دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1398 - 04:40
در انگلستان؛

نمره نباید تنها ملاک پذیرش دانشجو باشد

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها برای پذیرش نباید تنها نمره دانش‌آموزان را در نظر بگیرند.
کد خبر : 385744
file-20180807-191013-1iezppt.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از کانورسیشن، دانشجویانِ از پیش‌زمینه‌های محروم، حضور کمرنگی در دانشگاه‌های برتر انگلستان دارند. این حضور کمرنگ در رشته‌های تحصیلی پرمخاطب مانند پزشکی بیشتر دیده می‌شود.


برای مثال در انگلستان، 80 درصد از دانشجویان پزشکی از فارغ‌التحصیلان 20 درصد از مدرسه‌های متوسطه این کشور هستند. این امر باعث می‌شود که حرفه‌های حوزه پزشکی در انحصار جمعیت خاصی از مردم جامعه باشد.


این نابرابری تنها به مشکل عدالت اجتماعی محدود نمی‌شود. بر اساس گزارش‌ها، در انگلستان احتمال کار کردن در مناطق روستایی و دورافتاده برای پزشکانی که از خانواده‌های ثروتمند می‌آیند، کمتر است. این پدیده در تخصص‌های کمتر محبوب مانند پزشک عمومی و روانشناسی بیشتر دیده می‌شود.


این امر باعث شده است که سازمان بهداشت عمومی انگلستان تعداد زیادی پزشک از کشورهای خارجی استخدام کند تا موقعیت‌های خالی در مناطق دورافتاده و محروم را پر کنند. این نیروی انسانی از کشورهای کم‌درآمدی استخدام می‌شوند که توان از دست دادن پزشکان تربیت‌شده خود را ندارند.


کمبود پزشکان در برخی مناطق خاص تنها نشان‌دهنده ناهماهنگی میان اهداف و نیازهای سازمان بهداشت ملی انگلستان و جامعه است. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دانش‌آموزان از خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد که در مدرسه‌های معمولی درس می‌خوانند، عملکرد درسی خوبی دارند و می‌توانند با همتایان خود از مدرسه‌های برتر این کشور رقابت کنند.


نتایج مشابهی درباره آموزش عالی نیز حاصل شده است. این امر نشان می‌دهد که نمره‌های بالای دانش‌آموزان تا حدی به مدرسه‌ای که می‌روند بستگی دارد. بدین ترتیب برای ایجاد عدالت در پذیرش دانشگاه، نباید به نمرات بالا دانش‌آموزان توجه زیادی شود. درواقع مؤسسات آموزش عالی باید برای دانش‌آموزان با پیش‌زمینه فقیر و کم‌درآمد تخفیف در نمره قائل شوند.


انتهای پیام/4021/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب