دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1398 - 10:03
سخنگوی وزارت امور خارجه:

انگلیس بحران‌زده ترجیح می‌دهد با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا همراهی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انگلیس با توجه به بحران برگزیت و بی‌دولتی ترجیح می‌دهد با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا همراهی کند.
کد خبر : 400238
_MID7263.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجه و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشست خبری سیدعباس موسوی صبح امروز در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.


اعتراض ایران به شورای امنیت ملی به دنبال تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا


وی درباره تجاوز پهپادی جاسوسی و اقدامات حقوقی ایران گفت: ما علاوه بر اقدامات سیاسی و دیپلماتیک و احضار سفیر سوئیس، اقدامات حقوقی را برای اعتراض و شکایت انجام دادیم که مهم‌ترین آن، نامه اعتراضی ایران به شورای امنیت ملی است. ما امیدواریم با اسناد ارائه شده، متجاوزان و آن‌هایی که دنبال تبلیغات منفی هستند بفهمند اقدام اشتباهی انجام دادند.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون وزیر امور خارجه انگلیس به ایران و اظهارات ضد ایرانی‌اش بعد از دیدار با مقامات کشورمان، افزود: این شیوه انگلیسی‌ها به ویژه در سفر اخیر را غیرسازنده می‌دانیم، اندرو موریسون برای آشنایی با مواضع ایران به کشور سفر کرد و دیدار‌هایی با مقامات ایران ازجمله عراقچی داشت که دیدار بسیار صریحی بود و دو طرف مواضع خود را بیان کردند و طرف ایرانی تمام موارد را به خاطر اینکه وی تازه‌کار است گفت و مواضع ما را اعلام کرد.


وی گفت: حرف‌هایی که بعد از دیدار گفتند نمی‌پسندیم و سازنده نمی‌دانیم قصد تحلیل ندارم، ولی شاید بتوان گفت: انگلیس با توجه به گرفتار‌های داخلی، با بی‌دولتی مواجه و گرفتار بحران برگزیت است و از این رو با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا همسو شده و همراهی با این سیاست‌ها برای ایران غیرقابل قبول است.


ایران از کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند


موسوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند و به دنبال افزایش تنش در منطقه نیست، گفت: همه کسانی که به دنبال راهکار‌هایی برای حل تنش هستند را به ریشه و علت وقوع آن ارجاع می‌دهیم که علت آن همان بدعهدی‌ها و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران است.


حیات برجام به اجرای تعهدات از سوی همه طرف‌ها بستگی دارد


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره ادامه توافق هسته‌ای با کشورهای باقی‌مانده گفت: ما تاکنون به برجام متعهد هستیم و اقدامات ما در چارچوب برجام است، ولی حیات و ممات برجام به عنوان یک دستاورد و توافق چندجانبه بین‌المللی به اجرای تعهدات از سوی همه طرف‌های برجامی بستگی دارد. با خروج غیرقانونی آمریکا کشور‌های باقی‌مانده متعهد شده بودند نگذارند این دستاورد از بین برود و ایران با وجود نداشتن تمایل مجبور شد در داخل مکانیسم برجام واکنش نشان دهد و برخی تعهدات کاهش یافت؛ ما منتظر اروپا نمی‌مانیم و با کشور‌های دوست به دنبال راهکار‌هایی هستیم و این تلاش‌ها از سوی دوستان و همسایگان ما ازجمله روسیه ادامه دارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در بلژیک تصریح کرد: پرونده اسدی در دستور کار وزارت امور خارجه و نهاد‌های ذی‌ربط قرار دارد و با توجه به پیچیدگی‌های فنی آن، این کار در حال انجام است و وکلای اسدی در حال پیگیری هستند، ولی این پرونده سیری دارد که در حال انجام است و امیدواریم در نهایت به نفع وی ختم و بی‌گناهی‌اش که برای ما محرز است، برای آنها ثابت شود. در هر صورت تصمیم‌گیری درباره مجرمان امنیتی را قوه قضائیه و دستگاه ذی‌ربط انجام می‌دهد.


وی درباره پرونده نازنین زاغری افزود: خانم زاغری یک فرد دوتابعیتی و ایران به صراحت آن را اعلام کرده است و قوانین ما نیز نشان می‌دهد که ایران دوتابعیتی را نمی‌پذیرد. ما هرگونه مزاحمت برای کار‌های عادی و جاری سفارت در لندن را نمی‌پذیریم به آنها اعلام کرده‌ایم که این‌گونه اقدامات خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است و مورد پذیرش ایران نیست.


موسوی درباره ادعاهای مطرح‌شده درباره حمله سایبری آمریکا به ایران گفت: توان پدافند دفاعی سایبری ما در برابر این حملات زیاد است و بعید می‌دانم اثرگذاری خاصی داشته باشند، ولی صرف این اعتراف اگر رسمی باشد نشان می‌دهد دچار اشتباه بزرگی شدند و خلاف حقوق بین‌الملل، علیه یک دولت مستقل اقدام به عملیات سایبری کردند که در جای خود می‌تواند مبنای کار حقوقی قرار بگیرد.


وی با توصیه مجدد به اروپایی‌ها درباره خواندن برجام، تأکید کرد: برجام به طرف‌های این توافق بین‌المللی اجازه می‌دهد اگر طرفی نقض عهد کند، طرف مقابل اقداماتی انجام دهد. طبعاً ایران می‌تواند در صورت زائل شدن تعهدی از سوی آنها و اجرا نشدن بندهایی، تعهدات خود را کاهش دهد و حتی از برجام خارج شود. آنها نمی‌توانند ادعا کنند ایران نقض عهد کرده و تعهدش را اجرا نکرده است.


موسوی افزود: ۱۵ گزارش اخیر آژانس نشان می‌دهد ایران با وجود بدعهدی‌ها و بی‌تعهدی آنها، کماکان به برجام پایبند بوده و در قالب آن عمل کرده است. اگر ایران همان ابتدا نقض تعهدات خود را اجرایی می‌کرد، شاید ادعاهایشان مسموع بود، ولی اقدامی که ایران انجام داده، واکنشی به کاهش تعهدات طرف مقابل بوده است و بنابراین چنین حرف‌هایی به‌ هیچ عنوان قابل قبول نیست.


برگزاری کارگاه اقتصادی منامه در بحرین شرم‌آور است


سخنگوی وزارت امور خارجه با شرم‌آور خواندن برگزاری کارگاه اقتصادی منامه، گفت: برگزاری کنفرانسی که باعث تشتت در جهان اسلام و فراموشی آرمان فلسطین شود یا اینکه قدس شریف، فلسطین و حقوق مردم فلسطین را تباه کند شرم‌آور است و این کنفرانس که به نوعی به حراج گذاشتن آرمان فلسطین است، راه به جایی نخواهد برد و قطعاً محکوم به شکست است و ما این اقدام آنها را محکوم می‌کنیم.


موسوی درباره سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن  به ایران و واکنش مقامات آمریکایی به آن، گفت:  نخست‌وزیر ژاپن حامل پیام شفاهی بود و پیام کتبی در کار نبود. آنها خواستار کاهش تنش در منطقه هستند و تمایل ندارند که در این منطقه مهم تنش وجود داشته باشد.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام آمادگی برخی از کشورهای منطقه برای میانجی‌گری میان ایران و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس ازجمله عربستان، تصریح کرد: ما پیش‌تر نیز گفته‌ایم که هیچ‌گونه میانجی‌گری را رد نمی‌کنیم. کشورهای زیادی ازجمله برخی از کشورهای منطقه و کشورهای شرق دور و حتی کشورهای اروپایی بودند که از ما خواستند در این زمینه میانجی‌گری کنند و ما از آن جهت که خواهان تعامل و گفتگو با همسایگانمان هستیم، این میانجی‌گری را رد نکردیم. در هر صورت ما با قدرت و صلابت آماده گفتگو هستیم.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته