چیستی فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران
به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دومین نشست هماندیشی فلسفه ورزش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در پژوهشگاه علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، در ابتدای این نشست رضا قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک اظهار کرد: فلسفه ورزش از مسائل زیربنایی، زیرساختی و هویتی برای رشته ورزش است که در این زمینه دچار بحران هستیم. چیستی فلسفه ورزش سؤال پیش روی ما است. بحث فلسفه ورزش یکی از نیازهای اساسی بود که پژوهشگاه این نیاز را متوجه شده است. این مسئله نشانگر قدرتمندی و بزرگی این پژوهشگاه است و باعث خوشحالی است که آقای خسرو باقری ریاست طرح فلسفه ورزش را بر عهده دارند.
خسرو باقری مجری طرح فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران در خصوص نیاز به فلسفه ورزش و جای خالی آن 18 مبنای ورزش را به حاضرین جلسه معرفی کرد و افزود: باید در ابتدا به این موضوع بپردازیم که جایگاه فلسفه ورزش کجا است.
لزوم همگرایی فلسفه ورزش با اسناد بالادستی
وی با بیان این سؤال که بررسی جایگاه فلسفه ورزش به چه موضوعی میپردازد، افزود: فلسفه در هر موضوعی که ورود میکند ژرفانگری و ماهیتیابی را در اولویت کار خود قرار میدهد. در ورزش نیز این موضوع مطرح است که ماهیت ورزش چیست. تقویم ماهیت ورزش با نظر به رویکرد اسلامی، عمل هدف تربیت زندگی پاک و اهداف منتج از آن و نگاه به ورزش از منظر زندگی پاک (مبانی و اصول) از موضوعات کلان فلسفه ورزش است. سیاستگذاری کلان کشور طبق اسناد بالادستی انجام میشود. در طرح فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران باید دید مناسبات فلسفه ورزش با اسناد بالادستی چگونه است. باید یک همگرایی در فلسفه ورزش و ورزش کشور و اسناد بالادستی باید ایجاد کنیم که در آینده با مشکلات مواجه نشویم.
مجری طرح فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران در ادامه مطرح کرد: برای مشخص کردن ماهیت ورزش باید با اسناد بالادستی (قانون اساسی) همگرایی ایجاد کنیم. در گذشته نیز در تدوین فلسفه تعلیم و تربیت از رویکرد اسلامی عمل استفاده کردهایم که در تدوین فلسفه ورزش نیز از این رویکرد استفاده خواهیم کرد. پسازآن حاضران جلسه به بحث و تبادلنظر در خصوص مطالب ارائهشده پرداختند. قراخانلو پس از ارائه مطالب خسرو باقری گفت: در مطالب ارائهشده بیشتر ورزش توصیفشده است تا فلسفه ورزش تدوینشده باشد. اگر شما ورزش را توصیف کردهاید، چقدر اطمینان دارید که دیدگاه درستی در این توصیف به کار بردهاید؟ در سیر تاریخی از ورزش تفاسیر گوناگونی شده است، منابع مبانی که در این جلسه مطرح شد از کجا آمده است.
وی در ادامه افزود: در مباحث مطرح رویکرد فرد در جامعه بود و اصالت به فرد داده شد و به ورزش بهعنوان یک عمل دیدهشده است درحالیکه بسیاری کارکردهای اجتماعی ورزش قویتر است.
چه استدلالی برای نیاز به وجود فلسفه ورزش وجود دارد؟
محمدحسین علیزاده مدیر اداره تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه مطرح کرد: 18 مبنای مطرحشده از انواع مختلفی بودند و برای فهم آسانتر بهتر بود که در دستهبندیهای فردی، اجتماعی و روحی و روانی تقسیمبندی میشدند. همچنین برای نزدیکی بیشتر با ورزش بهتر است از برخی واژههایی که در ورزش وجود دارد استفاده شود بهطور مثال دریکی از مبانی همدلی در عین رقابت مطرح شد که بهتر بود رفاقت در عین رقابت بیان میشد که بهنوعی سکه رایج این صنعت است.
وی در ادامه با بیان این پرسش که این مبانی چگونه به جامعه انتقال پیدا میکند، اظهار کرد: جامعه بر این باور است که: «ورزش، ورزش است و همینی است که من استفاده میکنم.» باید برای وجود فلسفه ورزش استدلالی وجود داشته باشد، آیا این استدلال وجود دارد؟
محمد پورکیانی عضو انجمن علمی مدیریت انجمن ورزش در ادامه این نشست بیان کرد: چرا جمهوری اسلامی ایران به فکر ایجاد فلسفه ورزش افتاده است، آیا قرار است بازنگری در خصوص ورزش صورت بگیرد؟ با بیان فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران به دنبال بیان چه مطلبی هستیم؟
فلسفه علم ورزش چگونه کاربردی میشود؟
علی شریفنژاد رئیس پژوهشگاه علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: فلسفه ورزش آیا درنهایت یک پاسخ کاربردی بهعنوان محصول این پروژه به قانونگذار برای جهتگیری در ورزش ارائه میدهد؟
در ادامه بحث و بررسی نشست هماندیشی فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران سیما لیموچی مدیرکل تربیتبدنی دانشگاه الزهرا گفت: فلسفه به خلق کردن زیبایی بازمیگردد اما اکنون دیگر در ورزش زیبایی نمیبینیم. باید نگاه به ورزش فلسفی باشد اما این اتفاق رخ نمیدهد. ورود بعضی موارد مثل زیباییشناسی در ورزش در حال محو شدن است و نیاز است تا نشستهای تخصصی ورزشی بیشتر برگزار شود. صحبتهایی که در نشستهای تخصصی میشود باید برای مسئولانی برگزار شود که زیباییهای ورزش را نمیشناسند تا آنها به آگاهی بیشتر برسند.
ورزشکاران پول حضور در مسابقات را ندارند اما برای یک مربی میلیاردها تومان هزینه میشود!
لیموچی در ادامه تصریح کرد: کسانی که عاشق ورزش بودند از ورزش دور میشوند. برگزاری نشستهای تخصصی بسیار ضروری است و بهعنوان کسی که کاملاً از جنس ورزش است میگویم که از فعالیت بدنی و فلسفه ورزش دور شدهایم. جوانان پول لازم برای حضور در مسابقات بینالمللی و ملی را ندارند اما برای جذب یک مربی میلیاردها تومان پول خرج میشود! کاش برای فرصت دادن به دانشجویان هزینه بیشتری شود.
باقری در خاتمه جلسه و پس از شنیدن انتقادات و سؤالهای حاضرین گفت: از موضوعات مطرحشده در این جلسه استفاده خواهیم کرد و بعضی از قسمتهای فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران باید تغییر پیدا کند.
وی در ادامه مطرح کرد: ما در فلسفه ورزش را خلق نمیکنیم بلکه آن را توصیف میکنیم. این توصیف نیز پویاست و دچار تغییرات میشود و یک موضوع ثابتی نیست. در مباحث ورزشی میخواهیم به چیستی ورزش برسیم. ورزش یک پدیده انسانی است.
مجری طرح فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: ممکن است ورزش، ورزش باشد اما فلسفه ورزش متعدد است. ورزش را نمیتوان در دید اسلام تعریف کرد. ورزش یکی از جلوههای زندگی بشری است و ماهیت ورزش توصیفی است. در فلسفه ورزش نمیخواهیم نظام فقهی ایجاد کنیم بلکه فقه گونههای مختلفی دارد که فقه عقلگرا بهتر میتواند با عرصه ورزش همراه شود.
در این نشست محمدحسین علیزاده مدیر تربیتبدنی اداره تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور اسلامی عضو گروه بیومکانیک و فناوری ورزشی، سیما لیموچی مدیر تربیتبدنی دانشگاه الزهرا، غلامحسین شعبانی رئیس کمیسیون رسانههای کمیته ملی المپیک، محمد حسینی عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، محمد جوادیپور مدیر گروه فلسفه تاریخ و جامعهشناسی ورزشی خسرو مجری طرح فلسفه ورزش و رضا قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک حضور داشتند.
انتهای پیام/4084/پ
انتهای پیام/