دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1398 - 07:55
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان:

ویلاسازها کمر به نابودی کشاورزی گیلان بسته‌اند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: افرادی که در گیلان و به‌ویژه در لاهیجان اقدام به ویلاسازی می‌کنند کمر به نابودی کشاورزی این استان بسته‌اند.
کد خبر : 399312

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا، چندی پیش فراخوانی توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان خطاب به دانشجویان محیط‌زیست و منابع طبیعی داده شد تا با استفاده از ظرفیت این دانشگاه، توانمندی‌های خود را به منصه ظهور رسانده و در راستای وظایف ذاتی خود عمل کنند.


از سوی دیگر در شبکه‌های اجتماعی خبری از رگ‌زدن درخت‌ها توسط چوپانان گیلانی انجام می‌شود که به تصور آنان این رگ‌زدن که خشک‌شدن درخت‌ها را به‌دنبال دارد، موجب رشد پوشش گیاهی زیر درخت‌ها می‌شود که اقدامی اشتباه است. در این راستا وظیفه مراکز علمی و دانشگاهی است تا با آگاه‌سازی این قشر از جامعه، مانع از این اقدام و کارهای غلط و غیرعلمی شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این زمینه در گفتگو با خبرگزاری آنا، نحوه فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ها درباره آگاه‌کردن چوپانان را تشریح کرده است.


سیروس بیدریغ در گفتگو با خبرنگار آنا درباره اقداماتی که مراکز علمی و دانشگاه‌ها می‌توانند در این‌ راستا انجام دهند، اظهار کرد: برای آگاه‌کردن این قشر از جامعه باید به‌صورت رودررو صحبت و آنان را از مضرات کارهایی که می‌کنند، آگاه کرد.


وی افزود: شیوه‌های اطلاع‌رسانی به‌صورت تراکت، خبر از طریق روزنامه و سایت و ... برای چوپانان فایده‌ای ندارد و در مورد دامداران و عشایر نیز این موضوع مصداق دارد؛ چراکه آنان در طبیعت آزاد هستند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان یادآور شد: هیچ وقت ارگان و نهادی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دادن به این افراد اقدامی نکرده و اداره‌های مرتبط مانند منابع طبیعی و یا اداره حفظ محیط‌زیست نیز نماینده‌ای برای آگاه‌کردن این قشر اعزام نکرده‌اند؛ اگر خواسته باشیم در این زمینه ورود کنیم و آگاهی‌های لازم را به این افراد به‌دور از رسانه بدهیم، باید به‌صورت گردهمایی و به‌صورت گروهی آنان را آموزش دهیم.


بیدریغ با توجه به وسعت گیلان و ییلاق‌های وسیعی که در این استان قرار دارد، گفت: منطقه سیاهکل و املش از مناطق وسیع گیلان است و روستاهای زیادی دارد و اگر خواسته باشیم روستا به روستا برای اطلاع‌رسانی مراجعه کنیم، نمی‌توانیم رسالت آگاهی‌سازی مردم را به‌دلیل وسعت و پراکندگی زیاد انجام دهیم.


وی اظهار کرد: با فرماندار سیاهکل برای آگاه‌کردن و آموزش‌دادن کشاورزان منطقه دیلمان مذاکره کردیم تا زمینه فعالیت اطلاع‌رسانی را فراهم کند. منتظر هستیم فصل تابستان با حضور در منطقه دیلمان، کشاورزان را با شیوه‌های مدرن کشاورزی آگاه کنیم.


ویلاسازی معضل زیست‌محیطی شده است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در بخش دیگری از این گفتگو معضل ویلاسازی در این شهر را یادآور شد و به آنا گفت: مشکل عمده موجود در لاهیجان از بین‌رفتن باغ‌های چای است که به‌دلیل موقعیت مناسب و آب‌وهوای مطلوب‌ این شهر، شاهد تغییر کاربری باغ‌های چای به ویلا هستیم.


بیدریغ ویلاسازی را معضل زیست‌محیطی دانست و یادآور شد: متأسفانه جایی که نباید مجوز تغییر کاربری باغ‌های چای بدهند، مبادرت به دادن مجوز ساخت‌وساز می‌کنند و در نتیجه با این اقدام از باغ‌های چای کاسته شده و به تعداد ویلاها افزوده می‌شود.


وی وظیفه خود و همکارانش را کار علمی و نوشتن مقاله و یادداشت در رسانه‌ها دانست که در این راستا در حد توان اقدام و فعالیت کرده‌اند و بیان کرد: وظیفه مسئولان اجرایی است که با انذارهایی که داده می‌شود، از ساخت‌وساز ویلا و تخریب باغ‌های چای جلوگیری کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان اذعان کرد: بیش از 80 درصد ویلاهای موجود، خانه‌های دوم محسوب می‌‌شود که صاحبان حداکثر یک ماه در آن اقامت دارند و با این ویلاسازی‌ها کمر به نابودی کشاورزی استان گیلان بسته‌اند و از مسئولان امر توقع رسیدگی داریم.


انتهای پیام/4117/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته