دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1398 - 18:40
فرجی‌راد در گفتگو با آنا:

احزاب موافق اتحادیه اروپا شکست مشهودی در انتخابات پارلمانی داشتند

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی گفت: احزاب موافق اتحادیه اروپا در انتخابات شکست مشهودی داشتند که نشان می‌دهد مردم این کشورها سیاست‌های موجود را قبول ندارند.
کد خبر : 384750
57669797.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بعد از انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا و پیروزی برخی از احزاب راستگرای افراطی در آن، آینده اتحادیه اروپا در مسیر واگرایی، راست‌گرایی و ضدیت با مهاجرت قرار دارد. بسیاری از احزابی که در این انتخابات رأی آوردند، خواستار اصلاحات جدی یا در نهایت خروج از اتحادیه اروپا هستند.برخی از نمایندگانی که وارد پارلمان اتحادیه اروپا شدند، به شدت مخالف سیاست‌های فعلی این اتحادیه به‌ویژه آلمان و فرانسه به رهبری مرکل و ماکرون هستند.


از طرفی دیگر موج راست‌گرایان افراطی برای ایجاد یک پایگاه فاشیستی در اتحادیه اروپا به وفور دیده می‌شود. به همین دلیل برخی احزاب نژادپرست هم در انتخابات جدید رشد و بلوغ پیدا کردند. نهمین انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا برای انتخاب ۷۵۱ نماینده با حضور بیش از ۵۱۲ میلیون نفر از ۲۸ کشور عضو این قاره از پنجشنبه هفته گذشته تا یکشنبه برگزار شد. برآیند اصلی این انتخابات، پیروزی احزاب دست‌راستی، ضد مهاجرت و سبز در قاره اروپا بود؛ احزابی که نشان می‌دهند اتحادیه اروپا از روند چپ‌گرایی و لیبرالی به سمت راست‌گرایی افراطی و ضدمهاجرت تغییر وضعیت خواهد داد. یکی از نکات دیگر در پیروزی احزاب راست‌گرا در قاره سبز مخالفت آنها با اصل اتحادیه اروپاست.


در مجموع، احزاب مخالف اتحادیه اروپا به‌ویژه در انگلیس پیروزی بزرگی کسب کردند که از تقویت طرفداران برگزیت در این کشور نشان دارد؛ هر چه هست، اتحادیه اروپا و راست‌گرایان روزهای سختی در پیش دارند و نتیجه آن قطعا به نفع همگرایی قاره سبز نخواهد بود.


در همین رابطه عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر اسبق ایران در نروژ در گفتگو با خبرنگار حوزه آمریکا و اروپا گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در تحلیل اینکه احزاب دست راستی تا چه میزان می‌توانند اتحادیه را به سمت واگرایی پیش ببرند، اظهار کرد: «به کرسی احزاب دست‌راستی در پارلمان اتحادیه اروپا تعدادی اضافه شده است و از سوی دیگر، جریان موسوم به سبزها هم در اتحادیه کرسی گرفتند که طرفدار اصلاحات و تغییرات در اروپا هستند نه خروج».


وی افزود: «اما بحران‌های اخیر در اتحادیه اروپا و کشورهای آن مربوط به حوزه امور خاورمیانه و غرب‌ آسیاست و دلایلی مانند مهاجرت، پناهندگان، رشد تروریسم در اروپا از جمله موارد دیگر و مشکلات در قاره سبز است».


مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه موارد فوق، بر رشد راست‌گرایی افراطی در اروپا تأثیرگذار بوده است، تصریح کرد: «اینکه اتحادیه اروپا با ورود راست‌گرایان به پارلمان اروپا با مشکلات جدی روبرو خواهد شد، موضوع جدی و درستی نیست».


فرجی‌راد روی کارآمدن ترامپ در کاخ‌سفید را در رشد راست‌گرایی اروپا مؤثر دانست و افزود: «اخباری از کمک‌های ترامپ به برخی از جریان‌های سیاسی راست‌گرا در اروپا منتشر شده که نشان می‌دهد آمریکا هم در بروز و ظهور آنها اثر گذار بوده است».


وی با تأکید بر اینکه هر چقدر خاورمیانه آرام‌تر باشد رشد افراط‌گرایی در اروپا کاهش می‌یابد، عنوان کرد: «وجود رئیس‌جمهوری مانند ترامپ در کاخ‌سفید هم در رشد افراط‌گرایی اروپا تأثیر داشته است».


استاد ژئوپلیتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تأکید کرد: «البته جریان راست‌گرایی افراطی در اروپا شانسی برای برهم زدن امنیت اتحادیه اروپا ندارد؛ البته احزاب سنتی در انگلیس، فرانسه و کمی در آلمان شکست مشهودی داشتند که نشان می‌دهد مردم این کشورها سیاست‌های موجود در اتحادیه را قبول ندارند».


وی با اشاره به اینکه مخالفان اتحادیه اروپا در دو دسته اقلیت و اکثریت هستند، خاطرنشان کرد: «جریان‌هایی که خواستار انحلال یا خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند، در اقلیت و گروه‌های سیاسی که خواهان اصلاحات و تغییرات جدی در این اتحادیه هستند، اقبال حداکثری دارند که نمونه آن حزب سبز است.»


فرجی‌راد در ادامه به موضوع مهاجرت هم اشاره کرد و گفت: «روند مهاجرت به شکاف بین غرب و شرق اروپا دامنه زده و آن را افزایش داده است، با این حال، بسیاری از مردم اروپا تمایل به وحدت و باقی ماندن در اتحادیه اروپا دارند».


وی با بیان اینکه انگلیس نقطه اصلی مهاجرت در اتحادیه اروپاست و برگزیت هم در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: «جوانان اروپا با توجه به تحرکات داخلی مشکل اصلی را اتحادیه اروپا می‌دانند، ولی رشد مهاجرت، بنیادگرایی، تروریسم و تغییرات در کاخ‌سفید به راست‌گرایی در اروپا منجر شده است».


انتهای پیام/4106/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته