دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1394 - 15:31
رئیس سازمان غذا و دارو:

رایگان کردن داروهای شیمی درمانی منتفی شد

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حمایت‌های گذشته را برای داروهای شیمی درمانی ادامه خواهیم داد، گفت: رایگان کردن داروهای شیمی درمانی منتفی است.
کد خبر : 39797

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، رسول دیناروند در حاشیه اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خط تولید داروی «سلسپت» چند سالی است که دچار مشکل شده است، گفت: بر این اساس از 8 ماه پیش مجبور به واردات این دارو شدیم.


رئیس سازمان غذا و دارو، افزود: نوع ژنریک داروی سلسپت در بازار داخلی وجود دارد که هیچ گونه عوارض جانبی را به همراه ندارد و هزاران بیمار پیوندی این دارو را بدون مشکل مصرف می‌کنند.


وی با بیان اینکه امکان دسترسی تمام بیماران به این دارو وجود ندارد، عنوان کرد: اما امیدواریم تا پایان سال دوباره خط تولید آن در کشور راه‌اندازی شود.


دیناروند تاکید برخی پزشکان به مصرف نوع خارجی داروی «سلسپت» را نوعی ظلم و بی‌انصافی نسبت به بیمار دانست و افزود: این امر موجب می‌شود بیمار به موقع دارو را دریافت نکند.


رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مردم مطمئن باشند که تمام داروهای جایگزینی «سلسپت» وارد شده به بازار که دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند، هیچ گونه عوارضی ندارند.


وی در ادامه با بیان اینکه حمایت‌های گذشته را برای داروهای شیمی درمانی ادامه خواهیم داد، گفت: رایگان کردن داروهای شیمی درمانی منتفی است.


دیناروند هم چنین درباره داروهای مبتلایان به سیروز کبدی، گفت: 60 درصد مبتلایان به این بیماری درمان می‌شوند اما 40 درصد بقیه با پروتکل‌های درمانی موجود درمان نمی‌شوند و مقاوم هستند.


رئیس سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: برای این دسته از بیماران داروهای جدید خوراکی آمده که 98 درصد بیماران مقاوم با این داروهای جدید درمان می‌شوند اما هزینه سنگینی دارد به طور مثال برای یک دوره درمان 200 میلیون تومان هزینه دارد.


وی افزود: شرکت‌های خارجی فروش دارو با قیمت یکصد میلیون تومان برای هر دوره را پیشنهاد کردند که قبول نکردیم چون بیماران توان خرید این داروها را ندارند و آخرین پیشنهادات ارائه شده در این زمینه 65 میلیون تومان است.


دیناروند با بیان اینکه نوع ژنریک تولید شده این دارو از سه هفته پیش وارد بازار شده است، گفت: نوع ترکیبی این دارو نیز تولید شده اما مجوز ورود به بازار را پیدا نکرده و در حال آزمایش روی یکصد بیمار است.


به گفته رئیس سازمان غذا و دارو؛ این داروی ترکیبی ظرف چند ماه اخیر وارد بازار دارویی کشور خواهد شد.


وی درباره روند توزیع دارو در داروخانه‌ها گفت: تصمیم گرفتیم تا توزیع داروی اختصاصی در داروخانه 13 آبان نداشته باشیم و بین داروخانه‌های مختلف توزیع شود. صف مردم به خاطر دریافت داروها به خاطر مشکل تایید این داروها از سوی بیمه است زیرا اگر داروهای بیماران بیش از حد تعیین شده بیمه‌ها باشد دیگر داروخانه نمی‌تواند پول را از بیمه بگیرد.


دیناروند خاطرنشان کرد: بیمه‌ها قول داده‌اند که بدهی داروخانه‌ها را تا آخر اردیبهشت پرداخت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته