دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1398 - 16:50
نزول 25 درصدی حضور در یونیورسیاد؛

کاهش یونیورسیادی‌های ایرانی در هر دوره مسابقات/آیا ورزش دانشگاهی قربانی می‌شود؟

سه دوره گذشته مسابقات یونیورسیاد با وجود استقبال دانشجویان و جامعه از حضور ورزشکاران کشورمان در این مسابقات، در هر دوره تعداد ورزشکاران کشورمان 25درصد کاهش داشته است.
کد خبر : 401688
636970595105519561_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سی‌امین دوره یونیورسیاد تابستانی دانشجویان جهان در 18 رشته ورزشی از ۱۲ الی ۲۳ تیرماه در شهر ناپل ایتالیا برگزار می‌شود. کاروان اعزامی دانشجویان کشورمان در رشته‌های تیروکمان، تکواندو (پومسه و مبارزه) و تیراندازی در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته والیبال تنها در بخش آقایان به یونیورسیاد تیم اعزام می‌شود. تیم اعزامی ایران شامل ۴۲ ورزشکار، ۲۸ همراه و سه خبرنگار است. ۶۵ درصد این کاروان پسر و ۳۵ درصد بقیه دختر هستند.


اعزام کاروان کیفی به مهمترین رویداد ورزشی دانشجویان جهان


حضور کشورمان تنها در چهار رشته ورزشی و اعزام یک کاروان کیفی به مهمترین رویداد ورزشی دانشجویان جهان نقدهای زیادی را متوجه خود کرده است که دلایل زیادی از جمله مشکلات مالی، محدودیت سنی در این مسابقات و نبود دانشجوی ورزشکار در توجیه این مشکلات از سوی مسئولان ذی‌ربط بیان شده است. هرچند این توجیهات نیز از سوی منتقدان و صاحب‌نظران ورزش غیر قابل پذیرش بوده زیرا آنان مشکلات مطرح شده را از ناکارآمدی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی می‌دانند.


جذب اسپانسر و حامی مالی یکی از وظایف فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی است. با توجه به اینکه این مسابقات بین‌المللی است و در دوره‌های قبلی یونیورسیاد دانشجویان کشورمان رتبه‌های نهم و دهم این مسابقات را از آن خود کرده‌اند و توجه جامعه به این مسابقات بیشتر از گذشته شده است،  از همین رو جذب اسپانسر آسان‌تر شده است. از همین رو محدودیت‌های مالی قابل پذیرش نیست.


همچنین به گفته کمال جوانمرد سرپرست اداره کل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی دو فدراسیون تنیس روی میز و دوومیدانی حاضر به اعزام ورزشکار و حمایت مالی شده‌اند اما این درخواست از سوی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی پذیرفته نشده است که همین موضوع در ذهن اذهان عمومی سؤال باقی مانده است.


از دست دادن جایگاه کشورمان در مسابقات یونیورسیاد / افت ورزشی دانشجویان کشورمان در میادین بین‌المللی


اعزام یک کاروان کیفی به مسابقات یونیورسیاد این توقع را ایجاد می‌کند که ورزشکاران اعزامی به این مسابقات مدال‌های خوشرنگ را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.


در بیست‌وهشتمین یونیورسیاد دانشجویان جهان 84 ورزشکار به نمایندگی کشورمان حضور داشتند که توانستند رتبه نهم را به‌دست آورد. همچنین در بیست‌ونهمین یونیورسیاد کاروان ورزشی ایران با حضور 62 ورزشکار توانست 23 مدال (هشت طلا، چهار نقره و ۱۱ برنز) رده دهم یونیورسیاد چین تایپه قرار گرفت و در این دوره از رقابت‌ها شاهد حضور رژه ورزشکاران زن با حجاب اسلامی و کسب مدال‌های خوشرنگ بودیم که این حضور با استقبال رسانه‌ها و مسئولان فیزو و جهانی همراه بود. امسال نیز در سی‌امین دوره یونیورسیاد تنها 42 ورزشکار از کشورمان در این رویداد حضور دارد.


محمدرضا دهخدا رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در دوره قبلی تعداد کاروان اعزامی دو برابر کاروان اعزامی امسال بود و توانست رتبه دهم یونیورسیاد را از آن خود کند، انتظار می‌رود ما نیز در این مسابقات رتبه ۲۰ را به دست آوریم. پیش‌بینی در ورزش بسیار سخت و دشوار است اما هدف‌گذاری ما برای این مسابقات کسب رتبه ۱۵ تا ۲۵ مسابقات سی‌امین یونیورسیاد ناپل-ایتالیا است‌.


نزدیک به نیمی از کاروان اعزامی کشورمان به مسابقات یونیورسیاد را کادر فنی و اجرایی تشکیل می‌دهند


تنها کاهش اعزام را نمی‌توان دلیل افت این جایگاه دانست بلکه بسیاری از صاحب‌نظران انتخاب کادر فنی و کادر اجرایی همراه کاروان اعزامی کشورمان به سی‌امین یونیورسیاد را نیز غیرکارشناسی دانسته و رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی را مسئول پاسخگویی به نتایج به دست آمده در مسابقات سی‌امین یونیورسیاد می‌دانند. زیرا احکام این کادر فنی و کادر اجرایی از سوی دهخدا صادر شده است. لازم به ذکر است که  نزدیک به نیمی از کاروان اعزامی کشورمان به سی‌امین یونیورسیاد را کادرفنی و کادر اجرایی تشکیل داده است.


مسابقات یونیورسیاد تنها مسابقه بین‌المللی نیست بلکه این مسابقات را می‌توان انگیزه دانشجویان برای شرکت در رویدادهای ورزشی دانست، می‌توان با استفاده از این مسابقات شور و نشاط را به دانشگاه‌ها بازگرداند و از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد. مسابقات دو سال یک بار به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود. حضور در این مسابقات اعتماد به نفس دانشجویان را تقویت می‌کند و حضور در این رقابت‌ها حق تمامی دانشجویان ورزشکاری است که می‌توانند برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.


انتهای پیام/4107/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته