لزوم همسویی اهداف فردی و سازمانی برای تحقق اهداف دانشگاه آزاد اسلامی
مرتضی موسیخانی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سؤال که دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به داشتن بیش از 60 هزار عضو هیئت علمی و استاد حقالتدریس که میتوانند سفیران رسانهای باشند، تا چه حد موفق شده از ظرفیت کادر علمی خود در حوزه رسانهای و جنگ اقتصادی و دیپلماسی رسانهای بهره ببرد، اظهار کرد: مجموعه محیط داخلی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بهویژه نیروی انسانی که ما از آن بهعنوان سرمایههای اصلی یک سازمان نام میبریم، باید هدف سازمان قرار بگیرند و اهداف مشترکی با سازمان داشته باشند.
وی افزود: بهطور قطع این همسویی در هدف میتواند سینرژی و همافزایی ایجاد کند و میتواند سازمان را خیلی سریعتر به اهدافش برساند. قطعاً هرکدام از افرادی که وارد یک سازمان میشوند، اهداف فردی دارند و سازمان نیز برای خود یک هدف کلی و سازمانی دارد. اجماع و تلفیق اهداف سازمانی و همسویی اهداف فردی با سازمانی میتواند به تحقق اهداف سازمان مرکزی کمک بسیاری کند. در غیر اینصورت سازمان در رسیدن به اهدافش موفق نخواهد بود.
استادان در پازل فرهنگی و پیشرفتهای جامعه حضور داشته باشند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: باید از استادان بخواهیم برای تحقق اهداف عالی دانشگاه و نقش و رسالت دانشگاه در جامعه که از سوی طراحان نظام و ساختار کشور برای آن ایفای نقش قائل شدهاند، در پازل فرهنگی و پیشرفتهای جامعه حضور داشته باشند و در تصویر زیبای کشور عزیزمان قطعاً این اجزا باید ایفای نقش کنند و اگر اینها نخواهند در جای خودشان قرار بگیرند و نقش خودشان را ایفا کنند، بهطور قطع ما نمیتوانیم در دستیابی به اهداف کشور موفق شویم.
موسیخانی بیان کرد: وقتی هم موفق نشدیم، سازمان مرکزی هم از این ناکامی لطمه خواهد خورد؛ بنابراین همه استادان باید بدانند که در همسویی با اهداف دانشگاه و جامعه باید ایفای نقش کرده و برای رسالت و مأموریتی که برای دانشگاه پیشبینی شده است، کار کنند. یعنی کمبود نیروی متخصص شاید زمانی برای کشور ما بهمنظور توسعه دانشگاهها یک نیاز تلقی میشد؛ ولی از آن مهمتر نیروی انسانی است که بتواند جامعه را به سمت تعادل، پیشرفت آرمانها و اهداف کشور و انقلاب برساند؛ بنابراین نقش تکتک استادان در این برهه، کاملاً مشخص است و باید همه به آن بپردازند.
لزوم برگزاری ورکشاپها و نشستهای تخصصی برای همسویی بیشتر
وی تصریح کرد: اما اینکه ما چگونه این اتفاق را به سرانجام برسانیم، راهحل آن دستکاری کردن این مشکل توسط مدیران دانشگاهها و مسئولان دانشگاههاست. یعنی مدیران دستگاهها و سازمانها باید برای ترغیب و تهییج نیروی انسانی داخل سازمان و بسیج منابع و امکاناتشان در مسیر تحقق این اهداف، برنامهریزی و ایفای نقش کنند. این یک نقش مدیریتی است که شاید بهدلیل درگیرشدن در مسائل اداری روزمره، کمی مغفول مانده است و لازم است در این زمینه ورکشاپها و نشستهای تخصصی، ابتدا با استادان دانشگاه و سپس با بقیه مسئولان و کارمندان برگزار شود تا در جریان قرار بگیرند که به چه شکل و چگونه عمل کنند (چراکه ممکن است رشته تخصصی خیلی از استادان مرتبط نباشد).
موسیخانی خاطرنشان کرد: نهادهایی در درون دانشگاه بهویژه در حوزه هیئتهای علمی باید این موضوع را برعهده بگیرند و برگزاری نشستها به آنان واگذار و از آنان خواسته شود. چندی پیش برای اعضای مدیران گروه در دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین وظیفهای بهعنوان وظایف مدیرگروه تعریف شد که اقدام ارزشمندی بود. فکر میکنم این وظایف علاوه بر سطح مدیرگروه باید به سطح استادان نیز تقلیل پیدا کند، یعنی ما انتظارات و خواستههایمان را از یکایک استادان در این حوزه تخصصی بخواهیم و در ارزیابی عملکرد استادان و ارتقای رتبه آنها به استادانی که در این حوزهها ایفای نقش کردهاند، بها داده و نمره و معیار برای آنان قائل شویم.
استادان همیشه نقشی را که از آنان خواسته شده بهخوبی ایفا کردهاند
وی افزود: قطعاً استادان هم همراهی خواهند کرد. شاید علت اینکه برای استادان هم این مورد مغفول مانده است، این باشد که خیلی جدی از آنها خواسته نشده و به نقش آنها در این حوزه توجه نشده و اشراف نداشتهاند و انتظارات جامعه و دانشگاه به آنها منتقل نشده است. بهطور قطع اگر جایی از استادان موردی را خواستهایم، وارد قضیه شدهاند و نقش خود را ایفا کردند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در پاسخ به این پرسش که ارتقای سطح سواد رسانهای در واحدهای دانشگاهی به شدت پایین و محسوس است و در حد استانداردهای بینالمللی نیست، دانشگاه شما برای ارتقای این مورد چه برنامههایی دارد؟ گفت: نکته کاملاً درستی است و ما هم کمتر به این موضوع پرداختهایم و جا دارد که با راهنمایی تخصصی از سوی صاحبان رسانه و اصحاب حِرَف، بتوانیم کارگروه ویژه در این زمینه داشته باشیم. این از آن مواردی است که حتماً باید در دانشگاه به شکل علمی به آن پرداخته شود. شاید استادان ما ارتباط خوبی با رسانهها داشته باشند؛ اما هدفی را که ما میخواهیم، نتوانند پوشش دهند.
وی ادامه داد: به نظرم با تشکیل یک کارگروه و تشکیل کمیسیونهای مختلف در دانشگاهها بهخصوص دانشگاههایی که در حوزه علوم انسانی ایفای نقش میکنند، میتوانیم در زمینه ارتقای سطح سواد رسانهای پیشرفت خوبی داشته باشیم و این خلأ را پوشش دهیم.
تشکیل کارگروه با محور روابط عمومی و جریانهای مطبوعاتی دانشگاه
موسیخانی درباره روابط عمومی واحدهای دانشگاهی به عنوان شاهکلید ارتباطات رسانهای استادان و نقش پررنگ روابط عمومیها در ارتباط بین استادان و رسانهها گفت: میتوانیم کارگروه با محور روابط عمومی و جریانهای مطبوعاتی دانشگاه تشکیل دهیم و مطبوعات دانشگاهی میتوانند ابزارهای اجرایی این کارگروه باشند و با استادانی که در این حوزه صاحبنظر هستند، بهخوبی موضوع را آسیبشناسی کنیم و راهکارهای علمی و کار خوب و سازمانیافتهای را ارائه دهیم، بهشرطیکه این جریان منجر به جریان انحرافی در دانشگاه نشود؛ بلکه منجر به جریان آگاهیبخشی، روشنگری و تعامل مثبت با رسانهها که نقش اصلی را در این بین بازی میکنند، بشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین اظهار کرد: اگر رسانهها کمک کنند، ما در تحقق اهداف علمی، فرهنگی و هنری موفقتر خواهیم بود. شاید این تعامل مغفول بوده و حتماً نقش روابط عمومی بسیار مهم و مبرهن است.
وی در این خصوص که آیا میتوان در این زمینه آیتمهای تشویقی بهویژه برای دانشجویان نیز در نظر گرفت، گفت: نقش دانشجویان نیز در این پازل بسیار مهم است و باید دیده شود و منبع اصلی ما در دانشگاه برای هر نوع فعالیتی، ابتدا دانشجو است. بهویژه دانشجویان فنی مهندسی ما که علاقه بیشتری به حوزه علوم انسانی دارند. انجمنهای علمی دانشجویی در حوزه علوم انسانی، علوم جامعهشناختی و علوم روانشناختی، میتوانند خیلی برای تحقق این موضوع کمک کنند.
موسیخانی بیان کرد: آمادهایم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بهعنوان پایلوت، همکار روابط عمومی سازمان مرکزی باشیم و دوستانی که در این حوزه تصمیم به سیاستگذاری دارند و برنامههای عملیاتی داشته باشند، دعوت به همکاری کنیم.
رسانههای دانشگاه باید جنبه دانشگاهی بیشتری داشته باشند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تصریح کرد: ارگانها و مطبوعات بسیار خوبی در دانشگاه داریم که میتوانند صدای واحدها و صدای مشتریان ما باشند و این صداها را منعکس کنند و پخشکننده موفقیتها و پیشرفتهای دانشگاهی ما به جامعه باشند. رسانههای دانشگاه باید جنبه دانشگاهی بیشتری داشته باشند تا ما از این ارگان خبری به نحو مطلوب برای تعامل استفاده کنیم و پیشرفتهای دانشگاه را بهخوبی منعکس کنیم.
موسیخانی اظهار کرد: نقش روابط عمومی در دانشگاهها باید بسیار پررنگتر شود و جایگاهشان به عنوان رکن رکین دانشگاه ارتقای بیشتری یابد.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/