دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1394 - 12:52
آنا گزارش می‌دهد؛

چرخش مواضع غربی‌ها در قبال بحران سوریه و بشار اسد

تغییر موضع کشورهای غربی در قبال بحران سوریه و بشار اسد ادامه دارد. روز دوشنبه بود که وزیر امور خارجه آمریکا در تغییر موضعی آشکار، از آمادگی کشورش برای مذاکره با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خبر داد.
کد خبر : 40377

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،پس از این اظهارات کری، تغییر موضع کشورهای غربی هم ادامه پیدا کرد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از روسیه و ایران خواست از نفوذ خود در این زمینه استفاده کنند و خاطرنشان کرد که بشار اسد باید کناره گیری کند اما ضرورتی ندارد که این کار بلافاصله پس از حل بحران صورت گیرد.


همچنین اشتون کارتر گفت که اوضاع سوریه و گسترش تروریسم شرایطی را فراهم کرده است که مذاکره با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور گزینه اجتناب ناپذیر است.


وزیر دفاع آمریکا گفت که اگر روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه تلاش کند و به حمله علیه دشمنان بشار اسد اکتفا ننماید، واشنگتن و مسکو با یکدیگر همکاری خواهند کرد.


اشتاین مایر: باید درباره سوریه راهبرد مشترک داشته باشیم


فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس و فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در پاریس درباره سوریه با هم دیدار کردند.


اشتاین‌مایر پس از این دیدار گفت: اکنون پس از تقریبا چهار سال جنگ داخلی، بیش از 250 هزار کشته، 12هزار نفر از افرادی که خانه های خود را از دست داده اند بسیار ضروری است که ما راهبردی مشترک در جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن تلفات و آوارگی افراد در سوریه و منطقه اتخاذ کنیم.


وی افزود: به نظرم ما باید راهی را پیدا کنیم که بتواند بین مواضع و منافع مختلف بازیگران مختلف در منطقه ارتباط برقرار کند. من امیدوارم که آلمان، فرانسه، انگلیس و فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بتوانند در این موضوع مشارکت کنند. ما روزهای کمی تا آغاز مجمع عمومی سازمان ملل پیش رو داریم. در آنجا بازیگران مهم قدرت منطقه حضور خواهند داشت و در اینجا در پاریس امروز عصر موضع مشترک اروپایی خود را آماده می‌کنیم.


هاموند: آماده‌ایم دادن نقشی به اسد در دوران انتقالی را بررسی کنیم


هاموندهم گفت: ما در این باره شفاف بوده‌ایم که معتقدیم که اسد نمی‌تواند بخشی از آینده سوریه باشد. ما کاملا آماده شده‌ایم که دادن نقشی به وی را در دوران انتقالی بررسی کنیم تا مادامی که این موضوع شفاف شود که در پایان این پروسه او برود و اجازه بدهد که سوریه جدید ساخته شود.


پوتین: حمایت از اسد تنها راه برای پایان جنگ در سوریه است


مسکو هم همچنان بر مواضع خود درباره تحولات سوریه تاکید دارد. رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد که تنها راه برای پایان جنگ در سوریه حمایت از بشار اسد در جنگ علیه تروریسم است.


ولادیمیر پوتین، به شبکه سی بی اس آمریکا درباره اینکه آیا هدف از اقدامات نظامی در سوریه نجات نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور است یا خیر، گفت: مطمئنا هدف ما همین است. تمامی اقدامات در همین راستا است. کسانی که برای نابودی دولت سوریه تلاش می‌کنند، بعدا وضعیتی را مثل مناطق دیگر خاورمیانه مثل لیبی و عراق به وجود می‌آورند؛ وضعیتی که در آن تمامی نهادهای رسمی از دست رفته است.


وی تاکید کرد: تنها راه حل بحران سوریه تقویت نهادهای دولتی این کشور و کمک به آن در جنگ علیه تروریسم است. روسیه اخیرا حمایت نظامی خود را از سوریه افزایش داده است



اردوغان: اسد می‌تواند بخشی از فرآیند گذار در سوریه باشد


رئیس‌جمهوری ترکیه هم مخالف اصلی ابقای بشار اسد بود، در چرخشی ناگهانی اعلام کرد که بشار اسد احتمالا بخشی از فرآیند گذار در سوریه خواهد بود.


رجب طیب اردوغان گفت: فرآیند گذار می‌تواند با حضور یا بدون حضور اسد انجام شود.اظهارات وی حاکی از نرم شدن موضع ترکیه در قبال سوریه دارد که در پی جنگ داخلی در این کشور بیش از 200 هزار تن کشته شده‌اند.


احزاب مخالف اردوغان در ترکیه نیز اخیرا مواضع خود را تغییر داده‌اند. کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق بر لزوم مذاکره با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید کرد.


وبگاه خبری «العاجل» سوریه به نقل از قلیچدار اوغلو گزارش داد که مذاکره با بشار اسد و سایر اطراف مهم سوری شرط اصلی حل بحران سوریه است.


وی در جمع روزنامه‌نگاران در بروکسل گفت: این مسئله از آغاز بحران سوریه پیشنهاد ما بوده و در آن زمان نیز از دولت ترکیه خواستیم که با مشارکت همه طرف‌ها از جمله ایران و روسیه یک کنگره بین المللی در استانبول برگزار کند ولی [رجب طیب] اردوغان [رئیس جمهور ترکیه] این پیشنهاد را نپذیرفت.


رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق سیاست‌های حزب عدالت و توسعه را درباره حل بحران سوریه اشتباه دانست و تأکید کرد که این سیاست‌ها شکست خواهد خورد.


قلیچدار اوغلو همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت ترکیه از شکست‌های خود درس بگیرد و نه تنها در موضوع سوریه بلکه درباره همه موضوعات منطقه مواضع عملی و جدی اتخاذ کند.


تغییر موضع آلمان در قبال سوریه و بشار اسد


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه باید بخشی از مذاکرات صلح سوریه باشد.مرکل در کنفرانس خبری بعد از نشست اتحادیه اروپا درباره بحران آوارگان سوری گفت: ما باید با بسیاری از بازیگران گفت‌وگو کنیم. این بازیگران شامل اسد هم می‌شوند و دیگران را نیز در برمی‌گیرد.


وی در ادامه افزود: نه تنها آمریکا و روسیه بلکه شرکای مهم منطقه‌ای، ایران و کشورهای سنی همچون عربستان سعودی باید حضور داشته باشند.


اظهارات مرکل در حالی مطرح شده است که در در زمان دومین دور از مذاکرات درباره سوریه، دبیر کل سازمان ملل از ایران دعوت کرد اما مخالفت کشورهایی مانند عربستان سعودی، نهایتاً به کنار گذاشته شدن ایران منتهی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته