دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1398 - 13:01
درویش در گفتگو با آنا:‌

معیشت افرادی که در محدوده جنگل هیرکانی زندگی می‌کنند، باید تأمین شود

کارشناس محیط زیست گفت: با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی معیشت افرادی که در محدوده این جنگل‌ها زندگی می‌کنند، باید تأمین شود تا توان تاب‌آوری آنها کاهش پیدا نکرده و منطقه امن شود.
کد خبر : 403588
jngl.jpg

محمد درویش در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در یونسکو گفت: وقتی یکی از قلمروهای طبیعی کشوری به عنوان میراث مشترک در یونسکو به ثبت می‌رسد، اجازه دخل و تصرف، ساخت و ساز و تغییر کاربری در آن محدوده از بین می‌رود.


وی افزود: این آثار ثبت‌شده تنها باید به‌عنوان آثار ارزشمند حفاظت شود و درواقع درجه حفاظتی آنها افزایش پیدا می‌کند.


این کارشناس محیط زیست افزود: دولت‌هایی که این مناطق میراث طبیعی در آنها قرار دارند، موظف هستند که وسایل اطفای حریق مجهز در اختیار داشته باشند تا در صورت وقوع خطر و آتش‌سوزی در این جنگل‌ها خسارت کمتری به این جنگل‌ها وارد شود.


درویش با تأکید بر اینکه ورود دام به این جنگل‌ها کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: معیشت افرادی که در محدوده این جنگل‌ها زندگی می‌کنند باید تأمین شود تا توان تاب‌آوری آنها کاهش پیدا نکرده و منطقه امن شود.


وی با اشاره به اینکه بحث دفن زباله در این جنگل‌ها نیز ممنوع می‌شود، افزود: درواقع نوع حفاظت از این جنگل‌ها تغییر می‌کند و نباید هیچ شیرابه‌ای وارد جنگل‌ها شود. در واقع این موضوع امیدی در دل فعالان محیط زیست ایجاد کرده است تا به بهانه توسعه، این مناطق دستخوش تغییر نشود.


این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: البته این را هم باید بگوییم که 90 درصد این میراث طبیعی در حال حاضر نیز در قلمرو مناطق حفاظت‌شده قرار دارد اما از 1.7 میلیون هکتار جنگل هیرکانی، 107 هزار هکتار آن استانداردهای لازم را داشته و از بالاترین درجه حفاظت برخوردار است.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد درویش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته