دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
باقری:

وقتی انقلابی رخ می‌دهد با تاریخ‌‌نگاری عشق و نفرت روبرو می‌شویم

یک منتقد کتاب گفت: وقتی انقلاب رخ می‌دهد با تاریخ‌‌نگاری عشق و نفرت روبرو می‌شویم که به تاریخ‌نگاری سیاه و سفید مرسوم شده است.
کد خبر : 397515
6730729879874987.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدحسین باقری بعد از ظهر امروز در جلسه نقد و بررسی کتاب «ایران بین دو انقلاب» در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی انقلاب رخ می‌دهد با تاریخ‌‌نگاری عشق و نفرت روبرو می‌شویم که به تاریخ‌نگاری سیاه و سفید مرسوم شده است. تا یک بازه زمانی که هیجانات فروکش کند و زوایای مختلف به‌صورت منطقی تحلیل شود این نوع تاریخ‌نگاری ادامه پیدا می‌کند.


وی افزود: وقتی در مواجهه با انقلاب اسلامی هستیم، نسبت‌گیری با زاویه‌های آثار علمی و تاریخی دشوار خواهد شد؛ کتاب «ایران بین دو انقلاب» با وجود چهارچوب‌های متدولوژیک تحریفاتی نیز از انقلاب در آن به چشم می‌خورد و پیوستاری منجسمی برای محققان وجود ندارد.


باقری عنوان کرد: تاکید بسیاری که آبراهاميان از درگیری‌های قومی و مذهبی اجتماع ایران دارد قابل تعمیم به کل اجتماع کشور نیست و نویسنده در این باب مستشرقانه رفتار کرده است.


وی افزود: درگیری‌های بین ملت‌ها بیشتر متوجه وزن‌کشی‌ها و سهم‌خواهی افراد از تأثیر خود در جریانات مختلف به وقوع پیوسته است. ساختار جامعه ایرانی ساختاری دینی و سنتی بود و نمی‌توان چنین تلقی کرد که گفتمان امام خمینی(ره) تحمیل شده است.


ناقد کتاب «ایران بین دو انقلاب» تصریح کرد: انگیزه‌ها و انگیخته‌های نویسنده موجب روایت صادقانه خواهد شد و آبراهامیان دردشناسی و درمان‌شناسی‌های از جامعه ایران ندارد و مرجعیت علمی این کتاب تعجب‌آور است و نمی‌تواند جامعیت داشته باشد.


وی با اشاره به شناخت کافی نویسنده از آگاهی طبقاتی جامعه ایرانی گفت: نسبت نقش امام خمینی(ره) و موضع‌گیری ایشان در بزنگاه‌های سیاسی کشور درست تبیین نشده است. رویدادها و اتفاقات برجسته انقلاب اسلامی ازجمله نهضت بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها دور از نگاه نویسنده مانده است که از خلأهای کتاب «ایران بین دو انقلاب» به شمار می‌رود.


انتهای پیام/4115/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته