دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1398 - 12:20

مدرک غرب برای ویتنامی‌ها ارزشی ندارد

مهارت‌های فراگرفته در دانشگاه‌های غربی برای دانشجویان ویتنامی ارزشمند نیست.
کد خبر : 384447
J6GJMWFU2II6RLSPFQKDTSLNPE.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تایمز هایر اجوکیشن، دانشجویان ویتنامی به دلیل ناهماهنگی اقتصادی نمی‌توانند از مهارت‌ها و دانش‌هایی که در مؤسسات آموزش عالی غربی کسب کرده‌اند، در کشورشان استفاده کنند.


عدم انطباق اقتصادی و فرهنگی مانع از به‌کارگیری توانایی‌های جدید دانشجویان ویتنامی برای کسب درآمد و رفع نیازهای ملی می‌شود.


نتایج تحقیقات جدید لین فام جامعه‌شناس آموزشی اهل سیدنی نشان می‌دهد با وجود اینکه تحصیلات در کشورهای خارجی باعث افزایش درآمد در ویتنام می‌شود، اما این میزان درآمد نیز نمی‌تواند هزینه‌های تحصیل آنها را جبران کند.


بیشتر فارغ‌التحصیلانی که به ویتنام برمی‌گردند به دنبال شغل‌های رده بالا در سازمان‌های چندملیتی هستند. این شرکت‌ها اهمیت زیادی به تحصیلات در کشورهای خارجی، توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی و توانایی‌های حل مسئله می‌دهند.


اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های چندملیتی در ویتنام در حوزه تولید و توزیع کار می‌کنند و تخصصی در حوزه تحقیق و توسعه ندارند. بنابراین نیازی به مهارت‌های فنی در نیروی انسانی ندارد.


فارغ‌التحصیلانی که در کشورهای غربی درس خوانده‌اند به سمت شغل‌های مدیریتی جذب می‌شوند که تنها نیاز به مهارت‌های نرم مانند برقراری ارتباط دارند. بدین‌ترتیب مهارت و تخصص مهندسی و علمی آنها بی‌استفاده می‌ماند.


نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، اکثر فارغ‌التحصیلان از مؤسسات آموزش عالی خارجی در این کشور معتقدند موقعیت شغلی آنها کمک ناچیزی به بهبود اوضاع ویتنام در خصوص بهداشت، فقر، حقوق بشر و مدیریت عمومی می‌کند.


افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و در سازمان‌های چندملیتی مشغول به کار هستند، می‌توانند تا هزار دلار در ماه درآمد داشته باشند که تقریباً دو برابر درآمد ویتنامی‌هایی است که در دانشگاه‌های داخلی درس خوانده‌اند.


گفتنی است که شهریه دانشگاه‌‌های غربی در مقطع کارشناسی ارشد حدود 150 هزار دلار است. بنابراین درآمد هزار دلاری فارغ‌التحصیلان نیز نمی‌تواند هزینه‌های تحصیلی را پوشش بدهد.


انتهای پیام/4107/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته