ایتحفه؛ از خرید سوغات محلی شهرهای ایران تا کمک به توسعه کسبوکارهای کوچک
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از جاذبههای هیجانانگیز گردشگری برای همه ما خرید سوغات است. امتحان کردن خوراکیهای محلی یا داشتن نمادی از صنایع دستی هر شهر برای همه گردشگران لذتبخش است.
ایتحفه یک سایت خردهفروشی مخصوص سوغات محلی شهرهای ایران است که آجیل و خشکبار، شیرینی، صنایع دستی، ترشیجات، محصول دریایی، لبنیات و محصولات گیاهی را به صورت آنلاین به فروش میرساند.
ایتحفه یک استارتآپ تحت حمایت پارک علم و فناوری هرمزگان است که اخیراً فعالیت خود را در فروش آنلاین سوغاتهای محلی شروع کرده است. دفتر مرکزی ایتحفه در بندر عباس قرار دارد و در حال حاضر بیش از 200 سوغات از شهرهای مختلف ایران در این سایت به فروش میسد.
تیم هفت نفره این استارتآپ حدود یک سال برای راهاندازی سایت تلاش کردهاند و حالا دو هفتهای میشود که ایتحفه به طور رسمی کار خود را شروع کرده است. به گفته رشید، ایتحفه در حال حاضر با بیش از 20 برند برای تأمین سوغات قرار بسته است.
این سایت خردهفروشی آنلاین برای انتخاب تأمینکنندههای سوغات از مردم بومی هر شهر نظرسنجی میکند تا محبوبترین برند مشخص شود. بدینترتیب بهترین کیفیت به مشتریان ارائه داده میشود.
احسان رشید بنیانگذار ایتحفه در گفتگو با خبرنگار آنا در خصوص نحوه انتخاب سوغاتهای محلی گفت: برندها با توجه به نتایج نظرسنجی مردم انتخاب میشوند. برای مثال سوغات کرمانشاه نان برنجی است. با این حال مشخص نیست که از بین 60 کارگاهی که در این شهر نان برنجی تولید میکنند، کدام کیفیت بهتری دارد و از محصولات درجه یک استفاده میکند. پاسخ این سؤال را تنها خود مردم بومی کرمانشاه میدانند.
ایده ایتحفه از کجا آمد؟
رشید که پیش از این کارمند پالایشگاه بوده رفت و آمد زیادی میان شمال و جنوب کشور داشته است. در یکی از همین سفرها سری به اردکان میزند و هوس چشیدن طعم ارده اصیل را میکند. از مردم شهر سراغ یک برند خوب برای خرید ارده را میگیرد و اردهفروشی محلی به وی معرفی میکنند. ارده خریداری شده چنان کیفیت و طعمی داشت که از معروفترین برندها نیز پیشی میگرفت.
صاحب این مغازه اردهفروشی بیش از 70 سال در تولید ارده تجربه داشته اما متأسفانه برندسازی برای آن نشده بود. بنابراین ایده جالبی بود که این برندهای محلی ناشناخته را به بازارهای خارج از شهرشان نیز معرفی کنیم.
رشید در این باره بیان کرد: بدین ترتیب نهتنها به کسبوکارهای کوچک کمک میشود بلکه برندهای مورد تأیید مردم منطقه به بازارهای خارج از شهر راه مییابند.
سوغات ایرانی وارد بازار خارجی میشود
فاز اول برنامه فعالیت ایتحفه برای بازارهای داخل ایران تنظیم شده که در حال اجرایی شدن است. بنیانگذار این سایت خردهفروشی آنلاین برنامه دارد که تا دو سال آینده سوغاتهای محلی را برای فروش در بازارهای خارجی آماده کند.
رشید در این خصوص گفت: ایتحفه پتانسیل این را دارد که سفیر سوغات ایران شود چراکه با بهترین برندهای محلی کار میکند. شرکتهای زیادی هستند که تنها با مشتریان خارجی کار میکنند اما معرفی برندهای محبوب به بازار داخلی از رسالتهای اصلی ماست.
برنامههای آینده ایتحفه علاوهبر ورود به بازارهای خارجی، افزایش تعداد و تنوع محصولات موجود در سایت است. این استارتآپ ابتدا به سراغ سوغاتهای بسیار معروف شهرها رفته اما برنامه دارد سوغاتهای کمتر شناختهشده را نیز به بازار معرفی کند.
در حال حاضر سوغات شهرهای هرمزگان، اردبیل، خراسان رضوی و کرمان در سایت ایتحفه فعال شده و علاقهمندان میتوانند سوغات مورد نظر خود را به راحتی خریداری کنند.
ایتحفه برای همکاری به سراغ کارگاههای محلی و معتبر در شهرها میرود. چراکه این کارگاههای محلی واقع در شهرستانها هستند که به برندسازی و معرفی به بازار نیاز دارند. شرکتهای تولیدکننده بزرگ معمولاً میدانند محصولاتشان را به کدام بازارها عرضه کنند.
ایتحفه به گسترش کسبوکارهای کوچک کمک میکند
کارگاههای محلی به صورت صنعتی و گسترده فعالیت نمیکنند اما شهرت زیادی در شهرشان دارند. بنابراین ایتحفه محبوبترین و باکیفیتترین کارگاهها را شناسایی میکند تا سوغات خود را از طریق آنها تأمین کند.
رشید درباره نحوه همکاری با کارگاههای محلی گفت: یکی از سوغاتهای معروف اردبیل حلوا سیاه است که کارگاههای زیادی این محصول را تولید میکنند. با این حال دو کارگاه با سابقه بیش از 50 سال در اردبیل وجود دارند که از هر نظر معتبر و باکیفیت هستند. بنابراین طبیعی است که برای تأمین حلوا سیاه به سراغ این دو کارگاه برویم.
خرید برای برای همه هموطنان ممکن است
ارسال محصولات ایتحفه برای تمام شهرهای کشور امکانپذیر است. این استارتآپ از پست پیشتاز برای ارسال محصولات استفاده میکند که امکان ارسال به روستاها را نیز فراهم کرده است.
یکی از مشکلات استارتآپها موضوع پست و حملونقل است چراکه حمل مرسولات باید بااحتیاط انجام شوئد تا محصول صحیح و سالم به دست مشتری برسد. پست در پذیرش بستههای ارسالی کمی سختگیر است، مسئولیتی در قبال خراب شدن محصول نمیپذیرد و در بستهبندی نیز مشکلاتی وجود دارد.
رشید در خصوص مشکلات لجستیکی گفت: با توجه به این که اکثر محصولات ایتحفه خوراکی هستند احتمال خراب شدن آن وجود دارد، بحث حمل و نقل در چنین کسبوکاری بسیار حائز اهمیت است. امیدواریم که در آینده و با رشد ایتحفه بتوانیم سیستم حمل و نقل مخصوص شرکت را راهاندازی کنیم تا محصولات کاملاً سالم به دست مشتریان برسند.
محصولات ایتحفه تنها به سوغات خوراکی ختم نمیشوند؛ صنایع دستی نیز برای فروش در این سایت قرار دارد و تنوع آن نیز بهزودی بیشتر خواهد شد. ایتحفه در این حوزه نیز با کارگاههای معروف و معتبر شهرها همکاری میکند. البته ممکن است برای تأمین برخی از محصولات مانند فیروزه نیشابور از تأمینکنندهای روستایی نیز بهره ببرد.
انتهای پیام/4107/4021/
انتهای پیام/