لزوم برنامهریزی مدون دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پژوهش
بهمن رمضانیگورانی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، درباره مراسم تجلیل از استادان نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی و انتخاب وی به عنوان استاد نمونه اظهار کرد: فعالیتهای پژوهشی بنده شامل 6 جلد کتاب است که آخرین کتاب در ارتباط با خشکسالی و پیامدهای آن در ایران است. برای این کتاب تلاشهای بسیاری شده و منبع بسیار مفیدی است.
وی افزود: در این کتاب به مشکلاتی که ما در خشکسالی و مسائل مختلف مانند سیل و سیلاب، کمبود محصولات کشاورزی که در آینده با آن مواجه میشویم، بخشهای دام و طیور و ... و بهطورکلی به مسائلی که به زندگی مردم ارتباط دارد، پرداخته شده است و تأکید شده که برای همه این موارد باید راهحلی اندیشیده شود تا با آن مسائل سازگار و هماهنگ شویم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت خاطرنشان کرد: علاوه بر این بالای 100 مقاله علمی پژوهشی دارم و همین تعداد نیز کنفرانسهای داخلی و خارجی و بالای 200 تز ارشد و پایاننامه و رسالههای دکتری داخلی و خارجی و بینالمللی دارم. بخش مشاوره و پروژههای فنی و مهندسی و همکاری با ادارات و دانشگاهها نیز از فعالیتهای بنده است که موجب میشود تا بیشتر وقتم در حوزه پژوهشی صرف شود.
استاد نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره راهکار پیشنهادی برای ارتقای سطح علمی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه محل تولید علم است. ما به چند بخش نیاز داریم. یک بخش فضاست که تقریباً دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه کمبودی ندارد. بخش دیگر که مهمترین بخش آن است، داشتن اعضای هیئت علمی علاقهمند به رشته است (نه اینکه تنها به خاطر بیکاری، کسی که مدرک داشته باشد عضو هیئت علمی شود)، افراد باید در این حوزه عاشق رشته و کارشان باشند و دوست داشته باشند که مشکلات حوزه و رشته را حل کنند و برای حل مشکل چه در بخش بنیادی و چه در بخش کاربردی فعالیت کنند. این وظیفهای است که دانشگاه در گزینش افراد باید به آن توجه کند.
وی افزود: بخش دیگر ارتباط بین دستگاههای اجرایی و دانشگاههاست. دستگاههای اجرایی، اجراکنندههای پروژه هستند، یعنی از نظر فنی و مهندسی مشکل را حل میکنند؛ ولی شناخت و ارائه راهحل مشکل با دانشگاه است. متأسفانه این حلقه مفقوده و گمشده است. یعنی ادارات اجرایی علاوه بر اینکه کار اجرا را انجام میدهند، میخواهند پژوهش را هم انجام دهند. این درست نیست. در کشورهای پیشرفته مشکلات جامعه باید فهرست و با توجه به بودجه به دانشگاهها ارائه شود و در دانشگاه افرادی که فکر میکنند راهحلی دارند، برای آن مشکل با توجه به دانشجویان ارشد و دکتری و پروژههایی که در اختیار دارند، مشکل را بررسی کنند.
رمضانی گورانی ادامه داد: از این طریق هم دانشگاه بالنده میشود و هم کار تخصصی صورت میگیرد و از طرف دیگر دستگاههای اجرایی نیز به صورت مطمئن به حل مشکل میپردازند؛ اما متأسفانه بخش تکنوکرات و فنی مهندسی ما فقط در فکر تعمیرات هستند، در حالی که تعمیرات همیشه وجود دارد. یعنی همیشه یک پل شکسته میشود، همیشه یک راه خراب میشود، همیشه یک دامنه لغزش پیدا میکند و در کل همیشه نیاز به تعمیر وجود دارد در صورتی که باید پیش از خرابشدن پل و راه به فکر بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اظهار کرد: بهعنوان مثال در سیلی که اخیراً آمد، چند پل خراب شد، در صورتی که اگر حجم آبی را که از آن مسیرها میگذرد، محاسبه میشد، پلی ساخته میشد که سیلاب نتواند به آن آسیبی وارد کند. این موضوع را دانشگاه باید جواب بدهد؛ اما ساخت پل مربوط به بخش فنی و مهندسی است. متأسفانه بخش فنی و مهندسی آنقدر در مسیر نادرست قرار گرفته که بخش پژوهشی و فکری جامعه را در حاشیه قرار داده است. ما میخواهیم که به بخش پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی که هم میتواند پولساز باشد و هم دانشگاه را در آینده بالنده کند، بیشتر توجه شود و برای آن برنامهریزی مدونی صورت گیرد.
انتهای پیام/4103/
انتهای پیام/