دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1394 - 11:35

برای اولین بار، امسال دو واحد آموزش زبان کردی در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج تدریس می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: بر اساس صدور مجوز سازمان مرکزی دو واحد زبان و ادبیات کردی به صورت اختیاری در واحد سنندج تدریس می‌شود.
کد خبر : 37902

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمد قربان کیانی در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه نمایشنامه‌های کردی در سقز اظهار کرد: بر اساس مجوز سازمان مرکزی از مهر ماه سال جاری دو واحد عمومی آموزش زبان و ادبیات کردی به صورت اختیاری ارائه می‌شود.


وی گفت: این دو واحد به دنبال درخواست واحد سنندج عملیاتی شده است و قرار است که این درس در مقطع کارشناسی و از مهر ماه سال جاری ارائه شود.


رئیس واحد سنندج ادامه داد: مقام معظم رهبری در سفر به استان کردستان زبان و ادبیات کردی را یک سرمایه برای کشور عنوان کردند و به همین دلیل توجه به این مهم در اولویت قرار گرفت.


وی با توجه به دیگر فعالیت‌های صورت گرفته مرتبط با زبان و ادبیات کردی در واحد سنندج یادآور شد: مرکز تحقیقات کردستان شناسی واحد سنندج نیز در حوزه زبان و ادبیات کردی اقدامات خوبی را اجرایی و عملیاتی کرده است.


کیانی گفت: در کمتر از یک سال گذشته چاپ سه عنوان کتاب در حوزه زبان و ادبیات کردی و مشارکت در برگزاری دو همایش ملی و منطقه‌ای از جمله مهمترین اقدامات این مرکز به شمار می‌رود.


وی با توجه به برگزاری جشنواره تئاتر کردی در سقز و رونمایی سومین کتاب مرکز کردستان‌شناسی در جریان برگزاری این جشنواره اظهار کرد: کردستان در حوزه تئاتر یکی از استان‌های مستعد کشور است و به همین دلیل باید از برگزاری این گونه رویدادها حمایت شود.


کتاب روژژمیری شاریک شامل مجموعه مقالات نمایشنامه‌های کردی است که در ۲۵۰ صحفه و شامل ۹ نمایشنامه از هنرمندان تئاتر کردستان شامل قطب‌الدین صادقی، عبید رستمی، فارس باقری، صابر دل بینا، صابر نیکبخت، رحمان هوشیاری، علیرضا اسماعیلی، تریفه کریمیان و بهار لطافتیان است.


پیش از این دکتر سیدطه‌هاشمی با استقبال از طرح آموزش زبان مادری در دانشگاه‌ها از تدریس زبان کردی نیز خبر داده و در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اظهار کرده بود:‌ «همواره رعایت مفاد قانون اساسی خط قرمز دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. بنابر قانون اساسی ظرفیت‌های متناسبی طراحی و تعبیه شده که این امکان را فراهم کند تا اقوام ایرانی بتوانند به زبان مادری خود تکلم کرده و آموزش ببینند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب