دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1398 - 07:00

شناخت انسان با مطالعه «درآمدی بر شهر در گذر تاریخ»

شهر معادل انسان است و طبق نظر شهر‌شناسان شهر تبلور عمل، اراده و انگیزه انسان بوده و منبع مناسبی برای شناخت انسان است.
کد خبر : 402684
121221.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه  فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شهر معادل انسان است به تحقیق شهر‌شناسان شهر عمل، اراده و انگیزه انسان است و نخستین تحول و ظهور پیدایش شهر است.‌ ایده شهر با ارزش‌های انسانی و برای تأمین و تابع مقاصد خاص سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انسان در طول تاریخ شکل گرفته است. موضوع پژوهش که در کتاب «درآمدی بر شهر در گذر تاریخ» آمده، سیر تاریخی شهر به منزله انسان است.


شهر محل پیدایش و زیست انسان از قدیم‌ترین واژه‌ها در فرهنگ انسانی است، آثار سقراط، افلاطون و ارسطو با تحلیل شهر شروع شده است، مرگ و تولد شهرها از دوره باستان تاکنون موضوع تحقیق است. شهرها مانند انسان با ده‌ها صفات اخلاقی وصف شده‌اند، پژوهش حاضر موضوعات اصلی پیرامون شهر در طول تاریخ تحقیقات شهری است. در ماورای این تحقیقات گسترده، یک حقیقت واحد شهر وجود دارد که تاکنون به صدها شکل خود را نشان داده است.


در مقدمه این کتاب آمده است: «کعبه نماد و واحد شهر در تاریخ است، در هنگام ظهور اسلام نماد رقابت دین زرتشت، دین مسیح، دین موسی و دین محمد قرار گرفت و به‌زودی جنگ شهرها آغاز شد، از حادثه و حقیقت متافیزیکی در واقعیت تاریخی با عنوان سیاست کعبات یاد کرده‌اند که در خط فاصل سرزمین‌های مصر و شام و ایران و بین‌النهرین ده‌ها کعبه متعلق به رهروان ادیان آسمانی تأسیس شد، در این جنگ کعبات فقط یک کعبه نماد شهری جاویدان باقی ماند، به این وجه اهمیت کعبه شرق‌شناس فرانسوی لویی ماسینیون توجه کرده است. سیاست کعبات به مفهوم مرکزیت ازلی و ابدی کعبه نسبت به همه مکان‌ها و زمان‌های مقدس است. حادثه کعبات نشان می‌دهد نقطه آغاز تاریخ‌نگاری، پژوهش در شهر است».


کتاب «درآمدی بر شهر در گذر تاریخ» که وجه اهمیت و جایگاه شهر در تاریخ سیاسی و فلسفه سیاسی را نشان می‌دهد، بررسی تاریخی سیاسی و اجتماعی و فلسفی شهر است، هدف از این پژوهش به دست آوردن الگوهای خاص شهرسازی است که مؤثر در پیشرفت انسان بوده است، ارائه مدل از ادوار مطلوب توسعه شهر از جمله قرون وسطی است.


سیر تاریخی بررسی شهر در جهان، جنگ دائم شهرها از شهرهای فسیلی دوره باستان به دوره قرون وسطی که دوره افزایش فوق‌العاده جنگ شهرهای با دیوارهای بسیار بلند ایدئولوژی و صفات و سنن مشخص است و تا دوره مدرن که عصر شهرهای بی‌روح و خاکستری و بدون دیوار است، حقیقت شهر مانند حقیقت انسان است و همواره درپی بازسازی خود با استفاده از نیروی پویا آرمان‌شهری برای تغییر و تأسیس و طراحی محیطی بهتر و فضایی کارآمدتر در شهر برای تأمین پیشرفت در رفتار انسان است.


کتاب «شهر در گذر تاریخ» اثر محمدرضا شهیدی‌پاک که صاحب تألیفات تخصصی دیگری در حوزه شهرشناسی است، برای استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه شهرشناسی وارد بازار کتاب شده است.



انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب کتابخوانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته