دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1398 - 01:48

برگزاری المپیاد دانشجویان برای برقراری عدالت ورزشی

برگزاری المپیادهای ورزشی موجب رعایت عدالت ورزشی و فرصت برابر برای همه دانشجویان شده است. در ادامه جزئیات این المپیادها را می‌خوانید.
کد خبر : 398593
هیئتهای ورزشی-2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گسترش کمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و به‌تبع آن ازدیاد روزافزون جمعیت دانشجویان دانشگاه‌ها از یک‌سو و اجرای مسابقات قهرمانی متعدد با رشته‌های ورزشی مشخص با عده‌ای محدودی از دانشجویان باسابقه ورزشی در قالب گروه‌های ورزشی به‌صورت متمرکز، موجب عدم رعایت عدالت ورزشی و فرصت برابر برای همه دانشجویان شده و نیز باعث عدم بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی و امکانات کالبدی در سطح دانشگاه‌ها شده است.


همچنین توسعه همه‌جانبه ورزش دانشجویی را با مشکلات عدیده و جدی مواجه ساخته است. بر این اساس، برگزاری جشنواره ورزش‌های همگانی با رشته‌های جدید ورزشی و تمایل دانشجویان برای شرکت در رویدادهای ورزشی در قالب درون دانشگاهی و استانی می‌تواند انگیزه‌ای برای شرکت دانشجویان با عملکرد بدنی متوسط به پایین در ورزش و قرار گرفتن در تیم ورزشی دانشگاه شود.


طرح برگزاری جشنواره ورزش‌های همگانی دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به‌صورت استانی و با جهت‌گیری مشارکت هر چه گسترده‌تر دانشگاه‌ها و به‌تبع آن دانشجویان و تحقق اهداف مندرج در برنامه توسعه ورزش دانشجویی تدوین و پس از نهایی شدن برای اجرا به دبیرخانه‌های ورزشی (دانشگاه‌های مادر) در هر استان از سوی اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.


برگزاری المپیادهای ورزشی پشتوانه مهمی درروند توسعه ملی ورزش همگانی دانشگاه‌های کشور است. والیبال چهارنفره، بسکتبال سه نفره، فوتبال (گل‌کوچک)، فریزبی، آمادگی جسمانی (کراس فیت)، طناب زنی، هفت‌سنگ مهارتی، دارت و هند پلو ازجمله رشته‌های برگزاری در دو بخش دختران و پسران جشنواره ورزشی‌های همگانی دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور است.


 هر دانشگاه با توجه به ظرفیت خود می‌تواند در هر رشته یک نماینده (تیم) و هر ورزشکار می‌تواند در یک‌رشته شرکت کند. در این طرح کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات بخش‌های آموزش عالی کشور (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیام‌نور، جامع علمی-کاربردی، فنی و حرفه‌ای، فرهنگیان، وابسته به سایر ارگان‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی) در قالب 31 استان مجاز به شرکت خواهند بود. دبیرخانه‌های استانی می‌توانند متناسب با ظرفیت‌های موجود در دانشگاه میزبان جشنواره، رشته‌های ورزشی (همگانی) که دارای استقبال خوبی در بین دانشجویان و گستردگی در دانشگاه‌های استان را می‌باشند را پیشنهاد و پس از تأیید اداره کل تربیت‌بدنی به مجموع رشته‌های فوق در هر یک از دو بخش دختران و پسران اضافه کند.


 شایان‌ذکر است اختصاص سهمیه برای هر رشته منوط به برگزاری آن رشته در 31 استان است و سهمیه در هر استان در هر رشته هفت سهم هست و اختصاص سهمیه بیشتر با توجه به میزان مشارکت و استقبال دانشگاه‌های استان و ظرفیت دانشگاه میزبان، می‌تواند افزایش یابد.


انتهای پیام/4107/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته