دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1394 - 14:04
مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران:

900 سالمند مجهول‌الهویه در مراکز سالمندان تهران زندگی می‌کنند/ زنگ خطر سالمندی در ایران به صدا در آمده است

مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه به دلیل مشکلات مالی تعداد سالمندان مجهول‌الهویه افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر 64 آسایشگاه شبانه‌روزی در تهران فعالیت دارند که 4500 سالمند را نگهداری می‌کنند که 900 نفر آنها مجهول‌الهویه هستند.
کد خبر : 39555

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر احمد دلبری در نشست خبری که مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون از سالمندی به عنوان چالش یاد می‌کردیم ولی در حال حاضر سالمندی در صورتی چالش است که مدیریت نشود، گفت: سالمندان به عنوان نماد توسعه پایدار کشور هستند که باید وزارت رفاه و بهزیستی از این افراد به عنوان فرصت یاد کند.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران، افزود: سالمندی یک پدیده جهانی است و تنها مختص کشور ما نیست اما آنچه موجب نگرانی شده سالمندان آسیب‌پذیر است.


وی گفت: بخشی از سالمندان کهن سال کشور بالای 85 سال هستند که نسبت این افراد از افراد زیر 85 سال بیشتر است به گونه‌ای که در سال 1345 ، 10.8 درصد سالمندان کهن سال (بالای 85 سال) بودند که در حال حاضر این آمار به 14.9 درصد رسیده است.


دلبری با بیان اینکه سالمندی در حال زنانه شدن است، گفت: میزان زنان سالمند نسبت به گذشته در حال افزایش است که نیاز به بررسی دارد.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران حمایت از سالمند توسط خانواده را یکی از نگرانی‌های موجود دانست و گفت: خانواده‌ها از وضعیت گسترده در حال حاضر به هسته‌ای تبدیل شده‌اند و این امر موجب نگرانی ما در خصوص زیرساخت‌های لازم برای نگهداری از سالمند شده است.


وی افزود: بر اساس این دغدغه‌ها رهبری در سیاست کلی جمعیت که ابلاغ کرده‌اند در بند 6 و 7 به سلامت سالمندی اشاره داشته‌اند که در بند 6 به امید به زندگی تاکید شده است و خوشبختانه سیستم بهداشت و درمان کشور تلاش‌های جدی را در این خصوص انجام داده است.


دلبری در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در حوزه سالمندی باید به بحث سلامت و سبک زندگی توجه بسیاری شود و نیاز است که این موارد به صورت مداوم رصد شود تا بتوانیم سالمندی، سالم و پویا در کشور داشته باشیم.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران، گفت: باید برنامه ریز‌ی‌ها به گونه‌ای باشد که سالمندی با حداقل وابستگی و حداکثر استقلال در کشور داشته باشیم.


وی با تاکید براینکه سالمندان باید در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند، گفت: یکی از پدیده‌های سالمندی امنیت مالی و مراقبان آنهاست و بزرگترین دغدغه آنها بعد از بازنشستگی، تامین منابع زندگی است.


دلبری با بیان اینکه سالمندی الزاما با ناتوانی همراه نیست، افزود: متاسفانه در ذهن عموم مردم سالمندی با ناتوانی، معلولیت و مشکلات عدیده همراه است و زمانی که از سالمندی یاد می‌شود در ذهن عموم مردم، کمر خمیده تداعی می‌شود این در حالی است که سالمندی با زوال جسمی همراه است اما بلوغ فکری و عقلی در سالمندان به عنوان پتانسیلی است که می‌تواند راهگشای مسائل و آسیب‌های جامعه باشد.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران، در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بحث منابع مالی سالمندان و کسب درآمد به یک عامل استرس‌زا در سالمندان تبدیل شده که این امر موجب افزایش وابستگی آنها به خانواده و جامعه شده است.


وی افزود: ما باید به دنبال منابع درآمد برای زندگی سالمندان باشیم هر چند در این خصوص اقداماتی انجام شده اما این کافی نیست.


دلبری درباره طرح‌های پیشنهادی جهت کاهش وابستگی سالمندان به خانواده گفت: اگر یارانه‌ها هدفمند شود سالمندان وابستگی مالی به خانواده نخواهند داشت.


وی افزود: به دلیل مشکلات مالی تعداد سالمندان مجهول‌الهویه افزایش یافته است بنابراین اگر مراقبان سالمند را از پرداخت برخی مالیات‌ها معاف کرد می‌توان موجب افزایش نگهداری سالمند توسط خانواده شد.


به گفته مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران؛ تنها 3 درصد سالمندان نیاز به مراقبت دارند که این آمار در مقایسه با جمعیت سالمندی بسیار قابل توجه است.


دلبری افزود: در حال حاضر 64 آسایشگاه شبانه‌روزی در تهران فعالیت دارند که 4500 سالمند را نگهداری می‌کنند که 900 نفر آنها مجهول‌الهویه هستند ما نگران مسئله این سالمندان هستیم چرا که تعداد سالمندان مجهول‌الهویه در حال افزایش است.


وی تصریح کرد: مراکز روزانه نگهداری از سالمندان را در پایتخت فعال کرده‌ایم و آمادگی داریم که این مراکز افزایش یابند. البته تعداد آنها در حال حاضر کمتر از 10 مورد بوده و نیاز بیشتر به این مراکز احساس می‌شود.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه زنگ خطر سالمندی در کشوربه صدا درآمده است، گفت: ما باید تلاش کنیم در 22 منطقه تهران 22 سرای سالمند افتتاح کنیم.


دلبری در پایان خاطرنشان کرد: براساس آمار سال‌های گذشته در کشور 7.3 درصد سالمند وجود داشت و 36 درصد تخت‌های بیمارستانی را سالمندان پر کرده بودند بنابراین باید از هم‌اکنون برای سالمندان برنامه‌ریزی کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته