دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1394 - 10:56
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با آنا:

جنبه درمانی داروهای ماهواره‌ای ثابت نشده است/ اسکله‌های غیر مجاز یکی از مبادی ورود داروهای قاچاق

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو یکی از بزرگترین آفت‌هایی که به اقتصاد مقاومتی ضربه می‌زند را قاچاق کالا دانست و گفت: قانون قاچاق کالاهای سلامت‌محور سال گذشته ابلاغ شد اما این باید آیین‌نامه اجرایی داشته باشد و هم اکنون در حال بازنگری و اصلاح بخش‌هایی از قانون هستند.
کد خبر : 37894

حسین رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص داروهای قاچاق در کشور اظهار کرد: به داروهایی که خارج از مسیرهای قانونی وارد کشور می‌شود و دارای مجوز سازمان غذا و دارو نیستند داروهای قاچاق اطلاق می‌شود اما داروهایی که در حال حاضر در بازار دارویی کشور موجود است توسط شرکت‌های معتبر و دارای مجوز سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد. این داروها به صورت عمده و یا برخی مواقع به صورت تک نسخه‌‌ای وارد می‌شود که در فارماکوپه (فهرست رسمی داروهای مجاز) ایران نیست و پزشک توصیه کرده که بیمار حتما باید آن دارو را مصرف کند بر همین اساس شرکت‌های دارویی معتبر اقدام به واردات این داروها می‌کنند.


وی یادآور شد:‌ داروهایی که خارج از این مسیرها وارد کشور شود به عنوان داروی قاچاق شناخته می‌شود که البته ممکن است کیفیت برخی داروهای قاچاق نیز مطلوب باشد اما با توجه به اینکه مجوز قانونی برای واردات به کشور را ندارد و به صورت قاچاقی وارد کشور شده است بر همین اساس سازمان غذا و دارو نمی‌تواند سلامت این داروها را تایید و تضمین کند زیرا از مسیر قانونی نگذشته و آزمایشات لازم سازمان غذا و دارو بر آن صورت نگرفته است بنابراین اگر بیماری افراد با مصرف این داروها مانند داروهای ماهواره‌ای تشدید شود ضمانتی بر آن وجود ندارد.


بر داروهای همراه مسافر نظارتی نیست


مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو یکی از مبادی ورود داروهای قاچاق به کشور را از سوی مسافران خارج از کشور دانست و گفت: برخی از مسافرانی که از خارج کشور وارد می‌شوند اجازه دارند برای رفع بیماری از داروهای خارجی استفاده کند و برخی از این مسافران نیز برای عزیزان خود اقدام به تهیه داروی خارجی می‌کنند و به عنوان مصرف شخصی با خود به داخل و یا خارج کشور ببرند بنابراین بسیاری از این داروها به صورت قاچاق از طریق مسافران وارد کشور می‌شود که متاسفانه بر این داروها نظارتی صورت نمی‌گیرد. در فرودگاه‌های کشور وسایل و بار مسافران از لحاظ دارویی مورد کنترل و نظارت قرار نمی‌گیرد حتی در گمرگ کشور نیز تنها بر روی مواد خاص کنترل و تمرکز دارند و قیمت و وزن کالا برای آنان مهم است.








با کمبود و نایاب شدن برخی داروها در بازار قاچاقچیان دارو بر روی آن دارو تمرکز می‌کنند اما در یکی دو سال اخیر کمبود دارویی در ایران بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به وجود خلاء قانونی در خصوص نظارت بر داروهای مسافران در هنگام ورود و خروج به کشور گفت: قانون قاچاق کالاهای سلامت محور آمده و سال گذشته ابلاغ شد اما این باید آیین‌نامه اجرایی داشته باشد و هم اکنون در حال بازنگری و اصلاح بخش‌هایی از قانون هستند. تقریبا برخی از قوانین را داریم که می‌توان بر اساس آن آیین نامه‌هایی بنویسیم و این دستورات و قوانین را انجام داد.


وی یادآور شد: با کمبود و نایاب شدن برخی داروها در بازار، قاچاقچیان دارو بر روی آن دارو تمرکز می‌کنند اما در یکی دو سال اخیر کمبود دارویی در ایران بسیار کاهش پیدا کرده است.


فعالیت شرکت‌های خارجی داروسازی در ایران با سیاست‌ها ما همسو باشد


رستگار در خصوص تفاهم‌نامه و آغاز همکاری با کشورهای اروپایی پس از توافق هسته‌ای گفت: کشورهای خارجی در دوره تحریم اعلام کرده بودند که موضوع غذا و دارو در ایران را مورد تحریم قرار نداده‌اند در حالی که در واقعیت چنین نبود و حتی ما برای دریافت استانداردهای جهانی برای محصولات و کالاهای سلامت محور نیز با تحریم‌های ظالمانه مواجه بودیم. برای ورود هیات‌های خارجی دارویی به کشور باید سیاست‌های دارویی کشور مورد توجه واقع شود زیرا امروزه بیش از 95 درصد داروی مصرفی در داخل کشور را خودمان تولید می‌کنیم بر همین اساس در صورتی که کشورهای خارجی بخواهند برای تولید دارو در ایران اقدام کنند باید با سیاست‌های دارویی کشور ما همسو باشند و تنها داروهای با کیفیت و مطلوب و در راستای تحول در صنعت کشور فضای کار داده شود.


داروی ارزان ایرانی در کشورهای همسایه عرضه می‌شود


مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در مورد سایر مبادی ورودی داروها و کالاهای سلامت محور قاچاق گفت: گاهی اوقات از آن سوی مرزها داروهایی وارد می‌شود که به صورت لنجی و از طریق اسکله‌های غیر مجاز به داخل کشور وارد می‌شود. همچنین گاهی اوقات داروهای ایرانی که به صورت یارانه‌ای ارزان‌تر از سایر کشورهای منطقه توزیع می‌شود به صورت قاچاق به آن سوی مرزهای کشور می‌رود زیرا داروهای تولید داخل ما نسبت به سایر کشورهای منطقه ارزان‌تر است به طوری‌که در کردستان عراق داروهای ایرانی به وفور دیده می‌شود اما هیچ کدام از این داروها از مسیرهای قانونی به این کشورها وارد نشده است بنابراین باید راهکاری پیدا کنیم که مانع صادرات غیر مجاز داروهای ایرانی شویم.








سازمان غذا و دارو با داروهای ماهواره‌ای که به صورت انبوه در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود و به صورت آزاد و بدون ضابطه در بازار موجود است بسیار مشکل دارد زیرا جنبه‌های درمانی بسیاری از این داروها ثابت نشده است

وی افزود: داروهایی مانند داروهای بیماری‌های صعب العلاج، هموفیلی و ام اس که به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شود از سوی قاچاقچیان دارو به آن سوی مرزها می‌رود بنابراین باید کاری کنیم که صادرات این داروها از مسیرهای قانونی صورت گیرد.


رستگار ادامه داد: سازمان غذا و دارو با داروهای ماهواره‌ای که به صورت انبوه در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود و به صورت آزاد و بدون ضابطه در بازار موجود است بسیار مشکل دارد زیرا جنبه‌های درمانی بسیاری از این داروها ثابت نشده است و حتی برخی از آنان عوارض بسیار شدیدی را برای مصرف کننده به همراه داشته‌اند که متاسفانه ما تاکنون نتوانسته‌ایم آنها را پیگیری کنیم.


قاچاق آفت اقتصاد مقاومتی است


وی ادامه داد: قوانین ممانعت از کالای قاچاق در کشور وجود دارد. یکی از بزرگترین آفت‌هایی که می‌تواند به اقتصاد مقاومتی ضربه بزند قاچاق کالاست. ما هم اکنون به اندازه کافی دارو در داخل کشور تولید می‌کنیم و کیفیت داروهای ایرانی خوب است و ما تنها 5 درصد داروی خاص به کشور وارد می‌کنیم و اگر بتوانیم با استفاده از موازین اقتصاد مقاومتی بر داروهای قاچاق نظارت و کنترل کنیم در آینده موفقیت‌های بسیاری کسب خواهیم کرد.


رستگار با اشاره به مواد قانونی در مورد کالاهای سلامت محور گفت: براساس ماده 27 قانون قاچاق دارو، وزارت بهداشت مسئول داروهای سلامت محور است اما این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند با قاچاقچیان دارو برخورد کند و باید ارگان‌هایی از قبیل نیروی انتظامی و قوه قضائیه و سایر ارگان‌ها نسبت به جلوگیری از قاچاق دارو همکاری کنند.


وی در خصوص نسخه‌هایی که از سوی پزشکان در خصوص داروهای خارجی و قاچاق توصیه می‌شود، یادآور شد: پزشکان باید طبق قانون داروهایی را تجویز کنند که به صورت رسمی در فارماکوپه ایران به ثبت رسیده است و حتی اگر در صورت الزام داروهای خارجی تجویز می‌کنند باید داروهایی باشد که وزارت بهداشت به صورت تک نسخه‌ای و از مسیرهای قانونی وارد می‌کنند البته باید ضوابطی را برای جلوگیری از این موارد در نظر بگیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته