دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1398 - 18:03
اجلاس اضطراری آژانس انرژی اتمی؛

غریب‌آبادی: اروپا از اقدامات آمریکا ابراز نگرانی کند نه ایران

نماینده ایران در جلسه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: درواقع، این یک طنز تلخ است که این جلسه با درخواست آمریکا برگزار می‌شود؛ بهتر است اروپا از اقدامات آمریکا ابراز نگرانی کند.
کد خبر : 403758
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از سی‌ان‌ان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۱۲ تیر، اعلام کرد که برای بررسی اقدامات اتمی تازه ایران روز چهارشنبه، ۱۷ تیر، جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد.


ایران روز دوشنبه اعلام کرد به دلیل تعلل کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود در برجام و ضعف کانال مالی اینستکس در کمک به ایران برای مهار تحریم‌های آمریکا تهدید خود را عملی کرده و سقف مجاز ذخیره ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را پشت سر گذاشته است.


خبر تشکیل جلسه شورای حکام ساعاتی پس از آن اعلام شد که جکی ولکات، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی اقدامات اتمی تازه ایران شد.


دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای در سایت این سازمان اطلاع داده است که جکی ولکات، بر اساس قواعد و رویه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار برگزاری نشست ویژه این شورا برای بحث درباره جدیدترین گزارش مدیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای حکومت ایران شده است.


در این بیانیه آمده است، دولت آمریکا با تمام قوا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فعالیت‌های راستی‌آزمایی این نهاد بین‌المللی در ایران حمایت می‌کند.


دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای شورای حکام درباره راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.


ادعای نماینده آمریکا: آماده گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران هستیم


نماینده آمریکا در این نشست با تکرار اتهامات آمریکا علیه کشورمان مدعی شد، واشنگتن درصدد گفت‌وگو با ایران است.


همچنین وی ادعا کرد: آمریکا حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران گفت‌وگو کند تا روابط میان دو کشور به حالت عادی بازگردد.


نماینده آمریکا با استفاده از الفاظ «سیاست لبه پرتگاه» و «فنون اخاذی» توسط ایران افزود: این اقدامات کمکی به کاهش تحریم‌ها علیه تهران نخواهد کرد.


وی در ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران را نشانه تلاش کشورمان برای آنچه وی آن را اخاذی از جامعه بین‌المللی خواند دانست.


واکنش روسیه به درخواست برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس درباره ایران


میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس در خصوص ایران، روابط بین‌المللی را سرشار از شگفتی‌ دانست.


اولیانوف در حساب توئیتری خود نوشت: روابط بین‌المللی سرشار از شگفتی‌هایی است که با عقل سلیم جور درنمی‌آیند. آمریکا از برجام خارج شده و در تلاش است بر خلاف قوانین بین‌المللی آن را کاملاً تخریب کند.


نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ادامه می‌افزاید: حالا این آمریکا است که امروز خواستار نشست شورای حکام آژانس شده تا ایران را بابت انحراف‌های جزئی از مفاد فرعی برجام سرزنش کند.


غریب‌آبادی: اروپا از اقدامات آمریکا ابراز نگرانی کند نه ایران


غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی سخنانی تصریح کرد: درواقع، این یک طنز تلخ است که این جلسه با درخواست ایالات‌متحده آمریکا برگزار می‌شود، همان رژیمی که وضعیت کنونی، نتیجه رفتار غیرقانونی تهدیدآمیز آن است. لازم به ذکر است که تحولات اخیر هیچ ارتباطی با موضوعات مرتبط پادمانی و چارچوب مأموریتی شورای حکام ندارد. موضوعات مرتبط با اجرای برجام، در سازوکارهای تعیین‌شده آن مورد مشورت قرار خواهند گرفت.


نماینده دائم ایران در آژانس با ذکر این نکته که سیاست خارجی و رفتار آمریکا، مشحون از تناقض و دوگانگی است که بی‌اعتمادی را افزایش داده و بی‌اعتباری را برای آن به ارمغان داشته است، بیان کرد: این حقیقت که ایالات‌متحده که از برجام خارج شده و از هیچ تلاشی برای نابودی آن دریغ نداشته، خواستار برگزاری این نشست شده تا درخواست اجرای همان توافق را داشته باشد، یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های این تناقض است.


غریب‌آبادی اضافه کرد: ایالات‌متحده آمریکا نه‌تنها قطعنامه شماره 2231 (سال 2015) شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و از همه تعهداتش ذیل آن سرباز زد، بلکه بی‌امان، دیگران از جمله دولت‌های مستقل و موجودیت‌های خصوصی را مورد فشار، قلدری و ترس قرار داده تا همان کار را انجام دهند.


وی خاطرنشان کرد: فقط در طول یک سال گذشته، ایالات‌متحده آمریکا برخلاف حقوق بین‌الملل، 20 مورد تحریم‌های فراسرزمینی عمده را علیه کشور من اعمال کرد. در همین زمان، ایالات‌متحده رئیس‌کل سابق بانک مرکزی ایران را تحریم کرد، همه مجوزهای عمومی را که به‌واسطه تعهدات ذیل برجام صادر شده بود ابطال کرد؛ مجدداً تمام تحریم‌هایی را که با توجه به تعهدات برجام لغو شده بود، از جمله در بخش نفت و گاز، برقرار کرد؛ بیش از 700 فرد و نهاد از جمله آن‌هایی را که به‌واسطه تعهدات برجام رفع تحریم شده بودند تحریم کرد؛ بخش مس، آلومینیوم، فولاد و آهن ایران را تحریم کرد؛ بخش پتروشیمی را نیز تحت تحریم قرار داد که تمامی این‌ها سبب رنج ناعادلانه مردم عادی شده است.


نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های اعمالی بر سیستم بانکی و مالی، حتی بر فعالیت‌های انسان‌دوستانه نیز سختی و مشقت وارد کرده، چه برسد به روابط تجاری عادی. تحریم‌ها، دسترسی به محصولات ضروری داروخانه‌ای و پزشکی را محدود کرده و از انتقال کمک‌های انسان دوستانه در زمان فاجعه جلوگیری کرده‌اند.


وی با بیان اینکه ناتوانی سازمان‌های بشردوستانه و ایرانیان خارج از کشور در انتقال کمک‌های خود به ایران در طول سیل‌های اخیر، نمونه‌ای آشکار از این واقعیت است، عنوان کرد: ایالات‌متحده حتی دستور موقت مشخص‌شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در سوم اکتبر 2018 را اجرا نکرد و در عوض، تحریم‌های یک‌جانبه بیشتری را علیه ایران اعمال و وضعیت را در ضدیت با دستور دیوان، وخیم‌تر کرد.


انتهای پیام/4129


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته