین منظور هم آنان و هم ما می‌دانیم که در این منطقه کارخانجات شیمیایی, پتروشیمی, نیروگاه‌های هسته‌ای قرار دارد و همه این مناطق هم در تیررس موشک‌های ماست و می‌توانیم آنها را هدف قرار دهیم. رژیمی این‌چنینی امروز از سر اجبار دم از جنگ با لبنان می‌زند, در 13 سال گذشته هم سخنانی سر دادند, از ممنوعیت توسعه موشکی گفتند اما موشک‌های ما توسعه یافت, از ممنوعیت دستیابی به موشک‌های نقطه‌زن گفتند اما به موشک‌های نقطه‌زن مجهز شدیم, از ممنوعیت دستیابی به تسلیحاتی گفتند که موازنه قدرت را به هم می‌ریزد، اما به چنین سلاحی دست یافتیم و از ممنوعات دیگری گفتند که آنها هم اتفاق افتاد.


سید مقاومت لبنان تصریح کرد: آنان برای آنکه گزینه های دیگری داشته باشند تلاش می‌کنند, اما نه تنها از جنگ علیه لبنان, بلکه از هدف قرار دادن یک مرکز نظامی در لبنان یا انجام عملیات هوایی علیه لبنان, پرهیز کردند, چرا؟ از چه کسی می‌هراسند؟ از ترامپ, از اروپا, از اتحادیه عرب, از چه کسی؟ از این می‌ترسند که امروز مقاومت این قدرت را دارد که همه کارهایی که گفته است عملی کند. واژه‌ای را نمی‌یابم که بتواند اوضاع کنونی را وصف کند. من مبالغه‌گویی نمی‌کنم, برایم مهم نیست که در این میان برخی از عرب‌ها حرفم را می‌پذیرند یا نه؟ آنچه برای من مهم است اینکه اسرائیلی‌ها به‌خوبی این موارد را می‌دانند, این‌گونه نیست که با استناد به سخنانم بگویند سید اسراری را فاش کرده است, آنچه را که اسرائیلی‌ها نمی‌دانند، فاش نمی‌کنم.


وی گفت: من چیزهای را می‌گویم که وعده دادم هر آنچه را که اینجا گفته‌ام اسرائیلی‌ها هم می‌دانند, به همین دلیل از سال 2006 میلادی تا به امروز همه سخنان و اظهار نظرهای آنان, حتی در کنفرانس هرتزیلیا, اسرائیل- حزب‌الله, اسرائیل- حزب‌الله و ... بود, چرا آنان تا این حد نگران حزب‌الله هستند؟


سیدحسن نصرالله درباره گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر طرح محرمانه حزب‌الله برای نفوذ در الجلیل و موضوع تونل‌هایی که ارتش این رژیم شناسایی کرده است، گفت: این یکی از سناریوهای منطقی, قابل تصور و ممکن است, اما برادران ما حرفه‌ای هستند و از تجربه و آموزش کافی در این زمینه بهره‌مندند, در نتیجه برنامه آنان فراتر از این سناریوست. نفوذ به الجلیل بخشی از نقشه جنگ است, ما برنامه‌ریزی می‌کنیم و خود را برای عملی کردن آنچه که برنامه‌ریزی شد مجهز می‌کنیم, در روز جنگ هم تصمیم‌گیری می‌شود که کدام بخش برنامه عملی شود.


دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره احتمال وقوع جنگ با رژیم صهیونیستی گفت: به دلیل وجود قدرت بازدارنده همچنان وقوع جنگ را بعید می‌دانم, بعید است اسرائیل در گام نخست به جنگی این‌گونه وارد شود, این نکته‌ای است که در همه کنفرانس‌هایشان هم شنیده می‌شود, آنان همچنان در این موضوع که اگر جنگی رخ دهد آیا به پیروزی‌شان منجر می‌شود تردید دارند. آنان می‌دانند ورود به جنگ با لبنان, فارغ از ویرانی‌هایی که هر جنگی به دنبال دارد, مشخص نیست که چه چیزی برایشان به دنبال خواهد داشت؟ هر جنگ دیگری, یعنی جنگی فراتر از جنگ 2006, اسرائیل را در لبه پرتگاه و در آستانه نابودی قرار خواهد داد, آنان می‌دانند اگر در چنین جنگی پیروزی بزرگ, قاطع و سریع به دست نیاورند, در لبه پرتگاه خواهند بود.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته